מה משפיע על קידום האתר בגוגל ב-2017?

תחום ה-SEO משתנה בתדירות גבוהה; טכניקות קידום מתיישנות ומאבדות מכוחן, אחרות מתחזקות או צצות ונעלמות. בחודש האחרון פורסם מחקר מקיף מטעם האתר SEMRush ובו נותחו הגורמים המשפיעים על מיקומי האתר בתוצאות החיפוש של גוגל. במחקר נבדקו 600,000 מילות מפתח בכמה שפות וארצות, ונאספו הגורמים המשותפים לכל האתרים שהגיעו ל-100 התוצאות האורגניות הראשונות בגוגל.

במקביל, פרסם אתר Search Engine Land את המהדורה הרביעית של הטבלה המחזורית של SEO, המסכמת את הגורמים – החיוביים והשליליים – המשפיעים על קידום האתר בגוגל ב-2017. הטבלה הראשונה התפרסמה אי שם ב-2011, לפני כמה וכמה עדכוני גוגל מסיביים, והיא מתעדכנת אחת לשנתיים בממוצע לפי התנודות בתעשייה. הטבלה המחזורית מבוססת על משאל שנערך בין העורכים והקוראים של האתר, והיא מחולקת לגורמי on-site ו-off-site, ולגורמים המשפיעים לטובה ולרעה.

הטבלה המחזורית של SEO - 2017

הגורמים המשפיעים הכי הרבה על הקידום בגוגל ב-2017 (והכי פחות)

לפי SEMRush, הגורם המשפיע ביותר על המיקומים בגוגל הוא מספר הביקורים הישירים לאתר. כלומר, אם אתם ממילא מותג מוכר וסמכותי שמקבל הרבה תנועה ישירה (כמו ויקיפדיה, אתרי חדשות או אתרי מותגים), יגדלו גם סיכוייכם להתקדם בראש תוצאות החיפוש בגוגל. גורמי התנהגות נוספים כמו משך השהייה באתר, מספר דפים לביקור ושיעור יציאה מהדף הראשון (Bounce Rate), נמצאו משפיעים יותר מגורמים הנמצאים בשליטה של מנהלי האתר כמו תוכן, קישורים, התאמת הקוד ו-on-site SEO.

הגורמים המשפיעים על קידום האתר 2017

המסקנות של SEL היו פחות מדכאות עבור אתרים קטנים ולא מוכרים; לפיהם, הגורמים החשובים ביותר לקידום אתר בגוגל הם איכות התוכן, איכות הקישורים, נגישות האתר לרובוטי הסריקה של גוגל והתאמה למובייל.

לפי SEMRush הגורם הכי זניח בהשפעתו על המיקומים בגוגל הוא אלמנטים של on-page בהם מילות מפתח בתגיות המטא של האתר ובתוכן האתר וצפיפות מילות מפתח. הוספת מילות מפתח לטייטל, לדיסקריפשן ולתוכן האתר היא טכניקת קידום נפוצה ובסיסית למדי, לכן אפשר למצוא את מילות המפתח בתוכן של יותר מ-75% מהדפים שב-20 התוצאות הראשונות ובטייטל של 60% מהם, אבל הנתונים שבידי SEMRush מראים כי אין לה השפעה על המיקומים. גם המשאל של SEL הצביע על ירידה בחשיבות של תגיות הכותרת, אלמנט ה-on-page המשפיע ביותר, אבל מכיוון שזהו היבט קל ובכל זאת בעל ערך, החליטו למקם אותו בראש הטבלה, לצד הגורמים המשפיעים ביותר.

הגורמים המשפיעים על קידום האתר ב-2017 בהשוואה לשנים קודמות:

שלושה גורמים המשפיעים על קידום האתר עלו בחשיבותם ב-2017::

התאמה למובייל: כשמחצית מהחיפושים בגוגל נעשים ממכשירים ניידים, אין זה מפתיע שגוגל מצפים מהאתרים לספק חוויית גלישה מותאמת למובייל. בנוסף, גוגל הודיעו כי עד סוף 2018 הם יתחילו להשתמש באינדקס mobile-first, ואי-התאמה למובייל עלולה להשפיע לרעה על המיקומים גם בחיפוש ממחשבים.

