הבלוג שלנו

קידום אתרים במנועי חיפוש

'Gilad Sasson'
29 בנובמבר 2011
זמן קריאה: 8 דקות

קידום אתרים במנועי חיפוש (Search Engine Optimization = SEO) הוא תהליך המשלב בתוכו מגוון פעולות התורמות להופעתו של אתר או דף נחיתה בתוצאות החיפוש האורגניות של המנועים השונים.
הופעת אתר בראש תוצאות החיפוש תורמת משמעותית לכמות המבקרים באתר (=תנועה) ובהתאם לכך למיתוג העסק ובעיקר למכירות שלו, אם מדובר באתר של עסק הקשור במתן שירותים או מכירת מוצרים.

מגוון תוצאות החיפוש במנועים השונים כוללות, בנוסף לדפי אתרים, תמונות (אימג'ים), קטעי וידאו, דיונים ברשת (בלוגים, פורומים ורשתות חברתיות), חדשות, מפות ועוד. כיוון שכך, קידום אתרים במנועי חיפוש לא עוסק רק בקידום דפי התוכן האתר, אלא נוגע גם באספקטים נוספים כמו אלו שהוזכרו למעלה.
עם זאת, המאמר הנוכחי יעסוק בזרועות העיקריות המרכיבות את התהליך של קידום אתר במנועי חיפוש (קוד ידידותי למנועי חיפוש, תוכן רלוונטי וקישוריות), תוך נגיעה קלה באספקטים האחרים.

קוד ידידותי או איך לגרום למנועי החיפוש לאהוב אותך

לפני הכל, כדי לקדם אתר במנועי חיפוש צריך שהמנועים השונים, בין אם זה שלושת הגדולים (גוגל, יאהו ובינג) ובין אם זה כל מנוע אחר, יידעו על קיומו.
לשם כך, יש לוודא כי האתר ידידותי למנועי החיפוש; קרי כל דפי התוכן, המדיה והפיצ'רים השונים שבו נגישים למנועי החיפוש. בשפת מקדמי האתרים פירוש הדבר שיש לבצע סקירה טכנולוגית של האתר.

הסקירה הטכנולוגית בודקת את קוד האתר, החל מהשפה בה הוא כתוב, הקידוד שלו, שגיאות שרתים ואחרות, היררכיית האתר, מבנה כתובות הדפים (URLs) וכלה בשימוש בתגיות השונות.
את רוב הבדיקות ניתן לבצע לאחר פתיחת חשבון בכלי מנהלי האתרים של המנועים השונים (כמו גוגל וובמסטר טולס או בינג וובמסטר טולס).
פתיחת החשבון פשוטה ומהירה ומצריכה לא יותר מחשבון מייל פעיל והוכחה כי האתר שאת נתוניו נרצה לבדוק אכן בבעלותנו. במקרה של כלי מנהלי האתרים של גוגל, הוכחה זו ניתנת לביצוע על ידי העלאת קובץ וריפיקאציה htmlי לאתר, קוד האנאליטיקס שבאתר (בהנחה ומותקנת בו תוכנת analytics), הטמעת תגית מטא (meta tag) בעמוד הבית של האתר (בתוך ה- <head>) או הוספת תוכן לקונפיגורציית האתר (DNS record).
נתונים שאינם מופיעים בכלי ניהול האתרים של מנועי החיפוש השונים ניתנים לבדיקה דרך כלים חיצוניים אחרים, כגון הכלים של seo chat, seomoz, seobook  ואחרים.

להלן רשימה חלקית של הפרמטרים הטכנולוגיים שיש לבדוק:

