הבלוג שלנו

פרידה מגוגל פלוס – הרשת החברתית נסגרה בעקבות פריצות אבטחה

shlomit
shlomit
9 באוקטובר 2018
זמן קריאה: 2 דקות

גוגל פלוס נסגרת

שלא במפתיע, גם הרשת החברתית גוגל פלוס הולכת בדרכם של כמה וכמה מיזמים כושלים ונעלמת אל בית הקברות של גוגל. ההודעה על סגירת גוגל פלוס הגיעה בעקבות פרסומים על פריצת אבטחה ברשת החברתית ודליפה של מידע פרטי של כחצי מיליון משתמשים. גוגל פלוס תיסגר סופית באוגוסט 2019, גרסה המיועדת לעסקים ולשימוש פנימי בגוגל תמשיך לפעול.

למה גוגל סוגרים את גוגל פלוס?

מתברר שבמרץ השנה, בערך במקביל לחשיפה של שערוריית קיימברידג' אנליטיקה והמידע שנגנב ממיליוני משתמשי פייסבוק בלי ידיעתם, התגלתה פרצת אבטחה ב-API של גוגל פלוס, והיא אפשרה למפתחי אפליקציות צד-שלישי לקבל גישה לא רק למידע האישי של המשתמשים שאישרו זאת (במודע או בהיסח הדעת), אלא גם של חבריהם. גוגל אמנם ידעו על הבאג הזה כבר במרץ, אבל הם העדיפו לא מלחשוף אותו עם המשתמשים כדי להימנע מפגיעה במוניטין ומהתמודדות עם רשויות האכיפה. המידע שנחשף כלל שמות, כתובות אימייל, נתונים דמוגרפיים ועוד נתונים אישיים, אבל גוגל מעריכים שלא נעשה שימוש לרעה במידע הזה.

 

זאת ועוד, גוגל לא מכחישים שגוגל פלוס, שהוקמה ב-2011 במטרה להתחרות ברשתות חברתיות פופולריות כמו פייסבוק וטוויטר, לא ממש התפשטה לממדי הענק של המתחרות העיקריות. היקף השימוש והמעורבות בגרסת המשתמשים הפרטיים של גוגל פלוס היא נמוכה, הם כתבו, ו-90% מהביקורים ברשת החברתית נמשכים פחות מ-5 שניות. במילים אחרות, גוגל הגיעו למסקנה שיותר משתלם לסגור את גוגל פלוס מאשר להתמודד עם פרצת האבטחה.

גוגל פלוס

האם גוגל פלוס תחסר למישהו?

מאז עלייתה לאוויר ב-2011, הרשת החברתית עברה כמה וכמה גלגולים.

 

בתחילת דרכה היא ניסתה להתחרות ישירות בפייסבוק (שכבר אז התגאתה ב-500 מיליון משתמשים ביום), עם כפתור +1 במקום כפתור לייק, מעגלים במקום חברים, ועוד כל מיני תכונות מקוריות יותר או פחות. אז מוקד המשיכה העיקרי שלה היה ההשערה שלמעורבות בגוגל פלוס יש השפעה חיובית על קידום אתרים בגוגל, ואף על פי שההשערה הזאת גובתה בכמה מחקרים, גוגל הכחישו אותה.

 

לגוגל פלוס הייתה השפעה כלשהי על הפרסונליזציה של תוצאות החיפוש, ובחיפושים מסוימים ניתנה העדפה בחיפוש לאתרים שהמחפשים או חבריהם ביקרו בהם והמליצו עליהם. בחיפושים אחרים גוגל אף הציגו ישירות בתוצאות החיפוש מידע אישי כמו תמונות, כתובות אימייל וכדומה. השפעה נוספת הייתה גם על קידום עסקים מקומיים, כשגוגל פלוס החליפה לרגע את גוגל מקומות, אבל לאחר מכן הוחלפה בגוגל לעסקים (Google My Business).

 

מכיוון שבשנים האחרונות רוב אנשי השיווק באינטרנט מיעטו לראות בגוגל פלוס פלטפורמת קידום רלוונטית, קשה להאמין שהיא תחסר למישהו. לאתרים שממשיכים להציג כפתורים חברתיים של גוגל פלוס יש כעשרה חודשים להסיר אותם.

 

בינתיים, השאלה המעניינת היא האם הסיפור הזה ישנה במשהו את ההתייחסות של ענקיות האינטרנט לפרטיות המשתמשים ולאבטחת המידע האישי שלהם.

 

 

2018© נקודה שיווק באינטרנט