הבלוג שלנו

טעויות נפוצות בקידום אתרים סלולריים

'Gilad Sasson'
22 ביולי 2013
זמן קריאה: 4 דקות

גוגל הזהירו לאחרונה מנהלי אתרים מפני התעלמות מהשוק ההולך והגודל של גולשים בסמארטפונים, ורמזו שאתרים שלא מספקים חוויית גלישה אופטימלית למבקרים ממכשירים ניידים ירדו במיקומים בתוצאות החיפוש ומאמצי הקידום האורגני שלהם ייפגעו.

לפי גוגל, הטעויות הנפוצות ביותר בקידום אתרים בסלולרי הן הפניות שגויות ודפי שגיאה שמוצגים רק למשתמשי סמארטפון. אבל ישנן עוד טעויות שמקדמי אתרים סלולריים נוטים לעשות, טעויות שלאו דווקא ימנעו מגוגל לסרוק את האתר הסלולרי,  כמו לשכוח את החשיבות של דוחות פילוח באנליטיקס ולהתייחס אל התנועה הנכנסת מכל המקורות באופן שווה.

תצורה שגויה באתרי מובייל לא רספונסיביים

גוגל אמנם ממליצים על עיצוב רספונסיבי, כלומר אתרים בעלי כתובת URL  ותוכן אחידים לגולשים מכל סוגי המכשירים שמתאימים את אופן התצוגה של דפי האתר למכשירים השונים, אבל לא כולם מאמצים את ההמלצה הזאת.

שני סוגים נוספים של אתרים סלולריים הם כאלה שיוצרים כתובות URL נפרדות לדסקטופ ולמובייל ואתרים שבוחרים בגישה דינמית ומציגים דפי HTML שונים למשתמשי מובייל ולגולשים ממחשבים שולחניים.

כל אחת מהדרכים האלה מצריכות תצורה מיוחדת והיא הכרחית לקידום בסלולר, למרות השיפור באינטליגנציה של רובוטי הסריקה של גוגל.

בקצרה, כשמציגים כתובות URL נפרדות, חשוב להשתמש בתגית "rel="alternate באתר הדסקטופ ולהצביע על אתר המובייל, ולהשתמש בתגית "rel="canonical באתר המובייל ולהצביע על אתר הדסקטופ כדי לעזור לגוגל להבין איזו גרסת אתר היא המשוכפלת. אחד החסרונות של השיטה הזאת היא שעלולים להיווצר קישורים נכנסים לגרסה הסלולרית של האתר במקום לגרסה הראשית.

אם בוחרים באפשרות השנייה ומציגים דפי HTML שונים לדסקטופ ולמובייל, מומלץ להצביע על התוכן השונה באמצעות הכותרת Vary HTTP ולהזמין את גוגלבוט-מובייל לסרוק את האתר.

באופן כללי השיטה הזאת מומלצת יותר מהפרדה בין כתובות האתר, אבל היא גם מסובכת יותר. אפשר לקרוא יותר על הנושא ב-Search Engine Land ובהנחיות של גוגל למפתחים (Building Smartphone-Optimized Websites).

תהליכי סריקה של גוגלבוט-מובייל

באתרי מובייל רספונסיביים צריך לדאוג פחות לגבי בעיות סריקה ייחודיות לגוגלבוט-מובייל, אבל אי אפשר להתעלם מהן לגמרי. מומלץ לבדוק בקביעות את המשתמשים-סוכנים רגילים של גוגל ואת אלו שסורקים מכשירים ניידים שונים כדי לא לפספס בעיות שעלולות לצוץ.

את הבדיקות אפשר לעשות באמצעות כלי ניהול האתרים של גוגל או של בינג או דרך כלי SEO כמו Screaming Frog  או Xenu's Link Sleuth.

בגוגל וובמסטר טולס יש לבחור בלשונית Mobile ולראות את הבעיות הספציפיות לאתר המובייל.

גם בכלי "אחזר כמו גוגל" אפשר לבדוק כתובות ספציפיות, מן הסתם הדפים החשובים ביותר, ולאמת את קודי סטטוס. בשאילתות החיפוש אפשר לסנן את התוצאות למובייל בלבד ולראות איפה מופיע האתר בתוצאות החיפוש במובייל.

חיפוש במובייל לעומת חיפוש מהדסקטופ

התנהגות הגולשים במובייל אינה זהה להתנהגות הגולשים בדסקטופ, ולא בהכרח מדובר באותו קהל. אתר רספונסיבי מציג תוכן זהה לכל המשתמשים, כלומר מילות מפתח זהות, אבל מכיוון שלחיפוש במובייל יש מאפיינים ייחודיים, כדאי להתאים את התוכן להקשר:במחקר המילים להפריד בין המשתמשים השונים ולראות את הפופולריות של מילות החיפוש אצל הגולשים ממובייל ומדסקטופ, ועם המידע הזה לתכנן את תוכן האתר.


למשל, אם דף אתר מסוים הוא שימושי יותר בעבור משתמשים סלולריים (לדוגמה, הכתובת ושעות הפתיחה של בית עסק או ספק שירות מקומי כלשהו) – לוודא שכותרת ותיאור האתר הם קצרים דיים להופיע בתוצאות החיפוש במובייל.

פילוח התנועה ממכשירים ניידים
הטעות האחרונה נוגעת לניתוח התנועה הנכנסת דרך גוגל אנליטיקס, אבל לא כדאי להגיע לשלב הזה בסוף. אם אתם שוקלים לבנות אתר למובייל, תתחילו מללמוד על קהל המבקרים באתר ועל הרגלי הגלישה שלהם, ואחרי שהאתר כבר קיים, להמשיך ולפלח את הנתונים כדי להבין איך המבקרים השונים משתמשים באתר.

בגוגל אנליטיקס הפילוח כבר נמצא (בפילוח מתקדם – Advanced Segments) וצריך רק לבחור בו.

עוד מידע מועיל שאפשר להוציא מהאנליטיקס:

חיפוש אורגני – מאילו מילות המפתח מגיעים לאתר משתמשים במכשירים שונים?

דפי נחיתה – האם המבקרים באתר מתייחסים אחרת לתוכנו לפי המכשיר? ייתכן שדפים מסוימים לא מספקים חוויית משתמש חיובית למבקרים ממובייל.

המרות, יעדים ואירועים – האם המבקרים משלימים את ההמרות או היעדים המצופים? אם שיעור ההמרה נמוך משמעותית באתר המובייל בהשוואה לאתר הדסקטופ, כדאי לבדוק אם אין בעיה למצוא את הקריאות לפעולה באתר המובייל.