הבלוג שלנו

קידום עסקים באינטרנט באמצעות וידאו ותמונות

'Gilad Sasson'
2 בדצמבר 2013
זמן קריאה: 5 דקות

לאחרונה עולה חשיבותו של הוידאו ככלי שיווקי חזק ואפקטיבי שמהווה חלק בלתי נפרד מארסנל הכלים של אנשי השיווק באינטרנט בכלל ובמדיה החברתית בפרט.
בכנס איגוד האינטרנט הישראלי שנערך לאחרונה בבית ציוני אמריקה בתל-אביב התקיימה הרצאה בתחום קידום אתרים ועסקים ברשת שנגעה בנושאים שלדעתי הינם רלוונטים וחשובים לכל העוסקים בתחום השיווק באינטרנט:
• מיתוג ושיווק און-ליין
• ניהול תכנים וויזואליים
הכנס התמקד בחשיבות יצירת פעילות שיווקית ונוכחות ברשתות חברתיות עם דגש על רשתות הוויז'ואל : Youtube ,Pinterest ו-Instagram  וכיצד ליצור בהן תוכן בעל ערך מכירתי.

ההרצאה הייתה בנושא The Power of Online Video והועברה על ידי אסף חמץ מנאנוק.
ב-28.12.1885 הקרינו האחים לומייר את סרט הקולנוע הראשון בעולם: "רכבת מגיעה לתחנה", הסרט נמשך כ-42 שניות ורואים בו רכבת מגיעה לתחנה (לא היו חזקים בקופירייטינג בזמנו). כאשר אנשים ראו לראשונה תמונה נעה על מסך הם נבהלו ממנה כל כך כי חשבו שהיא מציאותית וברחו מבית הקולנוע מחשש שהרכבת תדרוס אותם. סיפור משעשע זה נותן לנו הצצה מעניינת וראשונית לכוחו של סרט הווידאו אל מול התמונה הסטטית, הרי איש לא ברח ממוזיאון כאשר הוא ראה תמונה עומדת בפעם הראשונה…
רכבת מגיעה לתחנה – האחים לומייר

כיום ניתן לראות שווידאו הוא כלי השיווק האפקטיבי ביותר שיש בסל הכלים בתחום  הפרסום והשיווק ברשתות חברתיות.
• יו-טיוב הינו אתר שיתוף וצפיית התכנים הפופולרי בעולם.
• יו-טיוב הינו מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם (מיד אחרי גוגל).
• בכל דקה מועלים ליו-טיוב למעלה מ-72 שעות של סרטונים.
• ליו-טיוב יש למעלה ממיליארד צפיות ביום.
לנתונים נוספים אתם מוזמנים לצפות בסרטון:

את החשיבות של הווידאו כפלטפורמה בלתי נפרדת לשיתוף התכנים ברשתות חברתיות אפשר לראות  על ידי מגמה של כל הרשתות ההחברתיות הגדולות להכניס פלטפורמות ווידאו לתכנים שלהם: טוויטר, פייסבוק וגם אינסטגרם.
ב-23.4.2005 עלה לאוויר הסרט הראשון ביו טיוב: Me at the zoo

אני מניח שאם הוא היה יודע שזוהי תחילתה של תרבות חדשה ומרכזית בחיי היום-יום שלנו הוא היה מעלה סרטון אחר… בתאריך זה החלה מהפכה גדולה, כיום כל אחד יכול להעלות סרט ולהפיץ אותו לכל העולם, צינור המידע התקצר והמידע זמין ונגיש לכולם, הפרמטרים המרכזיים שהשתנו הינם:
1. ניתן להעלות כל דבר, בכל זמן ומכל מקום.
2. ישנה אינטראקציה אישית וקרובה יותר בין אנשים.
3. ניתן לחלוק ולשתף כל דבר.

