הבלוג שלנו

פרויקט ינשוף של גוגל למלחמה בחדשות המזויפות

'Gilad Sasson'
30 באפריל 2017
זמן קריאה: 8 דקות

בשבוע שעבר הודיעו גוגל על שינויים משמעותיים באלגוריתם החיפוש במטרה להיאבק בחדשות מזויפות ובביטויי השנאה המזהמים את תוצאות החיפוש.

העדכון החדש של גוגל קיבל את הכינוי "פרויקט ינשוף" (Project Owl) והוא מורכב משלושה כלים עיקריים:

– טופס משוב חדש עבור הצעות חיפוש וכן מדיניות רשמית חדשה לגבי סיבות אפשריות להסרת הצעות חיפוש.

– טופס משוב עבור תשובות בתוצאות חיפוש מסוג קטעי מידע מומלצים בחיפוש (Featured Snippets, כלומר קטעי המידע המופיעים בראש תוצאות החיפוש; לרוב בצורה של שאלה ותשובה, פחות נפוץ בחיפושים בעברית).

– דגש רב יותר על תוכן סמכותי ועל שיפור איכות החיפוש, כולל הרחבת צוות מבקרי האיכות האנושיים של גוגל.

 גוגל פרויקט ינשוף

מה הוא פרויקט ינשוף של גוגל ומה מטרתו?

פרויקט ינשוף הוא התוספת האחרונה לגן החיות של גוגל, והוא מצטרף לפנדה, לפינגווין, ליונה, לקוליברי ולשאר עדכוני גוגל שקיבלו שמות של בעלי חיים. לפי גוגל אין משמעות מיוחדת לבחירה בינשוף, אבל מאחר שינשוף נחשב סמל לחכמה, אפשר להבין את הבחירה כניסיון לשפר את האינטליגנציה של חלקים מסוימים בתוצאות החיפוש.

נושא החדשות המזויפות (Fake News) עלה לכותרות אחרי הבחירות בארצות הברית בנובמבר 2016, ומאז גם גוגל וגם פייסבוק בוחנים כלים שונים כדי להילחם בתופעה. מבחינת גוגל, הבעיה היא שאנשים מרבים ליצור ולהפיץ תוכן לא מבוסס המצדיק את קיומן של דעות ותפיסות עולם חשוכות. בנוסף, אם לכל מיני שמועות, אגדות אורבניות, השמצות והכללות גזעניות יהיה נפח חיפוש מספיק גדול, הן עלולות להשפיע על הצעות החיפוש של גוגל, ולגרום לגוגל להציע אפשרויות חיפוש פוגעניות ואף מסוכנות.

גוגל נלחמו בעבר בכל מיני עיוותים בתוצאות החיפוש: החל בספאם ובדרכים לתמרן את תוצאות החיפוש עבור רווח כספי, וכלה בהפצה של תוכן פיראטי. גוגל גם התמודדו בעבר עם תוכן באיכות נמוכה שהשתלט על חיפושים פופולריים, אבל הטיפול בחיפושים בעייתיים מהסוג שהוזכר לעיל נפל בין הכיסאות.

נוסף על החיפושים הבעייתיים גוגל מתמודדים גם עם חדשות מזויפות (או אלטרנטיביות, תלוי מי מפיץ אותן), שבהן אנשים יכולים להפיץ תוכן מוטה ושקרי, והוא יכול לכלול שמועות, תאוריות קונספירציה, מיתוסים או אף מידע מזעזע או פוגעני. מבחינת גוגל, החדשות המזויפות יוצרות בעיית איכות בפני עצמה.

איך גוגל מתכננים להתמודד עם חיפושים בעייתיים וחדשות מזויפות?

1. שיפור תוצאות ההשלמה האוטומטית בגוגל

הראשון משלושת השינויים הצפויים יבוא לידי ביטוי בכלי ההשלמה האוטומטית (autocomplete), כלומר ההצעות לחיפושים שמופיעות עם הזנת השאילתה בתיבת החיפוש בגוגל. המטרה המקורית של הכלי הייתה להאיץ את החיפוש. כך, אם מישהו התחיל להקליד "פיי", גוגל יניחו שהוא מחפש את "פייסבוק" ויחסכו ממנו את ההקלדה של המילה המלאה.

ההשלמות האוטומטיות של גוגל מגיעות מהחיפושים הנפוצים ביותר הקשורים לאותיות או למילים הראשונות שהוזנו בשורת החיפוש. לכן, אם "פיי" מעלה אוטומטית את "פייסבוק", ההמשך יכול להיות "פייסבוק פרסום" או "פייסבוק להורדה", מכיוון שאלו החיפושים הפופולריים ביותר בהקשר הזה.