דפים מאונדקסים – האם רוב דפי האתר, בדגש על הדפים החשובים, נמצאים באינדקס של מנועי החיפוש השונים?
שפת תכנות – האם האתר כתוב בשפה שמנועי החיפוש יכולים לקרוא? האם יש חלקים באתר שאינם נגישים למנועי החיפוש בשל שימוש בג'אווה-סקריפט, פלאש וכו'?
קוד אתר נקי – האם קוד האתר תמציתי ונקי או שיש בו לא מעט שורות קוד מיותרות?
קובץ רובוטס (robots.txt) – האם קיים קובץ רובוטס תקין באתר?
מפת אתר XML – האם קיימת באתר מפת XML תקינה?
תגיות מטא (meta tags) ואחרות – האם נעשה שימוש נכון בתגיות המטא באתר? ע"ע meta description, meta robots, canonical tag. Headings tag וכדומה.
מבנה כתובות הדפים באתר (URLs) – האם כתובות הדפים ידידותיות למנועי חיפוש, קרי ללא פרמטרים עודפים וכולל מונחי מפתח ותיקיות המסייעות למנועי החיפוש להבין את מיקום הדף בהיררכיה הכללית של האתר כמו גם את תוכנו?
שגיאות שרת – האם קיימים דפים באתר המחזירים שגיאות שרת כגון שגיאת 404, 500 וכו'?

תוכן האתר – אל תסתכל באתר אלא במה שיש בו

תוכן הוא אחד הדברים החשובים באתר, מהסיבה הפשוטה שאלגוריתם החיפוש של המנועים השונים מתבסס בעיקר על הבנה ומיון של תכני האתרים השונים ברשת.
כאמור, כל הפעילות במנועי החיפוש נעשית באמצעות תיבת החיפוש שבראשם, בה הגולש מקליד מונחים הקשורים לחיפוש שהוא מבקש לבצע. כיוון שכך, אתרים המעוניינים להופיע בתוצאות החיפוש חייבים להציע לגולש תוכן רלוונטי, כך שהקלדת מונח חיפוש כזה או אחר הקשורה לנושא האתר תביא להופעתו בתוצאות החיפוש.

מונחי החיפוש של הגולשים המביאים אותם לבקר באתר שלנו, ואולי אף לבצע בהם איזושהי פעולה (כמו קריאת התוכן, יצירת קשר או רכישה) הם למעשה מילות המפתח שלנו.
בהתאם לכך, קידום אתר מההיבט התוכני שלו, חייב להתבסס על מחקר מלים.

ביצוע של מחקר מלים שכזה, "מחקר מונחי מפתח", ניתן לביצוע דרך חקר מתחרים (באלו מונחים אתרי המתחרים משתמשים?), בדיקת ההצעות המופיעות במנועי החיפוש לאחר הקלדת מונח כזה או אחר (הרלוונטי לתחום בו עוסק האתר, כמובן) וכן על ידי שימוש בכלים חיצוניים כגון כלי מילות המפתח של גוגל.
מומלץ ביותר להשתמש בכל אחת מהדרכים המוזכרות למעלה ולא להתבסס רק על אחת מהן.

יתר על כן, מומלץ ביותר (במקרה של אתרים שאינם חדשים) לבדוק דרך התוכנה הסטטיסטית המותקנת באתר, אלו מונחים הביאו תנועה של מבקרים לאתר ולהוסיף גם אותם לרשימת מונחי המפתח שלנו.
בהקשר הזה ראוי לציין כי כלי מנהלי האתרים של מנועי החיפוש השונים מספק מידע שימושי ביותר בכל הנוגע למונחי המפתח הללו.

בדיקת המונחים שהביאו לביקורים באתר דרך קמפיינים שונים ברשת, בעיקר במנועי חיפוש, יכולה גם היא לתרום משמעותית לרשימת מונחי המפתח שלנו, בין היתר בשל היכולת למדוד את האפקטיביות של אותם מלים במובן של "עלות מול תועלת" (קידום ממומן במנועי חיפוש, למשל, מתבסס על עלות פר קליק, כאשר לכל מונח מפתח מחיר שונה).
אם להשתמש בדוגמה אישית, אתר כמו זה של נקודה, העוסק בשיווק באינטרנט, חייב להכיל תוכן רלוונטי בנושאים הקשורים לתחום העיסוק שלו, כגון קידום אתרים, פרסום במנועי חיפוש, קידום ושיווק באתרים חברתיים וכו'.

