קידום אתרים גדולים עד לרמת הפריט הבודד – איך לקדם?

אתרים גדולים ומורכבים נאלצים להתמודד עם המשימה המאתגרת של לגרום לדף פנימי ברמת המוצר להופיע בתוצאות החיפוש. הבעיה הזו מוכרת לאתרים מסחריים גדולים שיש להם מאות או אלפי דפי פריטים ייחודיים, וגם לאתרי תוכן שמתעדכנים לעתים קרובות וצריכים להשתמש ב-QDF, ראשי תיבות של Query deserves freshness, מרכיב של האלגוריתם של גוגל שמזהה שאילתות שדורשות עדכון מתמיד כמו בידיעות חדשותיות. כאן נתמקד בקידום אתרים מסחריים גדולים, נושא מורכב כשלעצמו.

קידום דפי מוצר פנימיים באתרים גדולים

ככל שמנווטים עמוק יותר בארכיטקטורת האתר כך מבנה ה-URL הופך לבעייתי יותר. לעומת דפי קטגוריות ראשיים שהם לרוב סטטיים וקנוניים, כתובות ה-URL של דפי הפריטים יכולות לפוג בסיום פעולת החיפוש. משווקי אינטרנט נדרשים לוודא שמידה מספקת של קישוריות תזרום מעמוד הבית אל דפי הקטגוריות ומהם אל דפי הפריטים. אפשר לעמוד באתגר בדרכים שונות לפי אופי האתר והשוק, היעדים העסקיים והעיצוביים, וגם לוודא שחוויית המשתמש אינה נפגעת בתהליך.

אתר כמו אמזון, שמדורג היטב בתוצאות החיפוש, משתמש בכל מיני טכניקות קידום לאתרים גדולים. דפי הפריטים נשמרים קנוניים באמצעות cloaking, מיסוך, כך שהגולש רואה URL שמכיל פרמטרים ייחודיים לחיפוש שלו, ורובוטי הסריקה של מנועי החיפוש רואים את ה-URL הבסיסי. אפשר להגיע לאותה תוצאה גם דרך הוספת תג canonical או דרך הגדרת פרמטרים של כתובת אתר בכלי ניהול האתרים של גוגל ושל בינג.

סדר עבודת הקידום על אתרים גדולים

דף הבית

באופן טבעי דף הבית מקבל חלק משמעותי מתוך התנועה לאתר והוא גם האזור העיקרי שיש להתמקד בו כשמתכננים קישוריות פנימית ומרכיבי ניווט עיקריים. מכיוון שדף הבית מייצג את הסמכות של האתר, יש לתכנן ולמקם בקפידה את הקישורים הפנימיים שיצאו ממנו אל החלקים המרכזיים של האתר.

זרימת הסמכות והקישורים תבוא מדף הבית אל דפי הקטגוריות הראשיים, משם לתת-קטגוריות ולדפי המוצר הפנימיים. בדרך כלל יהיו כמה קישורים מעמוד הבית אל דפי המוצר הפנימיים כחלק מממבצע קידום עונתי או אחר.

קידום אתרים גדולים - אמאזון

יש אתרים שמקשרים בקביעות לכמה מוצרים בעלי ערך – אמזון למשל תמיד יקשרו לקינדל – אבל אי אפשר לקשר ליותר מדי מוצרים מדף הבית. דף הבית הוא בדרך כלל טריטוריה נפרדת שאינה נשלטת בידי מחלקת הSEO והיא גם משתנה לעתים קרובות, כך שהגיוני יותר למקד את הקישוריות הפנימית בדפי הקטגוריות הראשיים.

התפריט הראשי צריך לכלול קישורים לכל אחת מהקטגוריות העיקריות, ודפים אלה יובילו לתת קטגוריות ולדפי הפריטים. רצוי שדפי הפריטים יהיו במרחק של שלושה-ארבעה קליקים מדף הבית. עוד צריך לוודא שקטגוריות חשובות לא נעדרות מהתפריט הראשי, אבל באתר שכולל מאה קטגוריות או יותר, אפשר להסתפק בחמישים הפופולריות ביותר ולהוסיף הפניה לקטגוריות הנותרות או להוסיף קישורים קונטסקטואליים מדפי התוכן. גם כאן אפשר ללמוד מאמזון.

קידום אתרים גדולים - דוגמא נוספת

בחזרה לדפי הפריט

ארגון הקישוריות הפנימית בדפי הפריט באתרים גדולים עוזר לקשר בין מוצרים רלוונטיים וגם ליישר את הארכיטקטורה ולקרב בין מוצרים מקטגוריות שונות. לקישורים האלה יש ערך מבחינת קידום וגם במדדים אחרים: הם יכולים לעודד מבקרים להאריך את זמן השהייה באתר, לבקר ביותר דפים בכל ביקור וגם לשפר את אחוזי ההמרה.

