הבלוג שלנו

למה להשקיע בקידום אורגני בגוגל? תשובות למנהל השיווק המתלבט

Gilad Sasson
Gilad Sasson
22 ביולי 2020
זמן קריאה: 6 דקות

קידום בגוגל -

בעלי עסקים ומנהלי שיווק בארגונים גדולים נרתעים מקידום אורגני (SEO) מכל מיני סיבות, למשל:

  • בהשוואה לקידום ממומן, קשה יותר למדוד את החזר ההשקעה בקידום אורגני.
  • ההצלחה תלויה באלגוריתם הדירוג ובקפריזות של גוגל.
  • תהליך הקידום הוא איטי ולוקח זמן עד שרואים תוצאות (אם רואים).
  • "אי אפשר" להבין או לצפות מה גוגל יחליט שרלוונטי יותר ומה פחות וקשה לפתח תוכנית עם מדדים עסקיים המבוססת על תנועה. מקידום בתוצאות הרגילות בגוגל.

ואם זה לא מספיק, כמעט כל אחד שמע סיפורי זוועה (או חווה אותם על בשרו): על מקדמי אתרים שהביאו יותר נזק מתועלת, על עדכוני אלגוריתם שהעיפו אתרים מהמקום הראשון, על ירידות פתאומיות מהמיקומים ואיבוד תנועה, על היעלמות מהאינדקס של גוגל, ועוד.

 

האם הסיבות האלה מוצדקות ואפשר לוותר על קידום אורגני בתמהיל השיווק הדיגיטלי? או שעדיין כדאי להמשיך ולהתאמץ כדי לשאת חן בעיני גוגל (ובעיני הלקוחות הפוטנציאליים, שכנראה לא יטרחו לדפדף הרבה מעבר לדף התוצאות הראשון)? אנסה לענות על כמה מהשאלות האלה.

 

כמה שאלות שיעזרו לכם להבין אם כדאי להשקיע בקידום אורגני (SEO):

 

האם קהל היעד שלכם מחפש את המידע בגוגל?

ברוב המקרים התשובה תהיה חיובית. רוב האנשים משתמשים בגוגל (ומיעוטם במנועי חיפוש אחרים) כנקודת מוצא לאיתור מידע באינטרנט (במובן הרחב של מידע). גוגל בלבד מעבדים 3.5 מיליארד שאילתות חיפוש ביום בממוצע, ואם נפרק את הנתון הזה נגיע ליותר מ-40,000 חיפושים בשנייה ול-1.2 טריליון חיפושים בשנה. (וכן, אנשים אפילו מחפשים את גוגל בגוגל עצמו, מפתיע?).

 

מכאן אפשר להניח שגם קהל היעד שלכם כנראה מבלה לא מעט זמן בלשאול את גוגל שאלות; השאלה היא מה הם מחפשים והאם האתר או העסק שלכם יכול לספק מענה לחיפושים האלה.

 

האם המתחרים שלכם נמצאים בגוגל?

עוד היבט שחשוב לבדוק הוא מצב השוק. אם למתחרים שלכם יש אתר מושקע ומקודם בגוגל – זה לא אות כבוד למותג להיות מחוץ למשחק. אם האתר של המתחרים לא מקודם באופן פעיל, זה אפילו יותר טוב כי המשמעות היא שיש לכם הזדמנות לעקוף אותם במיקומים, ולתפוס מקום בתודעה של הלקוחות הפוטנציאליים.

 

בנוסף לתחרות הישירה, באינטרנט אתם צפויים למצוא את עצמכם בתחרות גם עם מתחרים עקיפים, כלומר עם אתרים שהתחרות מולם היא על מיקומים בגוגל, ולאו דווקא על לקוחות. הכוונה היא לאתרים שאינם משווקים אותם מוצרים או שירותים שאתם מציעים, אבל הם עולים בתוצאות החיפוש על הביטויים הרלוונטיים ולכן גם מקבלים את התנועה שאחרת הייתה מגיעה אליכם. הכוונה למשל, לאתרי השוואות המתחרים עם חנויות אינטרנט, פורטלים המתחרים עם אתרי מידע וכדומה. אלה בדרך כלל יהיו אתרים חזקים, ולא תוכלו להתחרות בהם בלי אסטרטגיית SEO.

 

האם התנועה לאתר תלויה לחלוטין בקמפיינים?

קמפיינים של קידום ממומן (בגוגל, פייסבוק או ברשתות אחרות), הם חלק חשוב באסטרטגיית השיווק; לרוב מדובר בהשקעה משתלמת, התוצאות הן מידיות וקל למדוד את הביצועים. אבל מה יקרה אם תעצרו את הקמפיינים? האם ימשיכו להגיע מבקרים לאתר או שהגרף באנליטיקס יציג ירידה תלולה?