מעבר לכך גם הרגלי הצפייה שלנו בסרטים השתנו, אם בעבר היינו רגילים ללכת לקולנוע ולצפות בסרט שאורכו כשעה וחצי עד שעתיים, או בתוכנית טלוויזיה שאורכה נע בין 30-50 דקות, כיום במעבר לרשת האינטרנט ולמדיה החברתית, אורכם של מרבית הסרטים שאנו צופים בהם אינו עולה על 2 דקות.
ניקח לדוגמא את סרטוני הפרסומת של "בירה שפירא" – מדובר בבירת בוטיק ירושלמית שנעשו להם מספר סרטונים קצרים אשר הותאמו למגמת הצפייה החדשה ביו-טיוב. ניתן לראות שסרטים אלו קצרים, ממוקדים ובעלי מסר קצר וקולע. עד לפני כמה חודשים לסרטונים של בירת הבוטיק הקטנה היו יותר צפיות מאשר למותגי הבירה החזקים בישראל כדוגמת גולדסטאר ומכבי. מדוגמא זו ניתן לראות שעם מיקוד שיווקי נכון ניתן כיום גם בתקציב נמוך להגיע לפלח שוק רחב בזכות המדיה החברתית.
מקבץ נבחר של סרטוני בירה שפירא:


דוגמא מקורית נוספת לקמפיין עם תקציב דל שהחליט להתמקד ביו-טיוב: Ora-Brush הוא מנקה לשון שהמפתח שלו נזרק מכל המקומות שבו הוא ניסה לשווק אותו. כאשר הוא הלך לחברה שתמפה לו את קהל היעד אמרו לו שקהל היעד שלו עומד על כ-0.005% מהאוכלוסייה האמריקאית, דקה לפני שהחליט לסגור את הבאסטה וללכת הביתה באו אליו 2 סטודנטים לתקשורת והפיקו איתו את הסרטון הבא:

מיותר לציין שהסרטון הפך להצלחה וויראלית, הוא חתם על הסכם הפצה עם חברת משחת שיניים והכל בזכות מיקוד שיווקי נכון, הבנת היתרונות של המוצר והבלטתם בסרטון ביו-טיוב.

לעיתים ביצירת הסרטון ניתקל בבעיה של איך להעביר את המסר שלנו ברמה הוויזואלית, כיצד נצא ממשבצת הפרסומת (כידוע אנשים לא אוהבים פרסומות) ונעבור למשבצת התוכן הוויראלי אותו אנשים ירצו לצרוך ולשתף בצורה טבעית. התשובה לכך אינה חד משמעית, אך עלינו לחדד את המסר השיווקי שלנו ולהעביר אותו בצורה קצרה, ייחודית ומקורית, חברת קרלסברג החליטה לרכב על גל המנטוס בקוקה קולה (כידוע אם זורקים מנטוס לתוך קוקה קולה היא משפריצה החוצה בעוצמה רבה) ועשתה פרסומת שנראית כסרטון ביתי של שני חבר'ה צעירים שעושים את ניסוי המנטוס והקולה רק עם בירה:

לסיכום, ישנם מספר כללי אצבע בהפקת סרטון שכדאי לזכור – CMPC:
CONTENT – חשוב ליצור תוכן טוב, איכותי ומקורי.
META DATA – יש להתאים את הכותרות, התגיות ותיאור הסרטון לתוכן הסרטון על מנת שיוכלו למצוא את הסרטון שלנו בצורה טובה יותר בין מיליארדי הסרטונים האחרים ביו-טיוב.
PROMOTION – קידום הסרט, אם בצורה ויראלית ברשתות המדיה החברתית, אם בצורה אורגנית בהיבט של קידום ביו-טיוב ואם בצורה של פרסום ביו-טיוב.
CUMMUNITY – יו טיוב היא למעשה קהילה חברתית ואנו חלק מהקהילה הזו, רצוי להשתתף ולהגיב לסרטונים אחרים על מנת שיתעניינו ויגיבו לסרטונים שלנו בחזרה.

זה הכל נתראה בפוסט הבא..

מנהל פרויקטים בנקודה

הכותב הוא מנהל פרוייקטים בחברת נקודה, יו-טיוביסט מושבע, יוצר ממים (meme) לקמפיינים
ומכור ל- Case studies מרחבי העולם.
oded@nekuda.co.il
אשמח לשמוע את דעתכם, האם אתם מסכימים/לא מסכימים עם הכתבה?
תנו בתגובות…