הבלוג שלנו

10 טיפים לכתיבת תוכן מנצח והפסיכולוגיה שמאחוריהם

'Gilad Sasson'
7 במאי 2015
זמן קריאה: 6 דקות

יש הרבה אנשים שישמחו לספר לכם איך לכתוב יותר טוב, בדיוק כמו שכל רופא יגיד לכם לאכול טוב ולעשות ספורט. אבל שינויי הרגלי הכתיבה (והאכילה) יכולים לקרות רק כשמבינים למה אתה עושה את מה שעושים. אנחנו יכולים לעזור לכם עם זה.

 

  1. 1. לכתוב קצר

למה זה חשוב – קוראים הם חסרי סבלנות והם יוותרו על הפוסט או על המייל שלכם בלי להסס לפני שהגעתם לעיקר. כל מילה נוספת בדרך תהפוך את הקוראים לפקעת עצבים.

למה אתם כותבים באריכות – הרבה יותר קל להקליד מאשר לערוך, אז אנשים פשוט מוסיפים עוד ועוד דברים.

איך לתקן את זה – לערוך. למחוק את פסקת החימום ולהתחיל בנקודה המרכזית. לחתוך בפרטים מתישים ובחזרות. לעבוד כאילו כל מילה שתפרסם תעלה לך 10 דולר.
לא מעט פעמים חתכנו ללקוחות שלנו 2/3 מהטקסט שכתבו, רק בשביל לראות אותם מגיבים לאחר מכן ש"זה הרבה יותר חזק!".

 

  1. 2. לקצר את המשפטים

 למה זה חשוב – משפטים ארוכים גורמים לקוראים לעבוד קשה כדי לפענח למה התכוונתם.

למה המשפטים ארוכים – רעיונות חדשים צצים כל הזמן במהלך הכתיבה, ואתם נוטים לחשוב שמשפטים ארוכים גורמים לכם להישמע מתוחכמים.

איך לתקן את זה – לפצל את המשפטים לרעיונות קטנים. אחר כך אפשר למחוק את מה שלא צריך. תחשבו המינגוויי, לא דיקנס.

  1. 3. לא להשתמש בלשון סבילה

 למה זה חשוב – משפטים שכתובים בצורה סבילה מסתירים את הנושא ויוצרים אי-נוחות.

למה אתם כותבים בסביל – המורים ללשון לימדו אותנו לכתוב ככה. בנוסף, מי שחסר ביטחון במה שהוא אומר נוטה להתחבא מאחורי כתיבה סבילה.

איך לתקן את זה – תחשבו מי השחקן הראשי ותהפכו אותו לנושא המרכזי. למשל, במקום לכתוב "אפשרויות פרסום חדשות נוספו למערכת הפרסום של פייסבוק" אפשר לכתוב "פייסבוק הוסיפו כלים חדשים למפרסמים".

 

  1. 4. לסנן מילים מעורפלות

 למה זה חשוב – מילים כמו "בדרך כלל" או "רוב" גורמות לכתיבה שלכם להישמע חלשה ומפוקפקת.

 למה אתם משתמשים במילים מעורפלות – אתם מפחדים לצאת בהכרזות חד-משמעיות, והמילים האלה נותנות לך פתח יציאה. כשאתם לא אומרים כלום, אתם לא יכולים לטעות.

 איך לתקן את זה – תמחקו מילים מעורפלות ואחר כך תקראו את הטקסט הסופי. אם הוא יותר מדי-חד משמעי, תכתבו את ההצהרה הכי חזקה וברורה שיכולה להחליף את הקודמת (אם לא כתבתם שום הצהרה, אז כנראה שאין לכם מה להגיד, אז תמחקו את המשפט).

 

  1. 5. להחליף ז'רגון במילים בהירות

 למה זה חשוב – שימוש בז'רגון (מילים המשתייכות לתחום) גורם לקוראים שלכם להרגיש טיפשים. אלא אם כן הם מתוך התחום, הם לא יבינו את הכוונה שלך.

 למה משתמשים בז'רגון – אתם חושבים שזה גורם לכם להישמע מתוחכמים, או שאתם מסתירים את העובדה שאין לכם באמת מושג מה אתם אומרים.

 איך לתקן את זה – דמיינו שאתם מדבר עם האמא שלכם (אלא אם כן היא מומחית בנושא, ואז דמיינו שאתם מדברים עם המורה להיסטוריה).
תסבירו את הכוונה בעברית פשוטה. אם שימוש במונחים טכניים באמת יבהיר או יקצר את הדברים, כדאי להגדיר אותם קודם. לדוגמה, במקום לכתוב: "ענן העבודה מביא אלינו, כחלק מהעולם השטוח, את הגישה ליכולות ולעבודה ללא תלות בגיאוגרפיה" (מתוך גלובס), אפשר לכתוב "ענן העבודה מציע אפשרויות תעסוקה בלי קשר למיקום הגאוגרפי".

