הבלוג שלנו

עקרונות הקידום המקומי

'Gilad Sasson'
17 ביוני 2012
זמן קריאה: 6 דקות

אתרי אינטרנט של עסקים מקומיים או אתרים הפונים אל קהל יעד הממוקם באזורים מסוימים צריכים לעבור, נוסף על קידום אורגני בגוגל, קידום לתוצאות החיפוש הלוקאליות. מאמר זה יתמקד באסטרטגיות השיווקיות המומלצות לחיפוש מקומי (חיפוש לוקאלי).

מחקר מילים

מחקר מילים הוא השלב הראשון בתכנון האסטרטגיה השיווקית. כשהמטרה היא לשפר את הדירוגים בתוצאות חיפוש מקומי, יש להוסיף על מילות החיפוש הייחודיות לנישה מילים וביטויי חיפוש יחודיים לאזור הגאוגרפי של קהל היעד. בעזרת כלי מחקר המילים של גוגל אפשר לקבל מושג על היקף החיפושים ומידת התחרותיות של ביטויים אזוריים.

כך למשל, עורך דין ממרכז הארץ יכול לראות ש"עורך דין תל אביב" הוא ביטוי חיפוש מבוקש יותר מ"עורך דין במרכז", וש"עורך דין רמת גן" מבוקש הרבה פחות מ"עורך דין במרכז".

בעזרת כלי מילות המפתח של גוגל אפשר גם לקבל עוד רעיונות למילות מפתח. רעיונות נוספים אפשר לקבל גם מ-Google suggestions, תיבת ההצעות של גוגל המופיעה בתחתית הדף לאחר הקלדת שאילתת החיפוש הרלוונטית.

עוד כלי מחקר מילים שימושיים הם גוגל טרנדס ו-SEMRush. כדי להשלים את מחקר המילים כדאי גם להציץ באתרים של מתחרים: גם העסקים שמשיגים אתכם בתוצאות החיפוש וגם עסקים מקומיים המספקים שירותים דומים ומתחרים על אותו קהל יעד.

אופטימיזציית אתר

בדומה לאופטימיזציית אתר למנועי חיפוש כלליים, העבודה מתחלקת לעבודת הקידום שנעשית באתר (on-site SEO) ולעבודה שנעשית מחוץ לאתר (off-site).

פעולות הקידום שנעשות באתר כוללות:

כותרות ותיאורים: יש להוסיף את מילות מפתח מקומיות (לפי תוצאות מחקר המילים) לתגיות העל, במיוחד בכותרות ובתיאורים של דפי האתר.

כתובת ומספר טלפון: כדאי להוסיף את הכתובת המקומית ואת מספר הטלפון בכל דפי האתר. פרטים אלו יופיעו לרוב בכותרת התחתונה של האתר (ה-footer). כדי לאפשר למנועי החיפוש וגם למשתמשים גישה נוחה ומהירה אל פרטי הקשר שלכם יש להקפיד שפרטי הקשר יופיעו כטקסט ולא כתמונה.

מפת גוגל: באמצעות הקלדת כתובתו הפיזית של העסק במפות גוגל תקבלו קוד html הניתן להתאמה ולהטמעה באתר. המפה תסייע למשתמשים לאתר בקלות את מיקומכם הפיזי ואולי גם לרובוטים של גוגל למקם אתכם בתוצאות החיפוש המקומיות.

תוכלו גם להוסיף מפת אתר גאוגרפית (Geo site map) באמצעות geo site map generator ולהוסיפה כקובץ kml בעזרת כלי מנהלי האתרים של גוגל (Webmaster tools).

אם לעסק שלכם יש מספר סניפים בכתובות שונות, כדאי לייחד דף לכל סניף, להוסיף לכל דף את הכתובות והמפות המתאימות ולנסח את הכותרות והתיאורים בהתאם.

אופטימיזציה מחוץ לאתר

עבודת הקידום שנעשית מחוץ לאתר כוללת רישום האתר באינדקסים ובאתרי ביקורות מקומיים, בניית קישורים ונוכחות ברשתות חברתיות בדגש מקומי.

אינדקסים מקומיים

לאחר שהאופטימיזציה הפנים-אתרית הושלמה, יש להתחיל לבנות קישורים לאתר כדי לשפר את מיקומיו בתוצאות החיפוש ולהביא תנועה לאתר. השלב הראשון יהיה לרשום את האתר לאינדקסים ומדריכי עסקים מקומיים. רצוי להעדיף לאינדקסים פופולריים המדורגים גבוה בתוצאות החיפוש, שיכולים גם להביא תנועה רלוונטית לאתר, גם אם הרישום אליהם כרוך בתשלום.

אינדקסים מקומיים מומלצים לאתרים שקהל היעד שלהם הוא אמריקאי: Yahoo Local, Bing Local ו-Yelp. אתרים שקהל היעד שלהם הוא ישראלי יכולים להוסיף לרשימה את דפי זהב, תגובות וכן אינדקסים מקומיים ומקצועיים המתמקדים בקהל היעד האזורי או בתחום המקצועי שלכם. אם מדובר בבית עסק ותיק שפרטיו כבר נרשמו באינדקסים, כדאי "לתבוע בעלות" על הרישום הקיים ולעדכן את פרטי העסק, כולל את כתובת האתר.

