הבלוג שלנו

2013 לפי גוגל וומבסטר טולס

'Gilad Sasson'
30 בדצמבר 2013
זמן קריאה: 5 דקות

גוגל וובמסטר טולס נפרדו מ-2013 ונזכרו בפוסטים הכי פופולריים שהועלו לאורך השנה בבלוג הרשמי, Google Webmaster Central. לפי כלי המנהלים של גוגל, הנושאים החמים ביותר ב-2013 היו אתרי מובייל, קידום אתרים בין-לאומי וענייני איכות חיפוש כלליים.

טעויות נפוצות בבניית אתרי מובייל

ביוני השנה הודיעו גוגל על שינויים מתוכננים בתוצאות החיפוש בסמארטפונים, ורמזו שיתחילו להעניש אתרים שאינם מספקים חוויית משתמש אופטימלית לגולשים מטלפונים חכמים. באותו פוסט הציגו גוגל את הטעויות הנפוצות ביותר באתרים סלולריים: הפניות שגויות מאתר הדסקטופ לאתר המובייל ודפי שגיאה שמוצגים רק לגולשים מסמארטפונים.

תמונה: The next web

גוגל הדגישו שמהירות הטעינה של אתר בסמארטפון היא חלק חשוב מחוויית המשתמש, ובאוגוסט הם פרסמו המלצות לשיפור המהירות של אתרים סלולריים. במקביל שודרג כלי ניתוח המהירות של גוגל, PageSpeed Insight והוא מספק המלצות מיידיות לשיפור מהירות דפי האתר בדסקטופ ובמובייל.

דפי נחיתה רב לשוניים לקידום בין-לאומי

באפריל הציגו גוגל את התגית hreflang  x-default  עבור דפי נחיתה בין-לאומיים. התגית מיועדת לדפי נחיתה באתרים בין-לאומיים ורב-לשוניים שבדרך-כלל מפנים את המבקרים לדף נחיתה לוקאלי, והיא מסמנת למנוע החיפוש להפנות את המבקרים לדף הזה כשאין דפים ייעודיים לארץ או לשפה הספציפית.

קניית קישורים, "מאמרי עומק", Google Authorship ושאר ירקות

בפברואר פרסמו גוגל התראה לגבי קנייה ומכירה של קישורים שמטרתם לשפר את דירוג האתר (Page Rank). גוגל חזרו והמליצו למנהלי אתרים לא למכור קישורים או לפרסם כתבות פרסומיות הכוללות קישורים, וציינו שמכירת קישורים עלולה להוביל לירידה בדירוג האתר ובמיקומיו בתוצאות החיפוש.

ביוני ריכזו גוגל את המלצותיהם למנהלי אתרים לגבי קישורים נכנסים ובקשות לבדיקה מחדש של אתרים שנענשו והוסרו מתוצאות החיפוש. כדי להימנע מענישה גוגל ממליצים לבדוק את פרופיל הקישורים הנכנסים, להסיר קישורים לא טבעיים או להוסיף להם תגית no follow, ורק אחר-כך לפנות לגוגל.

באוגוסט רועננו תוצאות החיפוש של גוגל ונוספו מאמרים מעמיקים (in-depth articles), כשלוש תוצאות נוספות המפנות למאמרי עומק בנושא שאילתת החיפוש. העדכון עדיין לא הגיע לתוצאות החיפוש בעברית.

ב-2013 התגבר השימוש ב-Google Authorship , וגוגל ענו על כמה מהשאלות הנפוצות בנושא: באילו דפים להשתמש בתגית rel=author, האם אפשר להשתמש בשמות פיקטיביים ובתמונות של בעלי חיים, מה לעשות כשיש שני מחברים לאותו מאמר ועוד.

קידום אתרים בגוגל למתחילים

ב-2013 האקדמיה למנהלי אתרים, המדריכה מנהלי אתרים מתחילים לגבי אופן הפעולה של מנוע החיפוש, התרחבה ותורגמה לעשרים שפות, בהן עברית. במקביל הוציאו גוגל מדריך SEO ראשוני המיועד, לדברי גוגל, לבני משפחה וחברים, בלוגרים ומנהלי אתרים מתחילים. מדריך ה-SEO של גוגל מסביר בקצרה על אופטימיזציית On-site (כותרות, דומיינים, כתובות URL, תיאורים), אופטימיזציה של תמונות והחשיבות של עדכון תדיר של האתר.

גוגל גם הפיקו כמה סרטוני הדרכה השנה. למשל, דו"ח שמסביר בהרחבה איך לקרוא את דו"ח שאילתות החיפוש בגוגל וובמסטר טולס:

עדכונים חשובים בכלי ניהול האתרים של גוגל

גוגל עדכנו השנה את כלי ניהול האתרים והוסיפו לו כמה פיצ'רים חדשים:

פעולות ידניות נגד ספאם – נמצא ב-תנועת חיפוש>פעולות ידניות ומציג פעולות שנקטו גוגל נגד ספאם שפוגע ישירות בתוצאות החיפוש.