מכיוון שההשלמות האוטומטיות מבוססות על דברים שאנשים חיפשו באמת, הן יכולות לשקף תפיסות בעייתיות או נושאים שנויים במחלוקת. ההשלמה האוטומטית גם יכולה להטעות משתמשים ולהפנות אותם אל אזורים שלא תכננו להגיע אליהם, לפעמים בדרכים מזעזעות.

גוגל project owl

במשך שנים גוגל התמודדו עם ביקורות ואף תביעות על השלמות אוטומטיות גזעניות, שוביניסטיות או פוגעניות כלפי אנשים ספציפיים, ורק עכשיו הם החליטו לפעול בנושא. בפברואר השיקו גוגל בגרסה מצומצמת את טופס המשוב המאפשר למשתמשים לדווח על השלמות פוגעניות או בעייתיות, ומעכשיו הוא פתוח לכלל המשתמשים.

הקישור "דווח על השלמות בלתי הולמות" מופיע מתחת לתיבת החיפוש. הקלקה עליו תפתח חלון המציג רשימה של השלמות אוטומטיות שמתוכן יש לסמן את הבלתי הולמות וכן רשימה של סיבות לכך שהן בלתי הולמות.

 גוגל פרויקט ינשוף

 

האפשרויות המוצגות מתמקדות בסיבות לא-משפטיות להסרת ההשלמות. בנוסף אליהן יש סיבות משפטיות כגון הסרה של מידע אישי של אנשים, הסרה בהוראת בית המשפט, או הסרה של השלמות הקשורות לתכנים פיראטיים.

בשלב זה עדיין לא ידוע האם הכלי החדש יעזור, ואם כן, באיזה דרך. גוגל הדגישו כי הם מקווים שהפידבק ישפיע על אלגוריתם החיפוש ויתרום לשיפור הרלוונטיות של תוצאות החיפוש, ולא רק יטפל בבעיות נקודתיות.

במילים אחרות, דיווח על תוצאות חיפוש פוגעניות לא יגרום להן להיעלם מגוגל. במקום זאת, גוגל יאספו את הנתונים ורק אחר כך יגיעו למסקנה שיש להסיר את ההשלמות ואת התוצאות הקשורות אליהן.

עם זאת, גוגל ציינו כי כמות גדולה של תלונות על השלמה אוטומטית יכולה להוביל לבדיקה מהירה ולהסרה מידית של ההשלמה, כפי שכבר נעשה בעבר. המטרה היא לאסוף כמות מספקת של מידע כדי להימנע מלהציג השלמות כאלה מלכתחילה.

2. שיפור "קטעי מידע מומלצים"

בחודשים האחרונים ספגו גוגל ביקורות על כמה מהתשובות המופיעות בקטעי המידע המומלצים בתוצאות החיפוש, כלומר השאלות והתשובות המובלטות בתוצאות החיפוש. הכלי הזה משמש גם בחיפוש באמצעות Google Assistant בטלפונים של אנדרואיד וב-Google Home, ובהם גוגל משתמשים כדי לענות לשאילות החיפוש הקולי. לכן, יכולה להיווצר בעיה רצינית אם התשובה נשאבת ממקורות בעייתיים.

פרויקט ינשוף גוגל

גם כאן, הפתרון של גוגל הוא בשיפור כפתור המשוב המופיע לצד תוצאות החיפוש. כפתור הפידבק אמנם אינו חדש ועוד לפני פרויקט ינשוף היה אפשר להגיב על התשובה ולציין אם היא מועילה או לא. עכשיו נוספו עוד כמה אפשרויות, והמשתמשים יכולים ליידע את גוגל שהם אינם אוהבים את התשובה, מוצאים אותה פוגענית מסיבה כלשהי, בוטה, מזיקה או מטעה.

גם כאן גוגל מתכננים לאסוף מידע ולהשתמש בו כדי לשנות את אלגוריתם החיפוש במטרה למנוע מהתשובות הבעייתיות להופיע בתוצאות החיפוש, ולאו דווקא להסיר תשובות באופן מידי. גוגל אף מסרו כי הסיכויים שהמשוב יגרום להסרה מידית של תשובות בתוצאות החיפוש אינם גדולים.