מהירות האתר: מסיבות דומות, גוגל גם ממשיכים להדגיש את החשיבות של מהירות האתר למיקומים בתוצאות החיפוש, וכן להמליץ להטמיע את הפורמט של AMP (Accelerated Mobile Pages) כדי לתמוך בטעינה מהירה של תוכן במכשירים ניידים.

תשובות לשאלות: אמנם בגוגל ישראל עדיין אי אפשר לקבל תשובות ישירות בתוצאות החיפוש, אבל בגוגל ארצות הברית וגם במנוע החיפוש בינג אפשר למצוא יותר ויותר תשובות ישירות באמצעות מה שגוגל מכנים קטעי מידע מומלצים בחיפוש (Featured Snippets). התשובות האלה גם משמשות מענה לשאילתות חיפוש קולי בסמארטפונים ובעוזרים אישיים כמו Google Home.

תשובות ישירות - גורם משפיע על קידום אתר

גורמי דירוג שאיבדו מחשיבותם:

– ותק האתר

– זהות הכותב והאוטוריטה שלו בתחום – גורם זה איבד מחשיבותו מאז גוגל הפסיקו לתמוך ב-Google Authorship

– היסטוריית חיפוש אישית של המשתמשים

– היסטוריית שיתוף ברשתות חברתיות – מאחר שהרשת החברתית גוגל פלוס כבר אינה פעילה באותה מתכונת, היא הפסיקה להשפיע על תוצאות החיפוש.

גורמים המשפיעים פחות מהצפוי:

אבטחת האתר: בשנים האחרונות קידמו גוגל את הרעיון של אינטרנט בטוח והעבירו את המסר שפרוטוקול https מוצפן משפיע על דירוג האתר. מעבר ל-https אמנם תורם לשיפור הבטיחות והאמינות של האתר, אבל בשני המחקרים לא נמצא קשר בין גובה המיקומים לבין אבטחת האתר.

https וקידום האתר ב-2017

אורך התוכן: אמנם בראש תוצאות החיפוש אפשר למצוא יותר טקסטים ארוכים (וההגדרה של תוכן ארוך היא כשלעצמה נתונה לוויכוח), בעיקר בשאילתות חיפוש ארוכות, אבל לאיכות התוכן ולרלוונטיות שלו לשאילתת החיפוש יש משקל גדול יותר.

– הממצא המפתיע ביותר הוא הירידה בהשפעה של גורמי On-page SEO, כמו מילות מפתח בתגיות המטא של האתר, בתוכן האתר וצפיפות מילות מפתח.

 

מסקנות והמלצות:

– למרות האמור לעיל, מומלץ להעביר את האתר לפרוטוקול https, גם מסיבות שאינן קשורות ישירות ל-SEO, כמו שיפור האמינות והסמכותיות בעיני המבקרים, וגם כי החשיבות שלו צפויה לגדול בעתיד.

– למספר הדומיינים המפנים יש השפעה גדולה יותר על המיקומים מאשר מספר הקישורים הנכנסים. אמנם לא תוכלו להתחרות עם כל מפלצת בעלת עשרות אלפי דומיינים מפנים, אבל במילות מפתח תחרותיות פחות, בניית קישורים יכולה לתת יתרון על פני המתחרים.

קישורים וקידום האתר ב-2017

– ככל ששאילתת החיפוש היא פופולריות יותר כך התוכן בתוצאות החיפוש צפוי להיות ארוך יותר. לכן, אם רוצים להתמקם על ביטויים בעלי נפח חיפוש גבוה מומלץ לכתוב תוכן ארוך ומקיף, אבל גם לוודא שהוא עונה על שאילתת החיפוש, כתוב היטב, מבוסס על מחקר מעמיק ובעל ערך לקורא.

– להוספת וידאו לתוכן אין השפעה משמעותית על קידום האתר. אף על פי כן, בתחומים מסוימים הלקוחות מצפים לסרטוני וידאו, ואין סיבה לא להיענות לדרישה הזאת.

– בגלל ההשפעה החיובית שיש לתנועה ישירה על המיקומים בגוגל, כדאי להשקיע בבניית מותג כדי להגדיל את התנועה הישירה וממקורות חברתיים.

 

המשיכו לעקוב אחרינו לעדכונים החמים בתחום השיווק באינטרנט. מעוניינים לקדם את האתר בגוגל? צרו אתנו קשר ונשמח לעזור לכם.