אתרי ביקורות מקומיים

השלב הבא בקידום הנוכחות של האתר יהיה להשיג ביקורות גולשים, רצוי חיוביות, ורצוי שבאתרים המדרגים את העסקים הרשומים לפי מספר הביקורות החיוביות. לשם כך תצטרכו לעודד את הלקוחות לכתוב ביקורות הן באמצעים וירטואליים (למשל על ידי הוספת כפתורים וקישורים לאתרי הביקורות הרלוונטיים באתר הבית ובמיילים השיווקיים) והן באמצעים ישירים (דרך פרסום אופליין או פנייה ישירה ללקוחות).

כדאי להיעזר בשירותי התראות כמו גוגל אלרטס ולנטר בקביעות את אזכורי החברה באינטרנט ולקבל מידע בזמן אמת על ביקורות או פרסומים שליליים המתפרסמים ברשת. במקרים מסוג זה כדאי להגיב לביקורת בענייניות ומתוך כוונה להיענות ללקוחות ולהשתפר בהתאם, וכן לאזן את התמונה על ידי הזמנת ביקורת חיובית שתפורסם במועד סמוך.

בניית קישורים מקומיים

נוסף על אינדקסים ואתרי ביקורות מקומיים תוכלו להשיג קישורים לאתר באחת או ביותר מן הדרכים הבאות:

–  שיתוף פעולה עם בעלי אתרים מקומיים מאותו תחום או מתחום קרוב

–  פנייה אל בלוגרים מקומיים או אל אתרי מקורות מקומיים כלליים

–  מתן חסות לאירועים מקומיים או לארגון צדקה מקומי

נוכחות ברשתות חברתיות מקומיות

שיווק ברשתות חברתיות היא דרך מצוינת ויעילה לתקשר עם לקוחות ותיקים ולחשוף את האתר ואת העסק ללקוחות פוטנציאליים. אפשר להכליל ולומר כי פייסבוק, טוויטר וגוגל פלוס (שהחליפה לאחרונה את גוגל לוקאל, האינדקס המקומי של גוגל), הן הרשתות המובילות שכל אתר עם שאיפות קידום מקומיות חייב להירשם אליהן, אולם יש להתאים את הרשתות החברתיות לאופיו של העסק ושל קהל היעד, ואם הלקוחות או המתחרים שלכם נמצאים דווקא ברשתות אחרות, כדאי שתירשמו אליהן.

כמקובל בקידום במדיה חברתית, גם בקידום מקומי יש להקפיד על אופטימיזציה של דף העסק וכן על פעילות עקבית ברשת או ברשתות החברתיות הנבחרות. כמה טיפים יחודיים לקידום מקומי ברשתות חברתיות:

–  לפתוח דף עסק מקומי באתרים חברתיים המאפשרים זאת (פייסבוק וגוגל פלוס למשל).

–  להרחיב את המעגלים החברתיים באמצעות חיפושים ממוקדי מקום, ויצירת קשר וירטואלי עם עסקים מקומיים לא מתחרים אחרים.

–  לעקוב אחר העוקבים של העסקים המקומיים המתחרים.

–  ליצור תכנים מקוריים (למשל להציע הנחות בלעדיות לאוהדים בפייסבוק), אך גם להגיב על התכנים שיוצרים אנשי הקשר המקומיים.

–  להוסיף כפתורים חברתיים לאתר, למיילים העסקיים ואף לחומרי הפרסום המודפסים.

אנליטיקס ומעקב סטטיסטי

חשוב להשתמש בכלים סטטיסטיים כמו גוגל אנליטיקס או Facebook insights כדי ללמוד על השפעת פעולות הקידום על קהל היעד המקומי.

בגוגל אנליטיקס, תוכלו להיעזר בעמודת הנתונים הדמוגרפיים כדי ללמוד על שיעור המבקרים מאזור היעד הרצוי ועל התנהגותם באתר בהשוואה לכלל המבקרים. גם באמצעות Facebook insights אפשר לקבל מידע ספציפי על מוצאם של המשתמשים המעורבים בדף הפייסבוק שלכם.

אם הנתונים הסטטיסטיים מראים כי מרב הכניסות ו/או הלייקים מגיעים דווקא מאזור היעד, תצטרכו כנראה לתכנן אסטרטגיית שיווק מקומית אחרת.

לסיכום, אופטימיזציית אתר לחיפוש מקומי דומה למדי לאופטימיזציית אתר למנועי חיפוש כלליים. בשני המקרים, יש להשקיע במחקר מילים, בניסוח תגיות על, בבניית קישורים ובפעילות במדיה החברתית, אולם כשהמטרה היא להימצא בתוצאות החיפוש המקומיות יש דגשים נוספים לפעילות הקידום ברשת, וצריך גם להוסיף כתובתו הפיזית של העסק לתוכן האתר, להירשם לאינדקסים מקומיים, ולשתף פעולה עם בלוגרים מקומיים, לפתוח דפי עסק לוקליים ברשתות החברתיות שמאפשרות זאת ועוד.