מהו חיפוש קולי ואיך הוא ישפיע על הקידום בגוגל?

החיפוש הקולי והשימוש בעוזרים דיגיטליים אישיים הולכים ונעשים חלופה פופולרית לחיפוש המסורתי, זה המורכב מהזנת מילות מפתח לשורת החיפוש בגוגל או במנוע חיפוש אחר. לפי מחקר הטרנדים השנתי של KPCB, בשנת 2015 עלה השימוש בעוזרים אישיים קוליים ל-65% בקרב בעלי הסמארטפונים בארצות הברית, לעומת 56% ב-2015 ו-30% ב-2014, והסיבה העיקרית לכך היא שיפור בטכנולוגיית החיפוש הקולי.

חיפוש קולי - נתונים סטטיסטיים

מקור: http://www.kpcb.com/internet-trends

לחיפוש הקולי יש יתרונות רבים: הוא מהיר – אצל רוב האנשים קצב הדיבור גבוה מקצב ההקלדה – והוא נוח כי הוא מאפשר לעשות דברים כמו לחפש בגוגל, להשמיע מוזיקה, לנווט, להזמין פיצה או לקבל המלצות לסרטים בלי להשתמש בידיים, וברוב המקרים גם לקבל תוצאות רלוונטיות.

אם בעבר הלא רחוק שימשו סירי ודומיה בעיקר מקור לבדיחות, בשנים האחרונות השתכללה טכנולוגיית החיפוש הקולי, והאלגוריתמים של גוגל השתפרו והם יכולים לזהות דיבור בצורה טובה יותר, להבין את כוונת המשתמש ולהציג תוצאות חיפוש רלוונטיות ומותאמות אישית לפי ההקשר והיסטוריית החיפוש.

כך למשל, חיפוש שנעשה מהבית עשוי להעלות תוצאות שונות משל חיפוש שנעשה תוך כדי נסיעה, וגם סוג האפליקציות הפעילות ברקע יכול להשפיע על תוצאות החיפוש. היום גם אפשר לשאול את העוזר הדיגיטלי שאלות נוספות כדי לצמצם את תוצאות החיפוש מבלי לחזור על הנושא או על מילות המפתח. לדוגמה, אפשר לבקש מהעוזר הקולי לחפש את כל המסעדות האיטלקיות בסביבה, ומיד אחר כך לשאול רק על אלו שפתוחות בשבת או שעושות משלוחים.

איך משפיע החיפוש הקולי על תחום קידום האתרים במנועי חיפוש?

גם פונקציית החיפוש הקולי בגוגל וגם העוזרים הדיגיטליים (בהם סירי של אפל, Google Home, Cortana של מיקרוסופט ואלקסה של אמזון) משתמשים בשאילתות חיפוש דיבורי כדי לענות על השאלות הספציפיות. אם בשאילתות החיפוש הכתובות האלגוריתם התמקד בניתוח מילות מפתח, בחיפוש קולי האלגוריתם מתייחס לכל מחרוזת המילים ומחזיר תשובות בשפה טבעית המחקה דיבור אנושי. את השינוי הזה כדאי לקחת בחשבון כשמתכננים את אסטרטגיית התוכן לקידום האתר בגוגל.

חיפוש קולי - דוגמה

שאילתות חיפוש קולי לרוב מנוסחות כשאלה ומשתמשות במילות השאלה הנפוצות ביותר:

– מי? (מי זכה ב…)

– מה? (מה מזג האוויר ב…)

– איפה? (איפה כדאי לקנות …)

– מתי? (מתי כדאי לטייל ב…)

– איך? (איך אומרים באנגלית…)

– למה? (למה כדאי לאכול…)

כלומר, בשאילתות חיפוש קולי יש בדרך כלל יותר מילים מאשר בשאילתות חיפוש כתובות. אם אתם רוצים להתמקם על תוצאות החיפוש של הביטויים האלה, תוכן האתר צריך לספק מענה ברור ונוח לסריקה על השאלות ששואלים המבקרים הפוטנציאליים באתר.

איך להתאים את אסטרטגיית הקידום של האתר לחיפוש קולי?

1. להשתמש בשפה טבעית ודיבורית

כדי להתאים את אסטרטגיית קידום האתר לשינויים בדרך שאנשים מחפשים מידע באינטרנט, צריך קודם כל לבחון את התוכן ואת התאמתו לשאילתות חיפוש קולי: על אילו שאלות עונה התוכן באתר והאם הן תואמות את השאלות ששואלים המשתמשים? האם התשובות המסופקות באתר הן מלאות או חלקיות ולכן לא עומדות בציפיות של המשתמשים? האם התוכן קריא, בהיר ונגיש למבקרים באתר?

כדי לענות על השאלות האלו מומלץ לא רק לבחון את התוכן באתר אלא גם את התוכן באתרי המתחרים. כמו כן, מומלץ להשתמש באפשרות ההשלמה האוטומטית בחיפוש בגוגל (autocomplete) כדי לראות אילו שאלות עולות.

השלמה אוטומטית בגוגל וחיפוש קולי

 

2. להתמקד בביטויי מפתח זנב ארוך

מעט אנשים משתמשים בביטויי מפתח כלליים בחיפוש הקולי, ושאילתת החיפוש הקולי הממוצעת לרוב תכיל יותר מילים מהשאילתה המוקלדת (למשל, "איפה כדאי לאכול ארוחת בוקר בתל אביב" לעומת "ארוחות בוקר תל אביב"). לכן, כדאי להתאים את מחקר המילים ואת אסטרטגיית התוכן כדי שיכללו ביטויי מפתח ארוכים יותר. נוסף על פוטנציאל הקידום בחיפוש הקולי, מילות מפתח ארוכות הן תחרותיות פחות, קל יותר להתברג בהן במיקומים גבוהים בגוגל, והן נוטות להביא יותר המרות.

