הבלוג שלנו

WhatsAppFacebookEmailLinkedIn

סליחה, גוגל – מה הייתה כוונת המשתמש?

shlomit
shlomit
3 בנובמבר 2019
זמן קריאה: 5 דקות

כוונת המשתמש (Search Intent) היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הקידום בגוגל נכון ל-2019. גוגל עוקבים אחרי האינטראקציה של המשתמשים עם תוצאות החיפוש, וכשהם מבחינים בחוסר שביעות רצון של המשתמשים מאתרים העולים בתוצאות החיפוש – האתרים יורדים במיקומים.

מהי כוונת המשתמש (Search Intent)?

כוונת המשתמש (או כוונת המחפש) היא הכוונה העומדת מאחורי שאילתת החיפוש. או במילים אחרות, למה התכוון המשתמש כשהזין ביטוי כלשהו במנוע החיפוש: האם הוא התכוון להגיע לאתר או למקום פיזי כלשהו? לקנות מוצר דרך האינטרנט או לקרוא ביקורות והמלצות על אותו מוצר?

 

כוונות המשתמש ו-SEO

נהוג לחלק את כוונות המשתמש לארבעה סוגים:

אינפורמטיבית – כוונת המחפש להשיג מידע בנושא מסוים, מתשובה לשאלה פשוטה כמו "מה יהיה מזג האוויר בשבת" ועד מידע מעמיק יותר כמו "מה זה ברקזיט".

דוגמאות לשאילתות אינפורמטיביות:

  • תוצאות הבחירות 2019
  • מה זה נבצרות
  • התחממות גלובלית

 

ניווט – כוונת המחפש היא להגיע לאתר או לדף אתר מסוים וסומך על גוגל שיוביל אותו לשם.

לדוגמה:

  • אמזון
  • אינסטגרם כניסה לחשבון בעברית
  • האתר הרשמי של פורטנייט

 

קנייה – כוונת המחפש היא לקנות מוצר כלשהו, בין באתר קניות או בחנות עצמה. לרוב יהיה לו מושג לגבי המוצר הנחשק, והשאלה היא רק איפה לקנות.

לדוגמה:

  • צימר פנוי למחר
  • אייפון 11 הכי זול
  • כרטיסים בהנחה לקולנוע

 

מחקרית/מסחרית – המחפש מתכוון לקנות מוצר או שירות כלשהו, אבל הוא עדיין בשלב הבירורים. ברוב המקרים הוא יחפש מידע נוסף, השוואות מחיר, ביקורות וחוות דעת.

לדוגמה:

  • לפטופ מומלץ לסטודנטים 2019
  • איפה כדאי לישון בפריז
  • וורדפרס או וויקס

לרשימת הכוונות הזאת אפשר להוסיף גם חיפושים מקומיים עם אוריינטציה מסחרית-מחקרית כמו "מסעדה טבעונית לידי" או "רופא שיניים באשדוד".

 

יש שאילתות חיפוש שכוונת המשתמש בהן היא ברורה. למשל, שאילתות חיפוש המנוסחות כשאלה או כוללות מילים כמו מדריך, טיפים, הסבר לרוב יהיו אינפורמטיביות; חיפוש שמות אתרי אינטרנט, מותגים ומוצרים לרוב יהיה ניווטי; שילוב של מילים כמו ביקורת, השוואה, כדאי וכדומה – יצביע על כוונה מסחרית-מחקרית, ושימוש במילים כמו זול, מבצע, מחיר – על כוונה לקנות. אבל לא בכל שאילות החיפוש הכוונה היא חד-משמעית, ויש שאילתות חיפוש שכוללות יותר מכוונת משתמש אחת.

אחת הדרכים לפענח את כוונת המשתמש היא באמצעות חיפוש בגוגל – התוצאות הראשונות יהיו כאלה שעברו את מבחן כוונת המחפש של גוגל. ברוב המקרים כוונת המחפש תבוא לידי ביטוי בסוג התוכן או בסוג התוצאות. לדוגמה, חיפושים אינפורמטיביים יעלו תוצאות מסוג Knowledge Graph, Featured Snippets, סרטוני וידאו ושאלות נפוצות; חיפושי ניווט – Knowledge Graph ו-Site Links; חיפושים מסחריים – מודעות, Local Pack; חיפושים למטרות קנייה – מודעות, Google Shopping.

