בלוקצ'יין והשפעתו על השיווק הדיגיטלי

אם שמעתם על המטבע הדיגיטלי ביטקוין, יש סיכוי גדול שכבר נתקלתם במונח Blockchain (שרשרת בלוקים), הממשק שמאחורי הביטקוין. טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת להעביר כספים באינטרנט בצורה מאובטחת ושקופה מבלי להסתייע בישות עסקית מתווכת, והיא למעשה מאפשרת את קיומם ואת פעולתם של הביטקוין ושל שאר המטבעות המבוזרים.

ביטקוין הוא רק אחד מהיישומים של טכנולוגיית הבלוקצ'יין, והיא צפויה להשפיע על עוד ועוד תעשיות בהן תעשיית הרכב, הסעות שיתופיות, נדל"ן, ביטוח ואף על תעשיית השיווק באינטרנט. יש המעריכים שהשפעת בלוקצ'יין על העולם תהיה שווה בעוצמתה להשפעה שהייתה לאינטרנט בשנות התשעים.

blockchain

מה זה בלוקצ'יין?

לפי הערך בוויקיפדיה, בלוקצ'יין מוגדר "תפיסה טכנולוגית במחשוב המאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט ואימות של טרנזקציות עסקיות בין צדדים שונים ללא צורך בישות ניהול מרכזית. את הגורם המנהל מחליפים 'בלוקים' מוצפנים של מידע הנוצרים באמצעות שיתוף מבוסס רשת תקשורת מסוג עמית לעמית (P2P)." כל חלק ברשת P2P מאמת כל פעילות עסקית, והיא נעשית לעוד בלוק של נתונים הנוסף ל"שרשרת הבלוקים", כך שהערך הרשום זמין לכל אחד ברשת.

במילים פשוטות יותר, בלוקצ'יין הוא מעין גיליון אלקטרוני המציג נתוני עסקאות והוא גלוי לציבור אבל סגור לעריכה.

השפעת בלוקצ'יין על השיווק הדיגיטלי

בעולם השיווק הדיגיטלי העכשווי ישנן ישויות ניהול מרכזיות, כמו פייסבוק וגוגל, המקשרות בין מפרסמים לבעלי אתרים ומאפשרות את יחסי האמון ביניהם. למשל, גוגל היא סמכות מרכזית בכל הנוגע לפרסום פרוגמרטי, והיא מאפשרת למפרסמים לפרסם מודעות באתרים שונים דרך רשת המדיה (Google Display Network).

לכן, אחד השיבושים הצפויים של בלוקצ'יין על תחום השיווק באינטרנט יהיה האפשרות "לחתוך את המתווך" במערכת היחסים בין מפרסמים ובין בעלי אתרים. כיום, גוגל הוא המתווך המסייע למפרסמים ולבעלי אתרים לסמוך זה על זה. אם אתר מקרי ולא מוכר היה מבטיח לכם מיליון חשיפות למודעה, כנראה שהייתם חושדים בו, ובצדק. גם אם הייתם משתמשים במערכת עצמאית למדידת חשיפות, לא הייתם יכולים לדעת בוודאות אם הכסף שתשלמו על הקליקים הולך על חשיפות הן של אנשים אמיתיים או של בוטים. לכן, אתרים ומפרסמים ממשיכים להיעזר בתיווך של גוגל ולאפשר לחברה לגזור קופון על חשבונם.

בעזרת בלוקצ'יין יהיה אפשר לאמת את האותנטיות של כל משתמש במאה אחוזי דיוק וגם לוודא שבעל האתר גובה תשלום רק עבור קליקים אמיתיים שנעשו באתר, ולא בעל האתר ולא המפרסם יצטרכו את התיווך של גוגל, ושניהם יחסכו כך כסף. לכן, בלוקצ'יין מאיים במידה רבה על הרווחים של גוגל מרשת המדיה.

הונאות קליקים היא בעיה חמורה בפרסום הדיגיטלי, ורק בשנה שעברה היא עלתה למפרסמים כ-7 מיליארד דולר. בעזרת בלוקצ'יין יהיה אפשר להפחית הונאות ברשת, מכיוון שהטכנולוגיה מאפשרת שקיפות עבור אנשים המעורבים בהעברות כספים באינטרנט ומוודאת שמדובר באנשים אמיתיים בלי לחשוף את פרטיהם האישיים. יהיה מעניין אם יהיה אפשר לזהות את ההונאות האלה ולהכניס אותן לרשימה שחורה בו בזמן. כמה חברות גדולות, בהן מיקרוסופט ואחרות, כבר עובדות על פיתוח של מערכות זיהוי המבוססות על בלוקצ'יין.

בלוקצ'יין צפוי להשפיע גם על מודל הרווח של אתרים, לייתר את השימוש בשירותי מסחר אלקטרוני כמו פייפאל ודומיהם ואף לשנות את תוכן החוזים הנחתמים בין ספקי שירותים, לרבות שירותי קידום אתרים, ובין הלקוחות.

המשיכו לעקוב אחרינו לעדכונים נוספים על תעשיית השיווק באינטרנט. מחפשים חברה אמינה לשירותי שיווק דיגיטלי? צרו איתנו קשר.