הבלוג שלנו

On-Page SEO – מדריך מעשי

shlomit
shlomit
24 בפברואר 2020
זמן קריאה: 7 דקות

on-page SEO* (או on-site SEO) הוא התהליך של התאמת תוכן הדף למנועי חיפוש ולמשתמשים. תהליך האופטימיזציה כולל שילוב מילות מפתח בכתובות ה-URL, בתגיות מטא, בכותרות ובתוכן, בניית קישורים פנימיים, אופטימיזציה לתגיות התמונות ועוד.

*בניגוד ל-off-page SEO, המתמקד בפעולות הנעשות מחוץ לאתר, כמו בניית קישורים, קידום ברשתות חברתיות וכדומה.

on-site SEO מדריך

 

עד כמה on-site SEO משפיע על קידום האתר בגוגל?

למרות עדכוני האלגוריתם הרבים של גוגל, הטמעת מערכות בינה מלאכותית ושאר השינויים שעברו על תחום קידום האתרים בשנים האחרונות, on-site SEO עדיין משפיע במידה רבה על המיקומים בתוצאות החיפוש. או במילים של גוגל: "הסימן הבסיסי ביותר לרלוונטיות של התוכן הוא זהות בין שאילתת החיפוש ומילות המפתח בתוכן. אם מילות המפתח מופיעות בדף, ואם הן מופיעות בכותרות או בגוף הטקסט, יש סיכוי גדול יותר שהאינפורמציה רלוונטית [לשאילתת החיפוש הנתונה]". (מתוך המדריך How Search Works).

גם מחקרים מהשנים האחרונות תומכים בהצהרה הזאת של גוגל. לדוגמה:

  • במחקר שנערך בידי SEMrush על הגורמים המשפיעים על תוצאות החיפוש נמצא שב-75% מהדפים המופיעים ב-20 התוצאות האורגניות הראשונות, ביטוי המפתח מופיע בתוכן, וב-60% – גם בתגית הכותרת (Title).
אונפייג' SEO - מחקר
תמונה: semrush.com

 

  • עוד נמצא ככל שנפח החיפוש של ביטוי המפתח גבוה יותר, כך אפשר למצוא אותו בתוכן ובתגיות המטא. בביטויי מפתח זנב ארוך האלמנטים של on-page SEO נוכחים פחות ונחוצים פחות.
  • לפי מחקר דומה של MOZ נמצא שבמיקומים הגבוהים מילת המפתח נמצאת קרוב יותר לתחילת הכותרת.

 

גם מחקר עצמאי אקראי יעלה תוצאות דומות:

טייטלים בתוצאות החיפוש

 

את היבטי ה-on-Page SEO אפשר לחלק לשלושה חלקים:

קוד – כולל תגיות מטא, כותרות, תגיות אלט לתמונות ו-schema.

תוכן – שילוב מילות המפתח בגוף הטקסט ובכותרות, התאמת התוכן לכוונת המשתמש.

ארכיטקטורה – אופטימיזציה לכתובת ה-URL, תפריטים וקישורים פנימיים.

גורמים נוספים המשפיעים על הקידום וקשורים בעקיפין ל-on-page SEO הם מהירות האתר, התאמה למובייל, מוניטין האתר ומדדי התנהגות המשתמשים.

 

כללים והנחיות ל-on-Page SEO

 

תגיות מטא – כותרות ותיאורים ל-SEO

תגיות מטא (Meta Title ו-Meta Description) הן מהגורמים המשפיעים ביותר על הקידום בגוגל, והן גם הפשוטות ביותר להטמעה. תגית הכותרת עוזרת לגוגל (ולמשתמשים) להבין את תוכן הדף והיא נחשבת לאחד ההיבטים החשובים בקידום האתר.

