הבלוג שלנו

WhatsAppFacebookEmailLinkedIn

שיווק דיגיטלי לקנביס וקנביס רפואי – ביג דיל(ר)

Gilad Sasson
Gilad Sasson
4 ביולי 2019
זמן קריאה: 7 דקות

* מבוסס על הרצאה בכנס DMIEXPO 2019

קנביס ושיווק דיגיטלי בכנס dmiexpo

אם הסתתרתם במערה – או בכלא – בשנים האחרונות, הרבה דברים ייראו לכם חדשים ומוזרים: אפליקציות למסרים מידיים, שירותי סטרימינג, אתרי קניות… גם אולי תופתעו לגלות שפעולות שנחשבו בעבר פליליות ואף הובילו לעונשי מאסר – למשל, מסחר בקנביס – נחשבות היום להזדמנויות עסקיות רווחיות ולגיטימיות.

אני מדבר על תהליכי הלגליזציה והמדיקליזציה של הקנביס ואיך הם משתקפים באינטרנט.

נכון ל-2019 קנביס (הידוע גם כקנאביס, גראס, מריחואנה ועוד מיליון מילים נרדפות וכינויי חיבה) הוא חוקי לגמרי במספר מדינות בהן קנדה, אורוגוואי, וכמה מדינות בארצות הברית; מדינות אחרות, בהן ישראל, איטליה ובריטניה, אישרו את השימוש בקנביס רפואי, ומדינות נוספות ביטלו את ההפללה על צריכה עצמית באופן חלקי או מלא.

המשמעות היא שבקנדה או בקולורדו שבארצות הברית, למשל, אפשר להיכנס לבית מרקחת ייעודי או לחנות באינטרנט ולקנות קנביס בכל צורה וטעם אפשריים. במקומות אחרים (בהם ישראל, אם כי כאן התהליך כרוך בלא מעט בירוקרטיה), רופא יכול לתת מרשם לקנביס עבור כל מיני תחלואות גופניות או נפשיות.

מפת הלגליזציה של קנביס בארצות הברית
מקור: https://money.cnn.com/2018/01/31/news/marijuana-state-of-the-union/

 

כמה נתונים סטטיסטיים על תעשיית הקנביס בעולם:

בארצות הברית בלבד, נכון ל-2017 היו כעשרת-אלפים עסקי מריחואנה מורשים, בהם יצרנים, משווקים, מפיצים, שירותי משלוחים, בתי מרקחת ומעבדות מחקר.

ב-2018 המכירות של קנביס חוקי בארצות הברית הגיעו לסכום של כ-10 מיליארד דולר.

הרווח השנתי הממוצע של בית מרקחת ייעודי ומוסדר לקנביס (dispensary) מגיע לכ-3 מיליון דולר.

רוב האנשים מוציאים סכומים של בין 25 דולר ל-50 דולר בכל ביקור אצל מוכר (או סוחר) הקנביס.

צרכני קנביס רפואי קונים בתדירות גבוהה יותר ובסכומים גבוהים יותר בהשוואה לצרכני קנביס למטרות הנאה.

עד 2021, שוק הקנביס צפוי לגדול בשיעור של 21% בשנה; שווי השוק של הקנביס החוקי צפוי להגיע לכ-150 מיליארד דולר עד 2025.

לפי תחזיות אופטימיות במיוחד, לגליזציה מלאה בישראל תניב לחברות הקנביס המקומיות רווח שנתי של 4.5 מיליארד דולר, בעיקר ממכירות ומייצוא של קנביס ומוצרים נלווים כגון תפרחות, שמנים, ניירות גלגול, מוצרי אידוי, מוצרי קוסמטיקה ומזון מבוססי קנביס ועוד.

 

עם זאת, תאגידי התרופות וחברות התקשורת לא ממש מתרשמות מהסגולות הרפואיות המוכחות של צמח הקנביס; בזמן שפרסומות לתרופות בעלות תופעות לואי קשות מוצגות בלי הפרעה, פרסומות למוצרי קנביס נפסלות לשידור.

 

ומה לגבי שיווק דיגיטלי של קנביס?

