הבלוג שלנו

עשור לרשת החברתית פייסבוק

'Gilad Sasson'
6 בפברואר 2014
זמן קריאה: 3 דקות

פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, חוגגת יום הולדת עשירי. ב-4 בפברואר 2004 עלה לאוויר האתר The Facebook מחדרו של מארק צוקרברג במעונות הסטודנטים באוניברסיטת הארוארד. מה שהתחיל כרשת חברתית פנים-אוניברסיטאית הוא היום עסק שמרוויח מיליארדים ואחד משני האתרים הפופולריים ביותר באינטרנט.

כיום רשומים בפייסבוק יותר מ-1.2 מיליארד משתמשים, והם לוחצים 3.2 מיליארד פעמים ביום על כפתור הלייק. למרות הנתונים על התרחקות הצעירים מפייסבוק והשמועות הקבועות על דעיכתו, הרשת החברתית ממשיכה להתחדש ולהתרחב לשווקים בינלאומיים חדשים.

יום לפני חגיגות יום ההולדת חנכה פייסבוק את Paper, אפליקציה לאייפון שמציגה את העדכונים והסיפורים שלרוב מוצגים בניוזפיד של המשתמשים באופן המותאם במיוחד עבור מכשירים ניידים ומסכי מגע. כל הפעולות ב-Paper, שיתוף, לייק, פרסום סטטוסטים ותמונות, נעשות באמצעות מגע במסך המכשיר, והדגש הוא על תמונות ועל תוכן שמותאם למשתמש לפי תחומי העניין שלו.

>

עוד כמה המצאות שהמציאו פייסבוק בעשור האחרון:

The Wall

הקיר והמסרים הפרטיים הן התכונות היחידות שקיימות בפייסבוק מאז השקת האתר ב-2004. במקור שימש הקיר כחלל לפרופיל המשתמשים, והם יכלו לפרסם בו, ובקירות של החברים, רק טקסטים. מ-2008 נוספה לכל קיר מגבלה של ארבעים הודעות.

הכפתור Like

האם מישהו זוכר את פייסבוק לפני הכפתור אהבתי (Like)? הכפתור האיקוני שהפך לסמל המרכזי של פייסבוק הוצג רק בפברואר 2009. ב-2010 הכפתור כבר יצא מגבולות פייסבוק, וכמה מאות אלפי אתרים התקינו אותו בדפיהם.

ניוזפיד

ב-2006 הציגו פייסבוק את הניוזפיד, הראשון בסדרה של שינויים בחוויית המשתמש. עד היום הניוזפיד הוא הדף הראשון שמוצג כשנכנסים לפייסבוק: רישום כרונולוגי של פעילויות הפייסבוק של חברים ודפים אהובים: עדכוני סטטוס, שינויים בפרופיל, ימי הולדת, אירועים קרובים וכו'. הניוזפיד גם כלל מעין מיני-פיד של דף הפרופיל הפרטי שהכיל את לוח הזמנים של הפעילויות של המשתמש.

תיוג והעלאת תמונות לקיר

החל מ-2007 משתמשים בפייסבוק יכולים להעלות תמונות, סרטוני וידאו או צרופות אחרות לקירות החברים. ב-2009, אימצו פייסבוק את התיוג, פיצ'ר שטוויטר המציאו ומאפשר למשתמשים לתייג שמות חברים, מותגים, קבוצות או אירועים ולקשר אל הפרופיל או הדף שלהם. מ-2011 אפשרויות התיוג נכנסו גם לתגובות בפייסבוק.

פארמוויל ומשחקים פייסבוק

במאי 2010 החל שיתוף הפעולה בין חברת המשחקים Zynga ופייסבוק ומשחקים כמו פארמוויל, מאפיה וורז ואחרים הביאו לגידול משמעותי במשחקים בפייסבוק. בשלושה הרבעים הראשונים של 2012, לדוגמה, חברת המשחקים הייתה אחראית ל-13% מרווחי פייסבוק. אבל מאז התקררו היחסים בין שתי החברות, ורוב המשתמשים עברו להתמכר למשחקים בסמארטפונים ובטאבלטים.

טיימליין

הטיימליין, ציר הזמן, הוצג בספטמבר 2011 והיה לאחד משינויי הפרופיל היותר שנויים במחלוקת של הרשת החברתית. הטיימליין ארגן מחדש את הפרופיל של המשתמשים והציג אותו כציר זמן כרונולוגי הכולל תמונת נושא גדולה (cover photo) בראש הדף.

אינסטגרם

באפריל 2012 רכשו פייסבוק את אינסטגרם בעבור סכום של מיליארד דולר. בהמשך, אינסטגרם העלו עדכון מפות, שנועץ את כל תמונות המשתמשים במפות וירטואליות (אלא אם כן הם נמנעים), והציעו מתחרה ל-Vine בצורת סרטונים של 15 שניות. לאחרונה הוסיפו אינסטגרם את הפיצ'ר Direct, המאפשר למשתמשים לשלוח תמונות חצי-פרטיות לקבוצה נבחרת של משתמשים.

פייסבוק Home

במשך שנים דובר על טלפון חכם מבית פייסבוק. באפריל 2013 הוצג Facebook Home, מעין אפליקציית-על שמתלבשת על טלפון האנדרואיד והופכת אותו למכשיר ממוקד פייסבוק, כולל ניוזפיד במסך הבית וכלי למסרים מיידיים Chatheads, שמאפשר לצ'טט עם חברים כשפרופיליהם בפייסבוק מוצגים על המסך.

גרף החיפוש

ביולי 2013 הציגו פייסבוק את גרף החיפוש, מעין מנוע חיפוש פנימי שמאפשר למצוא משתמשים ולקרוא מידע עליהם באמצעות שאילתות חיפוש טבעיות כמו "ספרים שהחברים שלי אוהבים" או "חברים שאוהבים כדורסל". גרף החיפוש מאפשר לגלות מידע מאוד ספציפי על משתמשי פייסבוק ולכן הוא יצר גל של חששות מפני פגיעה בפרטיות.