3. להתאים את תוכן האתר לגלישה מהמובייל

נוסף על שיפור התוכן, כדאי לשפר את מהירות האתר ולוודא שהוא מותאם לגלישה במכשירים ניידים: האם האתר נגיש במלואו בכל סמארטפון, טאבלט או מכשיר נייד אחר? האם האתר נטען במהירות, העיצוב שלו מושך והתוכן קריא ונגיש גם ממסכים קטנים?

כדי לענות על השאלות האלה אפשר להשתמש בכמה כלים חינמיים, בהם הכלי של גוגל, Mobile Friendly Test, הבוחן את התאמת האתר לגלישה ממכשירים ניידים, מציג את אתר המובייל כפי שהוא נראה על ידי גוגל, מצביע על הליקויים בהתאמת האתר למובייל ומציע דרכים לשיפור.

אפשר גם לבדוק את התאמת האתר למובייל ישירות מהדפדפן כרום. לחיצה על ctrl + shift + i (או כפתור ימני בעכבר ו-בדוק( תוביל אתכם לכלי בדיקה למפתחים. לחיצה על האייקון השני משמאל תציג את האתר כפי שהוא נראה בכמה מכשירים ניידים.

חיפוש קולי והתאמה למובייל

4. להתאים את התוכן לכוונות המשתמשים ולרגשותיהם

מי שירצה לקחת את נושא האופטימיזציה לחיפוש הקולי צעד אחד קדימה יוכל לחלק את אסטרטגיית התוכן לפי סוגים שונים של כוונות המשתמש. הסוגים האלה יכולים לשקף את השלבים השונים שבתהליך הקנייה, מיקרו-רגעים או אפילו טווח רגשות של לקוחות פוטנציאליים.

 

איך החיפוש הקולי צפוי להשתנות בעתיד?

1. זיהוי סמנטי

כבר עכשיו האלגוריתם של גוגל יכול לזהות את הכוונה שעומדת מאחורי שאילתת החיפוש הקולי  ולהציג תוצאות חיפוש המותאמות אישית להקשר, והוא צפוי להמשיך להשתפר.

כפי שאלגוריתם החיפוש בגוגל מסוגל (עד לרמה מסוימת) לתקן שגיאות כתיב והקלדה, להבין ביטויי סלנג או עגה מקומית, סביר להניח שגם החיפוש הקולי של גוגל יגיע לשם.

2. זיהוי רגשות

הקול האנושי מאפשר לבטא רגשות בצורה ברורה יותר מאשר טקסט או שימוש באמוטיקונים, והבעה של הומור, ציניות או כעס תעבור בצורה ברורה יותר בדיבור מאשר בכתיבה. הדור הבא של החיפוש הקולי בוודאי יהיה מסוגל לקלוט דקויות של רגש כמו תחושת דחיפות  או דאגה ולהתאים את תוצאות החיפוש אליהן.

3. התאמה אישית של תוצאות החיפוש

באופן כללי, הטכנולוגיה הולכת בכיוון של התאמה אישית ופרסונליזציה, והחיפוש הקולי אינו יוצא דופן. רוב תוכנות החיפוש הקולי מחוברות לעוזרים אישיים דיגיטליים, והם ממילא כבר מתמחים בזיהוי הצרכים והכוונות הייחודיים למשתמש. לפיכך, החיפוש הקולי יותאם עוד יותר למאפייני החיפוש של כל משתמש, להיסטוריית החיפוש ולנתונים משתנים כמו מיקום המחפש.

4. ממשק ואפשרויות תצוגה מתקדמות

אחת המגבלות בחיפוש הקולי היא שאין ממשק נוח המציג את תוצאות החיפוש. רוב החיפושים הקולים נעשים בטלפון נייד, ופתרון אפשרי יהיה להציע מגוון רחב של אפשרויות ממשק בהתאם לגודל המסך. מכיוון שספקים שונים עשויים להציע פתרונות שונים, המשמעות יכולה להיות היערכות לכמה אפשרויות תצוגה של תוצאות חיפוש.

5. קידום ממומן בחיפוש קולי

אמזון כבר התחילו להשתעשע ברעיון של קידום ממומן באלקסה, שירות העזרה הקולית של אמזון המוטמע ברמקולים החכמים של החברה אקו ואקו דוט, וכן בטלפון הדגל של חברת Huawei, ויש להניח שאם הניסיון יצליח החברות האחרות העוסקות בחיפוש קולי ילכו בעקבותיה.

 

לסיכום, לא נראה שהחיפוש הקולי הולך להיעלם בזמן הקרוב. וכמו בכל שינוי בתחום השיווק הדיגיטלי – יהיו כאלה שירוויחו ויהיו אחרים שיאבדו תנועה לטובת מנועי החיפוש והעוזרים הדיגיטליים. וכמו תמיד, מי שייערך לשינויים צפוי לשרוד ולהצליח.

מעוניינים להכין את אתרכם לכל תרחיש עתידי? צרו אתנו קשר ונשמח לעזור לכם.

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך:

  • רימרקטינג בפייסבוק - מדריך
  • גוגל מובייל פירסט אינדקס
  • %d7%a0%d7%95%d7%a7%d7%90%d7%90%d7%95%d7%98-%d7%a0%d7%a7%d7%95%d7%93%d7%94
  • פרסום ושיווק בוידאו ב-2016