גוגל ופייסבוק, שתי ענקיות הטכנולוגיה, המתיימרות לסמל קדמה וחדשנות, ובמקרה גם שולטות על יותר מ-90% מתעשיית הפרסום הדיגיטלי, לא משתפות פעולה עם הנטייה ללגליזציה.

מדיניות הפרסום של גוגל כורכת קנביס עם חומרי נפץ, כלי נשק ושאר מוצרים ושירותים מסוכנים ולכן אינה מאפשרת לפרסם קנביס ומוצריו במנוע החיפוש (לפחות לא באופן רשמי).

גם פייסבוק אינה מחובבי הצמח והיא מטילה מגבלות דומות על המפרסמים. אומנם אחרי הלגליזציה בקנדה בכירי פייסבוק התלבטו בגלוי לגבי הסרת מגבלות הפרסום במדינות שבהן שימוש בקנביס הוא חוקי, אבל לבסוף הוחלט לוותר כדי לא לפגוע בעקרון הגלובליות המנחה את הרשת החברתית.

מדיניות הפרסום של פייסבוק - בלי קנביס

הגישה של אמזון לקנביס היא קצת שונה: מצד אחד אפשר למצוא כמה מוצרי קנביס באתר של ענקית המסחר האלקטרוני, מצד שני ישנם מכשולים טכניים וחוקיים המעכבים את ההפיכה של אמזון לענקית מסחר בקנביס.

אז איך בכל זאת אפשר לפרסם קנביס באינטרנט? כמה חלופות:

  1. קידום אורגני (SEO)

למרות המגבלות והאיסורים, קונים פוטנציאליים עדיין יכולים לבקר בגוגל ולחפש מוצרי קנביס, ובעזרת אסטרטגיית קידום נכונה אפשר לתפוס מיקומים גבוהים בשאילתות החיפוש הרלוונטיות.

לדוגמה, שירות משלוחי הקנביס eaze.com משתמש ב-SEO ובשיווק תוכן כדי למשוך לקוחות פוטנציאליים. כך, מי שמחפש משלוחי קנביס בקליפורניה למשל, ימצא את האתר בין התוצאות הראשונות. בנוסף, משתמשים מתחילים שיחפשו תשובות לשאלות כמו "איך לאכול קנביס" או "האם קנביס עוזר לכאבי ראש" יגיעו אל אותו אתר דרך תוצאות החיפוש האורגניות.

דוגמה אחרת היא של האתר haze420.com של חברה מסן חוזה העוסקת בגידול, ייצור, הפצה ושיווק של קנביס. האתר הזה הצליח להשתלט על המקום הראשון של מגוון ביטויים בהם: online marijuana dispensary, online dispensary, best online dispensary ועוד.

  1. שיווק תוכן

תחום שיווק התוכן מורכב מיצירה של כתבות, סרטוני וידאו ותכנים ויזואליים אחרים והפצתם בפלטפורמות דיגיטליות, מרשתות חברתיות ועד אתרים חיצוניים. ערוץ שיווק זה תורם הן לקידום האתר בגוגל, מיתוג והשגת לידים.

 

  1. פרסום ברשתות דיגיטליות

בצפון אמריקה אפשר למצוא מספר רשתות פרסום ואתרים המתמחים בעולם הקנביס, ואפשר לפרסם בהם ולהגיע ישירות אל קהל יעד רלוונטי.

 

  1. שיווק ב- SMS ובאימייל

שיווק ב-SMS ובאימייל מאפשר לשמור על קשר עם לקוחות קיימים ופוטנציאליים ולשלוח להם ניוזלטרים, עדכונים על מוצרים חדשים ועל מבצעים, קופונים, תמונות של מוצרים ועוד.