רוב הפתרונות בתחום זה נשענים על "מנועי המלצות", שלרוב בנויים ב-JavaScript, בלתי נראים לרובוטי הסריקה של מנועי החיפוש ובלתי ידידותיים לקידום אתרים גדולים, אבל הם כן יכולים לשפר את ההמרה ולהגדיל את הרווח של אתרים מסחריים. כאן חשוב להעדיף את האיכות על פני הכמות ולהסתפק בארבעה עד שמונה פריטים רלוונטיים לכל דף פריט, מה שעלול להצריך לא מעט עבודת מיון, במיוחד באתרים גדולים.

קידום אתרים גדולים במגוון פלטפורמות

באופן כללי לא מומלץ לקשר בין דפי פריטים לדפי קטגוריות, זאת כדי לכוון את מנועי החיפוש לעבור במסלול צר ומהודק ככל האפשר לצורכי סריקה. קישור מפריטים לקטגוריות לרוב גם  לא יתרום לחוויית המשתמש, אלא במקרים שבהם הקישור הוא ממש רלוונטי וענייני ואז ניתן להוסיף (כמובן שתמיד אפשר להגיע לקטגוריית האב ולקטגוריות אחרות דרך התפריטים).

חשיבות דפי קטגוריות בתהליך קידום אתר גדול

כדי להבליט דפי פריטים בחיפוש צריך להזרים קישורים (חיצוניים ופנימיים) אל דפי הקטגוריות, ומהם אל התת-קטגוריות ולדפי הפריטים. באתרים גדולים כמעט שאי אפשר לבנות קישורים חיצוניים לכל דפי הפריטים והם חייבים להיווצר כחלק מהאתר השלם. אם ארכיטקטורת האתר מבוססת ושיטת המיון היא תמציתית, דפי הפריטים ירוויחו אוטומטית מהקישוריות הפנימית.

מומלץ להוסיף חתך של מוצרים מובילים לכל קטגוריה, כך יוצגו מוצרים שיש חשיבות להבלטתם מבחינת תחרותיות בחיפוש, נפח החיפושים או מסיבות מסחריות אחרות. כן מומלץ לבנות קישורים מאתרים חיצוניים לדפי הקטגוריות הראשיים, וגם לדפי מוצרים שתמיד יש להם ביקוש, אם יש כאלה. באופן כללי לא כדאי להשקיע בבניית קישורים לדפי מוצרים, אבל כן שווה לקדם אותם במדיה החברתית.

דפי מוצרים שפג תוקפם

גם מחזורי החיים של מוצרים הם נושא כאוב עבור מקדמי אתרים. יש מוצרים שיוצאים מהמלאי לפרק זמן כלשהו או לצמיתות, ויש מוצרים שחוזרים למלאי תוך פרק זמן קבוע. במקביל יש מוצרים שהם תמיד נדרשים ותמיד נמצאים במלאי. כל אחד מהם יזכה לטיפול שונה מצד מקדמי האתר לפי מספר גורמים.

דפים של מוצרים שלא יחזרו למלאי לרוב יקבלו הפניית 404 או 410 ובמקרים אחרים הפניית 301 לקטגוריה הרלוונטית. יש אתרים מסחריים שבהם דף המוצר מחזיר קוד 200 המציג קריאה לפעולה או המלצה למוצרים דומים, אבל זאת שיטה קצת בעייתית והיא עלולה לערער את אמון המבקרים באתר. כאלטרנטיבה, אפשר ליצור הפניית 301 אל קטגוריית האב הקרובה ביותר.

יש אתרים שמייחדים חלק נפרד באתר למוצרים שפג תוקפם. כך אפשר לשלוט בדרך התצוגה שלהם ולוודא שהם אינם מרחיקים משתמשים או משנים את דעתם על האתר, ובאותה הזדמנות גם לצמצם את שיעור היציאה מדף הכניסה.

קידום אתרים גדולים - אלטרנטיבה לקוד 404

עבור דפים של מוצרים שמתוכננים לחזור למלאי כדאי לשקול הפניית 302 שתוביל את המבקרים באתר לקטגוריה קרובה, ולהסיר את ההפניה כשהמוצר יחזור למלאי.

כותרת ותיאור בתוצאות החיפוש

לכותרת הדף ותיאורו, שלרוב מוצגים בתוצאות החיפוש, יש ערך רב והם יכולים להשפיע על שיעור ההקלקה (CTR) וגם על דירוג הדפים. הנראות ושיעורי ההקלקה של דפי מוצרים בתוצאות החיפוש יכולים להשתפר באמצעות שימוש חכם במיקרו-נתונים כמו Rich Snippets.

אהבתם? שנאתם? זקוקים למידע ולייעוץ לגבי קידום אתר גדול? דברו איתנו, דרך המייל info@nekuda.co.il או בטלפון: 04-8717977 .