תגית התיאור אומנם אינה משפיעה ישירות על הקידום בתוצאות החיפוש, וגוגל אף הצהירו על כך בעבר. בנוסף, גוגל לא מחויבים להציג את תגית התיאור בתוצאות החיפוש, ובמקרים רבים יוצג תקציר שונה מזה שהוגדר בקוד, לפי שאילתת החיפוש או שיקול הדעת של גוגל. עם זאת, התיאורים יכולים להשפיע על שיעור ההקלקה (CTR), וכך גם להשפיע על המיקום בגוגל. לכן, כדאי להשקיע בכתיבת תיאורים ולא לתת לגוגל לבחור חלק אקראי מתוכן הדף כמו בדוגמה הזאת:

אונפייג' SEO - תיאור לא ידידותי למנועי חיפוש

 

צ'קליסט לתגיות מטא ידידותיות ל-SEO:

  • יש כותרת ותיאור ייחודיים לכל דף.
  • מילת המפתח הראשית מופיעה בתחילת הכותרת.
  • מילות המפתח המשניות או מילים נרדפות משולבות באופן טבעי בכותרת.
  • יש שמות תואר רלוונטיים ומעודדי הקלקה (לדוגמה: חדש, עדכני, מקיף, משתלם) או מילות שאלה.

לדוגמה:

כותרת ידידותית למנועי חיפוש

  • עמדתם במגבלה של 50–60 תווים (כולל שם המותג).
  • אין דחיסת מילות מפתח או רצף לא הגיוני של וריאציות על מילת המפתח.
  • התיאור משלב את מילות המפתח העיקרית בצורה טבעית (כלומר, בלי ספאם ובלי דחיסת מילות מפתח).
  • התיאור מתאר את הדף בצורה תמציתית ומזמינה להקלקה.

 

כותרות משנה (Headings)

לכותרות בגוף הטקסט – מהכותרת הראשית ועד כותרות המשנה – יש תפקיד גם בקידום האתר, גם בשיפור הנגישות וחוויית המשתמש. בדומה לתגית הכותרת, כותרת ראשית עשירה במילות המפתח עוזרת לגוגל להבין את נושא הדף. כותרות המשנה מסייעות גם בקריאת התוכן וגם יכולות לתרום לקידום מילות מפתח זנב ארוך ולהופעתן בתוצאות חיפוש מסוג People also ask (כשהאפשרות הזאת תגיע במלואה בתוצאות חיפוש בעברית).

on site SEO - כותרות H2

צ'קליסט:

  • יש רק כותרת ראשית אחת והיא מסומנת ב-H1.
  • ביטוי המפתח העיקרי מופיע בכותרת הראשית ולפחות בכותרת משנה אחת.
  • מילות המפתח המשניות מופיעות בכותרות המשנה.
  • כותרות המשנה בנויות משאלות וביטויי מפתח זנב ארוך בשפה טבעית.

לדוגמה:

כותרות משנה - on site SEO

אופטימיזציה לתמונות

  • יש תגיות alt ו-title לכל התמונות, כולל לוגואים ואלמנטים גרפיים אחרים.
  • תגיות האלט והכותרת כוללות את מילות המפתח הרלוונטיות לדימוי הרלוונטי ולהקשר הכללי של הדף.
  • התגיות לא ארוכות מ-100–120 תווים.
  • אין דחיסת מילות מפתח בתגיות.

 

תגיות Schema

קצת כמו תגיות description, גם תגיות schema.org (לסימון נתונים מובנים) אינן עוזרות ישירות ל-SEO, וגם אין שום ערובה מצד גוגל שהטמעת התגיות תגרום לאתר להופיע בתצוגה עשירה בתוצאות החיפוש. אבל אם כן, להופעה בתצוגה העשירה יכולה להיות השפעה חיובית על ה-CTR, בייחוד כשמדובר בתכנים מסוג מוצרים, מתכונים, אירועים, עסקים מקומיים וכדומה – אבל גם בכתבות ובפוסטים בבלוג.

לדוגמה:

בלוגים בתוצאות החיפוש
תמונה: developers.google.com

 

 

תוכן

כן, דחיסת מילות מפתח ומדדי דחיסות הם מונחים מהעולם הישן של SEO. ועדיין, אם ביטוי המפתח הייעודי לא מופיע בתוכן לפחות פעם אחת, איך גוגל ידעו להתאים אותו לשאילתת החיפוש הרלוונטית?