יש כל מיני דרכים לאסוף כתובות אימייל ומספרי טלפון:

– רישום הלקוחות למועדון הטבות, צבירת נקודות וחבר מביא חבר

– ווי-פיי בחינם בעסקים פיזיים בתמורה לרישום

– קודי QR

– ניוזלטרים עם תוכן משובח

– מאגר מידע רשום

ועוד

 

  1. תוכניות שותפים (affiliate marketing)

אחרי הכישלון לשתף פעולה עם גוגל ופייסבוק, עסקי קנביס רבים בחרו לשווק את מוצריהם באמצעות תוכניות שותפים. תוכניות אלה מתגמלות אתרים המפנים אליהם לקוחות משלמים ומשלמות להם עמלה הנעה בין 5% ל-35% לעסקה, ולפעמים אף יותר.

כמה מרשתות האפילאייטס הגדולות בצפון אמריקה המתמחות בקנביס:

RevOffers – רשת פרסום למוצרי בריאות, בהם מגוון מוצרי ומותגי קנביס ו-CBD (הרכיב הלא-פסיכואטקיבי בקנביס).

עמלה: 20%–35% תלוי במותג.

Seedsman – בנק זרעים אינטרנטי המשווק כ-1,500 זני קנביס מרחבי העולם וגם מגדל ומוכר בעצמו זן קנביס.

עמלה: 15% פר מכירה.

Not Pot – יצרן של סוכריות גומי מ-CBD שהן גם טבעוניות ונטולות THC.

עמלה: 20% פר מכירה.

Magical Butter – מטחנת התבלינים הראשונה בעולם המתמחה במיצוי קנביס וצמחים אחרים ומאפשרת ליצור מגוון מוצרים ממיצוי קנביס, משמנים ומוצרי מזון ועד מוצרי קוסמטיקה.

עמלה: 20% מכל מכירה.

Hemp Bomb – חנות מקוונת מובילה למוצרי המפ ו-CBD.

עמלה: 20% מכל מכירה + 50$ בונוס הרשמה.

 

  1. קידום ברשתות חברתיות

קידום אורגני באינסטגרם ובפייסבוק עדיין מותר, ועסקים בתחום הקנביס יכולים לפרסם תוכן מעניין, סרטוני וידאו, לייב וידאו, סטוריז וכו'. גם בשיווק קנביס למשפיענים יש תפקיד חשוב, ועם השמות הבולטים בעולם אפשר לציין ידוענים כמו סנופ דוג, ביג מייק ועוד. גם בפינטרסט ובטלגרם ובאתרים ייעודיים כמו Leafly ו-MassRoots למצוא את חובבי הצמח ולהגיע אליהם.

שיווק באינסטגרם באמצעות משפיענים - האינסטגרם של סנופדוג

  1. פעילות Black Hat כדי לעקוף את האיסורים של גוגל ופייסבוק

רשמית גוגל ופייסבוק אומנם אוסרים על פרסום מודעות הקשורות לסמים (לא כולל מרכזי גמילה, מדיניות אנטי-סמים ולעיתים גם ציוד גידול), אבל אפשר למצוא דרכים יצירתיות להגניב מודעות קנביס, בעיקר באמצעות פתיחת חשבונות רבים או הסתרת פעילות הקנביס בקמפיינים לגיטימיים אחרים.

למשל, בדוגמה אחת פייסבוק פסלו מודעות שכללו את הצירוף Medical Cannabis, אבל העלימו עין כשאותה חברה השתמשה באותו צירוף רק בלי הרווח המפריד או חיברה את שתי המילים במקף (MedicalCannabis או Medical-Cannabis).

בדוגמה אחרת, פייסבוק אישרו מודעות שהשתמשו בביטוי המכובס Flowers כדי לתאר תפרחות. עוד נמצא שתמונות של קנביס עוברות מתחת לרדאר כל עוד הן מכוסות בטקסט או בסימני מים.

גוגל מצידם מאשרים מודעות למכירת קנביס כל עוד הן אינן כוללות את הביטוי המפורש. לדוגמה:

פרסום קנביס בגוגל

לסיכום, אפשר למצוא דרכים יצירתיות יותר או פחות כדי לעקוף את המגבלות והאיסורים של הפלטפורמות המרכזיות לפרסום דיגיטלי ולהגיע אל קהל הלקוחות המעוניינים לשמוע על מוצרי קנביס או קנביס רפואי.

 

2019© נקודה שיווק באינטרנט