קישוריות – קשרים זה כל הסיפור

מכירים את השאלה הפילוסופית העמוקה על אותו עץ שנופל ביער מרוחק ואיש לא שומע את הנפילה שלו כך שלא ברור אם אכן הוא השמיע קול או לא? נושא הקישוריות של האתר בהיבט של קידום אתרים דומה לזה רק שהוא הרבה יותר פשוט.

מבחינת מנועי החיפוש, ככל שיותר אתרים רלוונטיים (הווה אומר מאותה נישה) מקשרים לאתר מסוים, בהקשר ספציפי (הווה אומר דרך מונח מפתח מסוים או מתוך תוכן בנושא מסוים), כך מנועי החיפוש מבינים טוב יותר את תחום העיסוק של האתר והרלוונטיות שלו לגולשים. בהתאם לכך, הם יעדיפו להציג את אותו אתר בתוצאות החיפוש שלהם, לעומת אתרים אחרים שלא נהנים מקישורים שכאלו.

בהתאם לכך, אתר העוסק בקידום אתרים במנועי חיפוש המבקש להופיע בראש תוצאות החיפוש, למשל על המונח "קידום אתרים", צריך שכמה שיותר אתרים רלוונטיים יקשרו אליו מהמונח הזה.
שמתם לב למילה "רלוונטיים" במשפט הקודם? היא מאוד חשובה שכן בכל הנוגע לקישורים נכנסים לאתר, האיכות גוברת על הכמות.
מאות או אלפי קישורים מהמונח "קידום אתרים" מאתרים שאינם עוסקים בנושא, או אינם איכותיים במובן שהתוכן בהם לא מקורי או שיש אליהם קישורים לא איכותיים, לא יועילו כמו עשרה לינקים מאתרי איכות מהנישה של קידום אתרים או שיווק במנועי החיפוש.

בעיקרון, אתר טוב, שהתוכן שלו מעניק ערך מוסף לגולש יקבל לא מעט קישורים באופן טבעי. הדבר לא שונה ממסעדה טובה שזוכה להמלצות חמות מפה לאוזן. עובדה זו מדגישה את החשיבות של ניהול אתר בראש ובראשונה למען הגולשים ולא למען מנועי החיפוש. אם נחשוב יותר מדי על מנועי החיפוש, סופו שננהג ברובוטיות דומה לזו של המנוע.

אבל יש עוד פן הקשור לקישוריות האתר – הקישוריות הפנימית שלו.
קישוריות פנימית עוסקת בקשרים שבין דפי האתר, בין אם מדובר בקישורים טקסטואליים (קישורים היוצאים מתוך מילה או משפט בתוכן באתר), ויזואליים (אימג'ים שלחיצה אליהם מובילה לדף אחר באתר) או אחרים.
הקישוריות הפנימית מסייעת למנועי החיפוש להבין את סדר החשיבות של דפי האתר השונים ומאפשרת לגולשים להגיע לדפים נוספים באתר.

באופן טבעי, עמוד הבית הוא זה שיזכה להכי הרבה קישורים משאר דפי האתר. אחריו יופיעו הדפים הראשיים באתר (קטגוריות ראשיות) ואחריהם הדפים המשניים (תתי קטגוריות).
מצב זה הוא תוצאה ישירה של תפריט הניווט באתר אך גם של קישורים פנימיים היוצאים מתוך דפי התוכן באתר.

חשוב לציין כי הקישורים הפנימיים חייבים להיות טבעיים ובעלי הקשר טקסטואלי. כך, למשל, לא נקשר מכל צירוף הכולל את המלים "קידום אתרים" לדף הראשי העוסק בנושא, אלא אם כן הקישור אכן תורם לגולש מידע הכרחי.

לסיכום,
המאמר הנוכחי סוקר באופן כללי בלבד את הגורמים החשובים בהקשר של קידום אתרים. למידע מפורט יותר על כל שלב ושלב בתהליך הקידום מומלץ ביותר לקרוא את המאמרים העוסקים בכל אחד מהם. עם זאת, עכשיו אתם אמורים לדעת קצת יותר על הנושא ובעיקר אמורים להבין במה כדאי לכם להעמיק בקריאה נוספת, בין אם זה הקוד של האתר, התוכן שלו או הקישוריות הפנימית והחיצונית שלו.