הבלוג שלנו

פרסום בפייסבוק ברבעון האחרון של 2013

'Gilad Sasson'
5 בפברואר 2014
זמן קריאה: דקה אחת

פייסבוק פרסמו בשבוע שעבר את רווחיהם ואת נתוני השימוש ברבעון הרביעי של 2013. ברבעון זה הרוויחו פייסבוק 2.5 מיליארד דולר, 2.3 מיליארד מתוכם הגיעו ישירות מפרסום. לשם השוואה, ברבעון השלישי של 2013 הרוויחו פייסבוק 2 מיליארד דולר וברבעון הרביעי של 2012 – 1.5 מיליארד דולר.

עם פרסום הרווחים ברבעון הרביעי של 2013, דיבר מארק צוקרברג על תכניותיו לחיזוק הפרסום בפייסבוק. אם ברבעון הקודם שאפו פייסבוק לחזק את הפרסום באמצעות שיפור איכות המודעות, השאיפה הנוכחית היא להגיע למצב שבו המודעות בניוזפיד יהיו רלוונטיות לא פחות מעדכונים של חברים.

לשם כך, פייסבוק משקיעים במדידת הסנטימנט של המשתמשים בתגובה למודעות ובדיקת המעורבות מולן, בין היתר באמצעות שאלונים. צוקרברג דיבר על סדר גודל של כ-35,000 משתמשים נשאלים בכל יום, ותוצאות השאלונים מניעות את הפיתוח.

הגישה הזאת מוכיחה את עצמה, לפי דברי צוקרברג. במחצית השנייה של 2013 נראה שיפור בסנטימנט כלפי מודעות במכשירים ניידים, אף על פי שנפח הפרסום גדל באותה תקופה. הסנטימנט כלפי מודעות בדסקטופ נשאר יציב, וכך גם אחוזי ההקלקה, למרות הגידול בנפח הפרסום בניוזפיד.

האם פרסומות יכולות להיות רלוונטיות כמו פוסטים של חברים?

אמנם רווחי פייסבוק מפרסום מעידים על כך שהמודעות בפייסבוק אכן מוקלקות, קשה להאמין שמעמדן ישתווה לזה של עדכונים אותנטיים של אנשי קשר אמתיים. גם כשמודעות הפרסום בפייסבוק אינן מסחריות במובהק, הן עדיין מנסות למכור משהו, וההיבט הזה נוטה להרתיע משתמשים. מודעות הפרסום בפייסבוק עדיין נתפסות לרוב כהפרעה, כמו פלאייר פרסומי שמודבק על לוח המודעות הקהילתי.

כל זאת, וגם פלאגינים כמו Social Fixer ו-Adblock שחוסמים מודעות, מונעים ממודעות הפרסום בפייסבוק להגיע לאותה רלוונטיות כמו פוסטים של חברים, בני משפחה או שותפים לעבודה. הפרסום בפייסבוק ילך וישתפר, אבל נראה שהחזון של צוקרברג לרלוונטיות מלאה של פרסומות אינו בר-השגה.