מדגיש הנתונים – נמצא בתצוגת חיפוש, ומאפשר להדגיש נתונים מובנים בתוכן האתר ולתייג אותם כדי שיופיעו בתוצאות החיפוש כ-Rich Snippets, קטעי מדיה עשירה.

עוזר סימון הנתונים המובנים – כמו מדגיש הנתונים, מטרתו לשפר את נראות האתר בתוצאות החיפוש, רק שהעוזר מסמן את הנתונים ישירות בדפי האתר, והתוצאה קריאה לכל מנועי החיפוש.

גוגל לא ציינו עוד כמה אירועים משמעותיים שקרו ב-2013 בתחום השיווק באינטרנט בכלל ובקידום אתרים בגוגל בפרט:

אלגוריתם Hummingbird (קוליברי) – בחגיגות ה-15 לגוגל נחשף אלגוריתם חיפוש חדש, שמטרתו לענות על שאילתות חיפוש מורכבות ולהבין את הכוונה שמסתתרת מאחורי מילות החיפוש. תעשיית ה-SEO העולמית עדיין מבררת עד הסוף את השפעות האלגוריתם החדש על תוצאות החיפוש בגוגל, אבל כבר יש מסקנות והשערות בנוגע להשפעתו על קידום אתרים, מחקר מילים ותוכן לאתרים, קידום ברשתות חברתיות וקידום לוקאלי.

עדכוני פינגווין – ב-2013 גוגל עדכנו פעמיים את אלגוריתם פינגווין. עדכון פינגווין 2.0 ו-2.1, או הרביעי והחמישי, היו אגרסיביים למדי והתמקדו בקישורים עמוקים לדפי אתר פנימיים.

גוגל אנליטיקס ב-2013

באפריל השנה הודיעו גוגל שהם פותחים את השימוש ביוניברסל אנליטיקס, הדור הבא של האנליטיקס, לכלל המשתמשים, ולקראת סוף השנה הודיעו על שדרוג אוטומטי הדרגתי לכל החשבונות. בהשוואה לגוגל אנליטיקס הסטנדרטי יוניברסל אנליטיקס מותאם טוב יותר לעידן ריבוי הפלטפורמות, והוא מאפשר לאסוף מידע לפי מבקר, מכל מכשיר ואמצעי דיגיטלי, וגם ליצור מדדים ודו"חות מותאמים אישית. יוניברסל אנליטיקס שימושי במיוחד לקידום אתרים מסחריים, מעקב סטטיסטי ואופטימיזציית המרות.

ב-2013 שונה תפריט הניווט של גוגל אנליטיקס ונוספו שני דו"חות חדשים: רכישה (acquisition)  המציג את התנהגות המבקרים עד להמרה, וסקירה כללית הסוקר את כל מקורות התנועה לאתר ואת התנהגות המבקרים מכל מקור.

כבר בשנה שעברה התחילו גוגל להצפין את מילות החיפוש ולהחליף את מילות המפתח שמביאות תנועה אורגנית לאתר ב-Not Provided. השנה הודיעו גוגל שיצפינו את כל מילות החיפוש ויביאו ל-100% not provided בדו"חות האנליטיקס. לטענת גוגל המניע הוא הגנה על פרטיות הגולשים, אבל אחרים סבורים שהמטרה היא לעודד פרסום בגוגל אדוורדס. כך או כך תעשיית קידום האתרים התחילה לחפש חלופות למילות המפתח באנליטיקס:

דרך אחת לחשוף את ההצפנה באנליטיקס באמצעות המידע הזמין על דפי נחיתה, מיקומי האתר בתוצאות החיפוש, נפחי החיפוש ושיעורי ההקלקה של מילות המפתח, וחישוב חלקן היחסי של כל מילה מסך התנועה האורגנית לאתר.

עוד חמש אלטרנטיבות לדו"חות האנליטיקס הן: העזרות בדו"ח דפי הנחיתה, שאילתות חיפוש באתר, כלי ניהול האתרים של גוגל, קישורי העוגן הנכנסים לאתר ו-SEMRush.

שנת 2013 הייתה שנה סוערת בכל הקשור לשינויים באלגוריתם החיפוש של גוגל ובפעילות מקדמי האתרים, ואפשר להניח ששנת 2014 תהיה סוערת אף יותר ותלווה בעדכונים נוספים שמטרתם לשפר את תוצאות החיפוש ולתת לגולש את התוצאות המדויקות ביותר לחיפושיו.