  1. 6. לצטט מספרים בצורה יעילה

 למה זה חשוב – אם משתמשים נכון בנתונים סטטיסטיים הם נותנים גיבוי לנקודה.

 למה אתם משתמשים במספרים בצורה לא נכונה – אתם חושב שמספר, כל מספר, מוסיף אמינות. אבל כל כך קל להשתמש בהם לא נכון.

 איך לתקן את זה – כשאתם מצטטים נתונים סטטיסטיים, יש לכלול את ההקשר (בהשוואה למה?). סטטיסטיקות חסרות מקור הן חסרות משמעות; "מוערך ש.." יכול באותה מידה להגיד "המצאתי מספר". הנה דרך ראויה להשתמש בסטטיסטיקה: "דוח העדכון למצב הפרסום במובייל מצא שסך ההוצאה העולמית על פרסום במובייל צפוי לגדול פי 2.5 בשלוש השנים הקרובות, כאשר הצפי לשנת 2015 עומד על 64.3 מיליארד דולר".

 

  1. 7. להשתמש ב"אני", "אנחנו", ו-"אתה/אתם"

 למה זה חשוב – ביחד מילים אלו יוצרות מערכת יחסים בין הכותב (אני), הארגון שלו (אנחנו) והקוראים (אתם).

 למה לא משתמשים במילים האלה –מפחיד לדבר ישירות לקורא; זה נשמע לא רשמי.

 איך לתקן את זה – לדמיין את הקורא, ואז לשכתב את הטקסט ולהשתמש בפנייה ישירה (אתה או אתם). לדוגמה, במקום "העישון אסור במשרד" ל-"אנחנו אוסרים עליכם לעשן במשרד".

 

  1. 8. העבר תובנות חשובות לראש הדף

 למה זה חשוב – יש רק כמה משפטים כדי להשיג את תשומת לבו של הקורא. אם תעבירו את הנקודה המרכזית שלך למעלה, הם יישארו בסביבה כדי לראות אם אתם יכולים להוכיח את זה.

 למה התובנות שלכם קבורות אי שם – כולנו למדנו לכתוב בצורת משפך. קודם א', אחר כך זהב' ולבסוף מסקנה. בנוסף, אתם מפחדים להבריח אנשים במשפט פתיחה חד-משמעי.

 איך לתקן את זה – תכריחו את עצמכם לפתוח בהצהרה חזקה. אם אתם לא יכול להיפטר מההרגל, תכתבו מה שצריך כדי להתחמם, ואז תמחקו את פסקת החימום. ברגע שסיימתם את הטקסט והגעתם למה שבאמת התכוונתם להגיד, שכתבו את ההצהרה.

 

  1. 9. לצטט דוגמאות

 למה זה חשוב – טקסט בלי דוגמאות הוא משעמם ולא אמין, וטקסט עם דוגמאות מתעורר לחיים.

 למה חסרות לכם דוגמאות – דוגמאות מגיעות בעזרת מחקר, שזה אומר עבודה. הן גורמות לכם לעצור ולחשוב בזמן הכתיבה, וזה מאט את הכתיבה.

 איך לתקן את זה – לכתיבת טקסט בכל אורך תכננו להשקיע חצי מזמן הכתיבה קודם כל במחקר. אם אתם לא מוצאים דוגמה מובהקת, השתמשו בדוגמה היפותטית. אם מתאפשר, צטטו בן אדם שעשה משהו, לא רק חברה.

 

  1. 10. תנו אבני דרך

 למה זה חשוב – אם כותבים טקסט ארוך יותר מעמוד, אנשים ירצו לדעת מה מצפה להם.

 למה אין לכם אבני דרך – אתם מפחדים להישמע פדנטים. יותר גרוע, אם הכתיבה לא מאורגנת כראוי, אז אי אפשר להסביר את המבנה של הטקסט.

 איך לתקן את זה – אחרי שכתבתם את הרעיונות העיקריים שלך, כתבו את זה: "אני הולך להסביר את זה כך". ואז תכלול כמה משפטים קצרים או רשימה ממוספרת. זה כל כך קל!

 

הנה טבלה שהכנו עבורכם. אפשר (ורצוי) להדפיס אותה ולתלות מעל המחשב.

מקור:  https://withoutbullshit.com/blog/10-top-writing-tips-psychology/