3. דגש רב יותר על תוכן סמכותי

הדרך המשמעותיות יותר להילחם בתוצאות חיפוש בעייתיות היא באמצעות שיפור כללי של איכות החיפוש ומתן דגש על הצגת תוצאות ממקורות סמכותיים ואמינים עבור שאילתות חיפוש מעורפלות ולא שכיחות. השינוי הזה אמור להשפיע על כל תוצאות החיפוש, לא רק על קטעי מידע מומלצים.

השינוי הזה יצא לפועל כבר בדצמבר, ובחודש האחרון גוגל חיזקו אותו באמצעות הדרכה של צוות מדרגי האיכות לגבי סימון תוכן שנוי במחלוקת או מעליב. ההודעה מהשבוע שעבר נועדה בעיקר לרענן את הזיכרון של הציבור לגבי אותם שינויים, ועדיין לא ידוע אם גוגל יצליחו לפתור כך את בעיית איכות התוכן והאם היו אתרים שנפגעו מהעדכון הזה.

בינתיים נראה שגוגל הסירו באופן חלקי מתוצאות החיפוש אתרי מכחישי שואה; לפי בדיקה של אתר Search Engine Land הם אינם מופיעים בעמוד התוצאות הראשון בחיפוש של Did the Holocaust happen , אבל חלקם ממשיכים להופיע בחיפוש של Was the Holocaust fake. החיפוש בעברית של שאילתות דומות מוביל בעיקר לדיווחים על תוצאות החיפוש בגוגל אנגלית טרום השינוי, וגם לכמה מקורות מפוקפקים המתארים את הגורמים לשואה.

מה נתפס תוכן סמכותי בעיני גוגל?

מההודעה של גוגל קשה להבין מה המשמעות של "תוכן סמכותי" ואיך השינויים המדוברים ישפיעו בפועל על תוצאות החיפוש. גוגל כן מסרו כי לא מדובר בגורם אחד וכי הסמכותיות מורכבת משילוב של הרבה גורמים, אבל בכך אין כל חדש. זה שנים גוגל נעזרים בכמה גורמים כדי להעריך את הסמכותיות של התוכן באתרי אינטרנט.

לשינוי האמתי יש שני חלקים:

ראשית, גוגל עובדים על דרכים חדשות ומשופרות להעריך את הסמכותיות של התוכן על רקע החדשות המזויפות ואתרים המציגים תוכן סמכותי רק למראית עין.

שנית, גוגל מתכננים להציף יותר מבעבר תוכן סמכותי עבור שאילתות חיפוש חריגות ומוזרות.

אם כן, מדוע גוגל לא העלו עד עכשיו תוכן סמכותי עבור שאילתות חיפוש מסוג זה? גוגל לא ענו לשאלה הזאת, לכן אפשר להניח שעבור שאילתות חיפוש לא נפוצות, גוגל העדיפו דפים שעונים ישירות לשאילתת החיפוש, גם אם הם אינם מגיעים מאתרים סמכותיים במיוחד. במקרים רבים הגישה הזו מתקבלת על הדעת; אם מישהו מחפש משהו מאוד ספציפי, למשל פתרון לבעיה נדירה במחשב, יהיה הגיוני להפנות אותו לדיון בפורום עלום הדן באותה שאלה בדיוק. לפי אותו היגיון, אם מישהו שואל "האם השואה התרחשה", אתרי הכחשת שואה מנומקים יספקו מענה יותר מדויק מאתרי שואה כלליים. לכן, אפשר לשער שבעקבות השינוי גוגל יעדיפו לקדם אתרים סמכותיים גם אם הם כלליים יותר ולא עונים ספציפית על שאילתת החיפוש, ואתרים כמו ויקיפדיה ואתרי סמכות אחרים יתקדמו גם על ביטויי מפתח זנב ארוך.
לסיכום, ייתכן שפרויקט ינשוף של גוגל יפתור בעיקר את בעיית יחסי הציבור שהתחזקה בעקבות הבחירות האחרונות בארצות הברית והמודעות לכוחן של החדשות המזויפות, ועדיין לא ידוע עד כמה הוא ישפיע על המשתמש הממוצע או על תחום קידום האתרים בגוגל. המטרה של גוגל צריכה להיות לשפר את הרלוונטיות של כל תוצאות החיפוש מבלי לחכות לחשיפות מביכות על איכות התוצאות בשאילתות בעייתיות. גוגל אמנם אופטימיים לגבי הפרויקט ולגבי שיתוף הפעולה של המשתמשים, אבל הם בעצמם מודים שהפתרון אינו מושלם.

המשיכו לעקוב אחרינו לעדכונים נוספים על החיפוש בגוגל. מעוניינים לקדם אתר בגוגל? צרו אתנו קשר.