 

צ'קליסט

  • ביטוי המפתח המרכזי מופיע כמה פעמים בטקסט, ולפחות פעם אחת בפסקת הפתיחה.
  • ביטויי המפתח המשניים, מילים נרדפות והרחבות של מילת המפתח העיקרית מפוזרים בתוכן בצורה טבעית והגיונית.
  • התוכן עונה על שאילתת החיפוש ומותאם לכוונת המשתמש הרלוונטית. כלומר, התוכן צריך לספק תשובה לשאלה שנשאלה את מנוע החיפוש (גם אם היא לא נוסחה כשאלה) ואת הכוונה שעמדה מאחורי השאלה.לדוגמה, אם המשתמש חיפש מוצר, למשל, מחשב נייד, הכוונה היא כנראה קנייה, והתוכן המתאים הוא דף מוצר או קטגוריה ולא פוסט על הטכנולוגיה של מחשבים ניידים.
  • שם הכותב והמומחיות שלו מובלטים.
  • מיותר לציין: תוכן מקורי, מקיף ומעניין.

 

ארכיטקטורת אתר

כתובת ה-URL

כתובת URL ידידותית למנועי חיפוש היא עוד דרך למסור לגוגל מידע על תוכן הדף. לגוגל קל יותר להבין דפים שכתובתם: example.com/key-phrase מאשר דפים כמו: example.com/?p1233. וגם למשתמשים קל יותר לזכור דפים כאלה, להגיע אליהם ולקשר אליהם.

  • נושא הדף (=מילת המפתח העיקרית) מופיע בכתובת ה-URL בצורה תמציתית, כלומר בלי מילות קישור עודפות, בלי משפטים קטועים, וכמובן – בלי דחיסת מילות מפתח.
  • מיקום הדף בהיררכיה של האתר משתקף בכתובת ה-URL.

לדוגמה: example.com/services/seo

 

קישורים פנימיים

לקישורים פנימיים יש כמה יתרונות בקידום האתר: הם עוזרים לגוגל לגלות תוכן חדש ולהבין את ההיררכיה ואת תוכן האתר. בנוסף הם עוזרים להאריך את זמני הביקור באתר של המשתמשים, ובדרך הזאת להעביר לגוגל את המסר שהאתר רלוונטי לשאילתת החיפוש וראוי לקדם אותו.

 

  • הדפים החשובים ביותר (דפי הקטגוריות, דפי מוצרים/שירותי עיקריים ואף פוסטים שרוצים לקדם) יקבלו קישורים מהתפריטים וסרגלי הניווט, וגם קישורים קונטקסטואליים מגוף התוכן בדפים רלוונטיים לפי ההקשר.
  • דרכים נוספות להוסיף קישורים פנימיים כוללות פיצ'רים כמו פוסטים דומים (או מוצרים דומים אם מדובר בחנות).

קישורים פנימיים - כתבות דומות

אידיאלית, לא אמור להישאר אף דף יתום באתר, תלוי כמובן בהיקף האתר.

  • טקסט קישור יכלול את מילות המפתח הרלוונטיות של הדף שמקשרים אליו (שוב, בגבולות ההיגיון הסביר והטעם הטוב).

דרכים נוספות לשפר את זמני השהייה:

  • להציג את תמצית התוכן בראש הדף.
  • בתכנים ארוכים אפשר להוסיף תוכן עניינים עם קישורים פנימיים קופצים.
  • להציג את התוכן בצורה נוחה לסריקה מהירה: לחלק לפסקאות קצרות, להוסיף כותרות משנה, רשימות תבליטים או ממוספרות, תמונות וסרטוני וידאו.
  • לשפר את מהירות טעינת התוכן באתר.

 

את מהירות האתר אפשר לבדוק באמצעות כלי הבדיקה של גוגל או כלים אחרים כמו Pingdom ו-GTmetrix.

סריקה של האתר, למשל באמצעות Screaming Frog, תעזור באיתור שגיאות נפוצות ב-on-Page SEO כמו תגיות Meta Description חסרות, תגיות Meta Title כפולות, דפים בלי H1 ועוד.

חשוב לזכור ש-on-page SEO (ו-SEO בכלל) הוא לא עסק חד-פעמי, אלא משהו שצריך לחזור, לבדוק ולעדכן לפחות אחת לשנה. צריכים עזרה? צרו איתנו קשר.

2019© נקודה שיווק באינטרנט