הבלוג שלנו

הכול על מובייל פירסט אינדקס (Mobile-First)

admin
27 במרץ 2018
זמן קריאה: 4 דקות

עברה כשנה וחצי מאז גוגל הודיעו לראשונה על כוונתם לעבור למובייל-פירסט אינדקס (Mobile-First Index), ואתמול (26 במרץ 2018) הודיעו גוגל בחגיגיות על סיום תקופת המבחן לאינדקס ועל מעבר לאינדקס החדש, שבו רובוטי הסריקה יסרקו את הרשת קודם כל מנקודת המבט של מכשירים ניידים. גוגל יודיעו לאתרים על המעבר למובייל-פירסט אינדקס דרך Google Search Console.

 

אז מה המשמעות של אינדקס Mobile-First ואיך להיערך אליו? המשיכו לקרוא.

גוגל מובייל פירסט אינדקס

גוגל הודיעו בנובמבר 2016 כי הם בוחנים מעבר לאינדקס Mobile-first, שמשמעותו היא שתוצאות החיפוש והמיקומים יושפעו מגרסת המובייל של האתר, גם אם החיפוש נעשה בדסקטופ.

מה המשמעות של Mobile-first Index?

בגלל הגידול במספר החיפושים במובייל בהשוואה לחיפושים בדסקטופ, גוגל רוצים שהאינדקס ותוצאות החיפוש יותאמו לרוב המשתמשים, כלומר לאלו המחפשים בגוגל באמצעות מכשירים ניידים.

 

האינדקס של גוגל הוא אוסף של דפי אתר ומסמכים שרובוטי הסריקה של גוגל איתרו ברשת, לרוב באמצעות סריקה של קישורים. עד עכשיו גוגל סרקו את הרשת מנקודת מבט של משתמש דסקטופ, ועכשיו הם משנים את הגישה ויראו בגרסת המובייל את הגרסה העיקרית עבור אינדקס החיפוש.

 

גוגל ימשיכו להשתמש באינדקס אחד עבור תוצאות החיפוש. כלומר, לא מדובר באינדקס חדש ונפרד מהאינדקס הראשי, אלא באינדקס שיחליף את האינדקס המקורי שסרק את גרסת הדסקטופ של האתרים.

 

כאמור, בעלי אתרים יקבלו הודעות ב-Search Console על המעבר למובייל-פירסט אינדקס, והם גם צפויים לראות עלייה בשיעור הסריקה מרובוט הסריקה בסמארטפונים. בנוסף, גוגל יציגו את גרסת המובייל של האתר בתוצאות החיפוש ובדפי המטמון.

 

מה המשמעות לאתרים שאינם מותאמים למובייל?

לפי גוגל, אלה שאין להם אתר מובייל לא צריכים לדאוג, ואתר הדסקטופ ימשיך להתאנדקס באותה הדרך, אף על פי שישתמשו בסוכן משתמש של מובייל כדי לסרוק את האתר.

 

אלו שיש להם אתרי מובייל צריכים לוודא שהתוכן והקישורים באתר המובייל דומים ככל האפשר לגרסת הדסקטופ, כדי שגוגל יוכלו לקלוט את התוכן הרלוונטי ולדרג את האתר כפי שהיו מדרגים את גרסת הדסקטופ.

 

אם אתר המובייל מכיל פחות תוכן מגרסת הדסקטופ, אתם עלולים להיפגע מהשינוי מכיוון שגוגל כנראה יראו רק את גרסת המובייל המקוצרת ויעריכו את הרלוונטיות של האתר לשאילתת החיפוש בהתאם. זאת אחת הסיבות שגוגל ממליצים על אתר רספונסיבי, שבו התוכן זהה בשתי הגרסאות.

 

בנוסף, גוגל ישנו את היחס כלפי תוכן נפתח, המוסתר בטאבים וניתן להרחבה. מכיוון שבמובייל יש סיבות טובות יותר לצמצם את כמות התוכן המוצג, גוגל ייחסו חשיבות רבה יותר לתוכן נפתח בתנאי שהוא נוצר כדי לשפר את חוויית המשתמש.

איך ישפיע Mobile-first Index על המיקומים בגוגל?

לפי גוגל, השינוי לא ישפיע במידה רבה על המיקומים באופן כללי, ולדבריהם המטרה היא להשפיע מעט ככל האפשר על תוצאות החיפוש. בשלב זה, קשה לדעת מה תהיה השפעתו על קידום אתרים בגוגל.