כוונת משתמש - ניווט

כוונת מחפש - אינפורמטיבית

כוונת משתמש - מסחרית/מחקרית

כוונת משתמש - קנייה

 

 

למה כוונת המשתמש חשובה ל-SEO?

המטרה המוצהרת של גוגל היא לספק את מענה המשתמשים, וכך להבטיח שהם יהיו מרוצים ממנוע החיפוש, ימשיכו להשתמש בו ובאותו הזמן להיחשף לפרסומות האחראיות לחלק ניכר מהרווחים של החברה. גוגל הדגישו את החשיבות של כוונת המשתמש בכמה הזדמנויות, בהן בהנחיות למדרגי התוכן ובפוסט מ-2018 שכותרתו How intent is redefining the marketing funnel.

 

בנוסף, אלגוריתם הדירוג של גוגל בנוי על מערכת הבינה המלאכותית RankBrain, שתפקידה לארגן ולשפר את תוצאות החיפוש, בין היתר באמצעות מעקב אחר האינטראקציה של המשתמשים עם תוצאות החיפוש של מילות מפתח ספציפיות. כמובן, בנוסף לבחינה של שאר המדדים המשפיעים על קידום האתר בגוגל בהם קישורים, איכות וכמות התוכן, המוניטין של הדומיין וכו'.

 

לכן, אם דף אתר כלשהו הצליח לתמרן את גוגל ולהתברג במקום הראשון על ביטוי כלשהו למרות אי התאמה לכוונת המשתמש, התרחיש הצפוי הוא שרוב המבקרים באתר ישהו בו זמן קצר ויחזרו מיד לתוצאות החיפוש. במקרים כאלה, הדף לא ישרוד בראש תוצאות החיפוש לאורך זמן.

 

איך להתאים את התוכן לכוונת המחפש?

כוונת המחפש צריכה להכתיב את סוג התוכן (פוסט בבלוג, דף נחיתה, דף מוצר או דף קטגוריית מוצרים) ואת מבנה התוכן (רשימה, ביקורת, השוואה).

 

לדוגמה, חיפושים אינפורמטיביים מזמינים מדריכים מקיפים, חיפושים שעומדת מאחוריהם כוונת קנייה – דפי מוצר, קטגוריה או דפי נחיתה. למרות הנטייה לכתוב תוכן ארוך כדי לקדם מילות מפתח, משתמשים שירצו לקנות מוצר כלשהו, לקבל הצעת מחיר או להירשם לשירות כלשהו לרוב לא ירצו לקרוא כתבה באורך של אלף מילה ויחזרו לתוצאות החיפוש.

 

אבל החלוקה לכוונות חיפוש לא תמיד כל כך פשוטה. לדוגמה, למי שמחפש "כיסא ארגונומי" יכולה להיות כוונת קנייה או כוונה מסחרית/אינפורמטיבית. גם תוצאות החיפוש בגוגל תומכות באמביוולנטיות הזאת; מתוך 10 התוצאות הראשונות, 5 הן דפי מוצרים או קטגוריות ו-5 הן מדריכים. במקרים כאלה, עדיף להתמקד בכוונת מחפש אחת ולהתאים את התוכן אליה בצורה הטובה ביותר.

 

לסיכום, טיפים לאופטימיזציה לכוונת המחפש:

  • לזהות את כוונת המחפש של מילת המפתח לפי מחקר מילים ותוצאות החיפוש בגוגל.
  • להתאים את סוג התוכן ואת מבנה התוכן לכוונת המחפש.
  • לספק למבקרים באתר חוויית משתמש טובה – מטעינה מהירה ועד תוכן קריא, כותרות בולטות, תמונות וסרטוני וידאו וכל מה שיגדיל את זמן השהייה בדף.
  • להימנע מפרסומות, פופ-אפים, תוכן לא קריא או איטי וכל מה שעלול לשלוח את המבקרים בחזרה לגוגל.

 

2019© נקודה שיווק באינטרנט