 

בניגוד לקידום ממומן, קידום אורגני הוא השקעה לטווח הארוך. נכון שההשפעה שלו אינה מידית, (ושיהיה ברור, מדובר בהשקעה: קידום אורגני כרוך בכתיבה ועדכון של תכנים, תחזוקה ומעקב שוטפים, וברוב המקרים גם בעבודת פיתוח ועיצוב), אבל ההשקעה הזאת תשתלם לאורך זמן ותמשיך להזרים לאתר זרם קבוע של מבקרים ומתעניינים. תנועה אורגנית מהווה כ-50% מהתנועה הנכנסת לאתר, ובנישות מסוימות היחס בין תנועה אורגנית לשאר מקורות התנועה יהיה גבוה יותר.

תנועה אורגנית מול מקורות אחרים
מקור: brightedge.com

בזמן הקורונה (או הגל הראשון?) היה אפשר לראות הבדל בין אתרים שקטפו את פירות ההשקעה המוקדמת בקידום אורגני (כמובן, תלוי נישה וביקוש), ובין אתרים שנאלצו לחתוך את תקציב המדיה ופשוט נעלמו מהמרחב הדיגיטלי.

 

האם הלקוחות שלכם מאמינים לגוגל?

הקלות הבלתי נסבלת של קבלת תשובות במאה ה21 הפכה אותנו לעצלים יותר, מאמינים יותר, מתוכנתים יותר. לרבים מאיתנו ולקוחותינו התשובה של גוגל היא התשובה הנכונה, לא מתווכחים, לא בודקים, מאמינים בעיניים עצומות. מוכרים אונליין? מה יחס ההמרה שלכם לקידום אורגני בגוגל לעומת יתר הערוצים?

 

בשורה התחתונה:

קידום בגוגל אומנם נהיה מאתגר יותר בשנים האחרונות, ויש לכך כמה סיבות: הגידול בתחרות, גוגל משנים את אלגוריתם הדירוג בתדירות גבוהה, משתלטים על התוצאות ובאופן כללי מקשים על מקדמי אתרים שמחפשים חיים קלים.

 

אף על פי כן, גוגל הוא עדיין מקור תנועה מוביל לאתרים בכל תחום. ובגלל הסיבות האלה ואחרות, לאתרים בלי אסטרטגיית קידום אורגני יש סיכוי די קלוש להימצא בגוגל ולהתגלות על ידי לקוחות פוטנציאליים. מעבר לכך, הכוח והרלוונטיות של גוגל לא צפויים להיפגע בשנים הקרובות והמנוע יישאר גורם מכריע ויומיומי בהחלטות השוטפות ובניווט המקוון של כולנו.

 

 

מה כוללים שירותי קידום אתרים?

לא לכל חברה או ארגון יש תקציב או היקף עבודה המצדיק העסקת אנשי SEO במשרה מלאה או שכירת שירותיה של חברת ייעוץ. יש מצבים שבהם אפשר להיעזר נקודתית (no pun) ביועצי SEO.

 

כמה מהמצבים הנפוצים:

תכנון SEO לאתרים חדשים, בבנייה או בתהליך עיצוב מחדש – שירות כזה יעזור לוודא שהאתר המתוכנן עומד בדרישות של גוגל ובסטנדרטים המקובלים בשוק, וששינויי עיצוב לא יפגעו בתנועה הנוכחית.

 

סקירות SEO – ניתוח האתר והגורמים המעכבים אותו מלממש את מלוא הפוטנציאל שלו, ומתן המלצות לשיפור המיקומים, הגדלת התנועה וההמרות. סקירות מסוג זה לרוב כוללות סקירה טכנית, ניתוח תוכן האתר, וכן מחקר מילים ומתחרים.

 

ייעוץ SEO לפתרון בעיות נקודתיות – החל מעניינים טכניים ספציפיים כמו שיפור מהירות האתר, בניית מפת אתר או הטמעת תגיות schema, ועד סוגיות מורכבות יותר כמו ניתוח הגורמים לירידה בתנועה האורגנית, שיפור המיקומים בביטויים ספציפיים, הגדלת שיעור התנועה מביטויים גנריים ולא ממותגים, וגם ייעוץ בנושאים המשיקים ל-SEO כמו שיווק ברשתות חברתיות או שיפור חוויית המשתמש.

 

הדרכת SEO – בחברות שיש בהן צוות שיווק דיגיטלי אבל לא אנשי SEO, הדרכת SEO תעזור לכותבי התוכן, למנהלי המדיה ולמפתחים ליישר קו עם ההנחיות של גוגל ולהבטיח שמאמצי השיווק הכלליים תומכים בנוכחות של האתר בגוגל (או לפחות לא מחבלים בו).

2019© נקודה שיווק באינטרנט