 

כבר עדכון המובייל הגדול של אפריל 2015 קבעה גוגל כי אתרים שאינם ידידותיים למובייל ייפגעו במיקומים, והמצב לא צפוי להשתנות באינדקס החדש.

 

באינדקס הישן, תוכן מאתרי דסקטופ מאונדקס ומוצג בחיפושים גם בדסקטופ וגם במובייל. יחד עם זאת, גוגל משתמשים באלגוריתם דירוג ידידותי למובייל ודוחפים תוכן מותאם למובייל למיקומים גבוהים יותר בחיפושים במובייל, ולהפך: תוכן שאינו מותאם למובייל יורד במיקומים.

 

באינדקס החדש, Mobile-first, תוכן מאתרי מובייל מאונדקס ומוצג בחיפושים בכל מכשיר. בשלב הבא מופעל האלגוריתם, ואתרים ידידותיים למובייל יקבלו עדיפות גבוהה יותר בדירוגים.

 

מאחר שגוגל יבחנו קודם את איתותי הדירוג המגיעים מאתר המובייל, סביר להניח שמהירות אתר המובייל תשפיע על מיקומי האתר בתוצאות החיפוש של גוגל. סביר גם שגוגל יבחנו את אלמנטים כמו תגית הכותרת (Meta title), כותרות ראשיות (H1), נתונים מובנים ועוד תגיות וחלקי תוכן שנמצאו באתר המובייל, וישתמשו בהם כדי לדרג את אתר הדסקטופ. במובן מסוים גוגל מחליפים את התפקיד של אתר הדסקטופ באתר המובייל, אבל הם עושים זאת בגלל הגידול המתמשך בחיפושים במובייל.

 

עדיין לא ידוע איך קישורים ישפיעו על המדד הזה: לאתרי מובייל רבים יש מעט קישורים בהשוואה לאתרי הדסקטופ, ומכיוון שאלגוריתם הדירוג של גוגל נשען רבות בעיקר על קישורים ועל תוכן, עולה חשש שמיעוט קישורים יוריד את מיקומי האתר.

איך להכין את האתר למעבר ל-Mobile-first Index?

למי שיש אתר רספונסיבי או דינמי, שבו התוכן והסימונים זהים בשתי הגרסאות, לא צריך להיערך. השינוי ישפיע בעיקר על אתרים שבהם התוכן העיקרי והסימונים משתנים בהתאם למכשיר. גוגל מציעים כמה המלצות לאתרים מסוג זה:

 

– לוודא שהנתונים מובנים זהים גם באתר המובייל וגם באתר הדסקטופ, ולהשתמש בכלי הבדיקה הנמצא ב-Google Search Console (Structured Data Testing Tool) כדי להשוות בין התוצאות.

– להימנע מלסמן כמות גדולה של נתונים מובנים שאינם רלוונטיים למידע הספציפי המופיע בדף.

– להשתמש בכלי הבדיקה של robots.txt כדי לוודא שגרסת המובייל נגישה לרובוטי הסריקה של גוגל.

– אין צורך לשנות את תגיות הקנוניקל; גוגל ימשיכו לפעול לפי ההנחיות המועברות באמצעות התגים האלה כדי להציג את הקישור המתאים ביותר, הן למחפשים במובייל והן בדסקטופ.

– אם גרסת המובייל לא אומתה ב-Google Search Console, יש לאמת גם אותה.

עוד המלצות להכנת האתר למובייל פירסט.

איך לבדוק את גוגל רואים את גרסת המובייל של האתר?

הדרך הטובה לוודא שגוגל רואים את דפי המובייל היא באמצעות הכלי Fetch and Render ב-Search Console. יש לבחור באפשרות mobile:smartphone ולאחר סיום התהליך לראות את התצוגה המקדימה.

גוגל אינדקס mobile first

התוצאה מראה את מה שגוגל קוראים ומאנדקסים באתר המובייל; אם חסר תוכן, כדאי להשלים אותו ולחזור ולבדוק את הכלי.

 

המשיכו לעקוב אחרינו לעדכונים נוספים. רוצים לוודא שהאתר שלכם מותאם לקידום במובייל? צרו אתנו קשר ונשמח לעזור לכם.

 

הפוסט פורסם לראשונה ב-13 בנובמבר 2016

 

 

 

2018© נקודה שיווק באינטרנט