הבלוג שלנו

עיצוב מחדש של אתר ו-SEO

'Gilad Sasson'
8 בנובמבר 2012
זמן קריאה: 3 דקות

עיצוב מחדש אתר יכול לשפר מראה של אתר מכוער אבל הוא גם יכול לפגוע בנוכחות שלו במנועי החיפוש, בין על-ידי טעויות קידוד, עיצוב וארכיטקטורת אתר לא ידידותיים למנועי חיפוש ופדיחות כמו שכפול תוכן, שכתוב כתובות URL בלי הפניות 301 ועוד.

להלן טיפים לעיצוב מחדש של אתר מבלי לפגוע במיקומיו בתוצאות החיפוש האורגניות:

עבודת צוות

מיותר לציין שהמתכנתים והמעצבים האמונים על עבודת העיצוב המחודשת צריכים לעבוד בצמוד לאנשי ה-SEO בשלבי התכנון והעיצוב של האתר. אם אנשי העיצוב או הפיתוח חוסמים כל התערבות בתהליך העיצוב עבודתם בטענה שהם יודעים את עבודתם והם אינם זקוקים לחוות דעת נוספות, כדאי לפחות ליידע אותם בנוגע לתיקונים הנדרשים לעיצוב האתר מבחינת SEO וכן על ההנחיות העדכניות של מנועי החיפוש.

מהירות האתר

אחד העקרונות שתצטרכו להילחם עליהם הוא מהירות האתר, גורם המשפיע גם על דירוג האתר בתוצאות החיפוש וגם על חוויית המשתמש. עיצוב מחדש הוא הזדמנות לנקות את הקוד, לדחוס קבצים ולשפר את זמן העלאת הדפים של האתר. אם מעצבי האתר שוקלים להעלות בתכני מולטימדיה וקובצי פלאש, תצטרכו להיעמד על הרגליים האחוריות ולהסביר להם על ההשפעה השלילית שתהיה להם על מהירות האתר.

ארכיטקטורת אתר

עיצוב מחדש הוא גם הזדמנות לשקול מחדש גם את ארכיקטטורת המידע של האתר, כלומר ניתוח החלוקה ההיררכית של התוכן ולוודא שמנועי החיפוש יזהו בקלות את הנושא הכללי של האתר, את תתי הנושאים, ולדאוג שהם יסודרו בתת-תיקיות מתאימות.

שכפול תוכן

חשוב לוודא שכל עוד האתר נמצא בתהליכי פיתוח או בשלבי בטא הוא חסום בפני רובוטי הסריקה של מנועי החיפוש, אחרת הדפים עלולים להירשם באינדקס וכשהאתר יושק בעיצובו המחודש הוא ייחשב משוכפל. כמו כן, שימו לב שלא נוצרות כתובות URL חדשות מבלי להפנות את הכתובות הישנות דרך הפניית 301 קבועה. גם חשוב להבהיר שלא משתמשים בהפניות 302 זמניות ושלא מוחקים דפים בתהליך העיצוב מחדש – מפנים אותם לדף המקביל או הקרוב ביותר.

אם בזמן העיצוב גם משכתבים את כתובות ה-URL (רצוי, במיוחד אם מחליפים כתובות בעלות פרמטרים מיוחדים בכתובות עשירות במילות מפתח), יש לוודא שמשתמשים בהפניות 301 מהכתובות הישנות לכתובות המחודשות.

קוד תקני

תקופת המעבר בין העיצוב הישן לעיצוב המחודש היא גם הזדמנות לעדכן את קוד האתר ולהתאים אותו לתקן W3C או section 508, צעד שישפיע לטובה הן על מנועי החיפוש והן על המבקרים האנושיים באתר.

שימושיות

עוד נתון שאפשר לבדוק בהזדמנות זו הוא האם אפשר לקצר את הדרך שעושה המבקר באתר עד שהוא מגיע לקופה או ליעד נחשק אחר שמוגדר  כהמרה. אם אפשר להסיר דף כלשהו מנתיב היעד, ייתכן שאחוז ההמרה של האתר ישתפר.

מדידה ושיפור ביצועים

אחרי שהאתר הושק בעיצובו המחודש יש למדוד את הצלחתו מבחינת SEO, כלומר להפיק דו"ח מיקומים עדכני, לוודא שדפי האתר אונדקסו על-ידי מנועי החיפוש העיקריים, למדוד את זמני העלאת הדפים, להוציא דו"ח בדיקת אימות של קוד W3C, לעקוב אחר נתוני השימוש באתר בגוגל אנליטיקס: אחוזי יציאה מדף ראשון, זמן ממוצע באתר, דפים לביקור והשלמת יעדים. כדאי גם להוציא דו"ח עדכני של דפי האתר באמצעות גוגל וובמסטר טולס כדי לקבל מושג על דפים שלא עברו הפניה כנדרש. בגוגל וובמסטר טולס תוכלו גם להשוות בין זמן הורדת דף של גוגל לבין מספר הדפים הממוצע שנסרקו בביקור, וגם להציץ ב"אחזר כמו גוגל" כדי לדעת איך האתר המעוצב מחדש נראה בעיני מנוע החיפוש.

לסיכום, עיצוב מחדש של אתר יכול להיות הזדמנות מצוינת לשפר את מראהו וגם לעשותו ידידותי יותר למנוע החיפוש. אם מחליטים לעצב מחדש אתר קיים, כדאי לקחת בחשבון את כל השיקולים שהוזכרו לעיל כדי להימנע מטעויות ומעבודה מיותר, לוודא עם צוות המעצבים והמתכנתים שהם אכן נלקחים בחשבון בפועל, ולבסוף למדוד את ביצועי האתר לאחר השקת האתר המחודש.