הבלוג שלנו

האם יש דרכים להתאושש מעדכון פינגווין של גוגל? מצאנו כמה

'Gilad Sasson'
7 בפברואר 2013
זמן קריאה: 5 דקות

כתשעה חודשים מאז יצא גוגל פינגווין, עדכון אלגוריתם גדול של גוגל שזרע הרס באתרי אינטרנט רבים ובתעשיית השיווק באינטרנט, ועסקים רבים עדיין מנסים להיחלץ מההריסות. אם גם האתר שלכם נענש על ידי עדכון הפינגווין, מדריך זה ינסה לעזור לכם להתאושש.

האם נפגעתם מעדכון פינגווין?

בשלב הראשון יש לאבחן את מקור הירידה בתנועה ובמיקומים ולהבין אם פינגווין הוא אכן הגורם. אם הירידה בתנועה האורגנית הנכנסת ממנוע החיפוש של גוגל התחילה לקראת סוף אפריל 2012, בסוף מאי או בתחילת אוקטובר של אותה שנה, יש סיכוי גדול שפינגווין באשמים.

בשלב הבא יש לבדוק את פרופיל הקישורים הנכנסים לאתר. עדכון הפינגווין התמקד בפרופיל הקישורים הנכנסים של כל האתרים ובעיקר בקישורים שנראים שתולים באופן לא טבעי. אחד האיתותים העיקריים לקישור לא טבעי הוא טקסט העוגן (anchor text); אם טקסט העוגן של רבים מהקישורים הוא מילת מפתח זהה ולא ממותגת, הקישורים יסומנו כלא טבעיים, והתוצאה תהיה הורדת הערך של כל הקישורים הנכנסים לאתר הנושאים את אותה מילת מפתח. הורדת הערך של הקישורים לרוב תוביל לירידה במיקומים בתוצאות החיפוש של אותן מילות מפתח ובהתאם לירידה בתנועה הנכנסת לאתר.

פרופיל הקישורים הנכנסים

השלב הבא יהיה לרכז את כל הקישורים הנכנסים לאתר ולנפות את המזיקים שבהם. את הקישורים הנכנסים אפשר למצוא באמצעות כלים כמו Majestic SEO, a hrefs וכדומה, ואחר-כך ניתן לייצא אותם לגיליון אלקטרוני ולנתח אותם.

Summary

Subdomain Information

Link profile

Referring Domains421,342 1,136,556 in the last 5 years.External Backlinks26,579,605 377,639,199 in the last 5 years.
Educational Ref. Backlinks: 81,907
Governmental Ref. Backlinks: 18,757
Educational Ref. Domains: 3,365
Governmental Ref. Domains: 648
Referring IP addresses: 184,764
Referring Class C subnets: 75,243
Indexed URLs: 1,322,125
Backlink Breakdown

Images:1,757,293
NoFollow:2,038,013
Redirects:904,511
Frames:26,091
Deleted:7,310,527
cnn.com has a Majestic Million position of 37.
Citation Flow 86Trust Flow 85

תחילה יש לסנן את התוצאות לפי טקסט העוגן ולחשב את אחוז קישורי העוגן מסך כול הקישורים הנכנסים לאתר. האחוז האידיאלי משתנה מנישה לנישה, אבל באופן כללי מומלץ שרק כשליש מסך כול הקישורים יהיו קישורי עוגן טקסטואליים שאינם ממותגים ואינם כלליים (כמו "לחץ כאן") ושרק אחוז קטן מתוכם יכלול את מונח המפתח המרכזי. אם דוח הקישורים הנכנסים מראה שאחוז קישורי העוגן שהם מילות מפתח בהתאמה מדויקת עובר את ה-2%, כדאי לבדוק את מיקומי האתר בתוצאות החיפוש במילים אלו. אם המיקומים נמוכים מ-50 התוצאות הראשונות, הסיכוי שנפגעתם על ידי הפינגווין הולך ומשתפר.

אחר כך יש להפריד בין הקישורים הטובים והרעים ולהדגיש את הקישורים הפחות איכותיים ואת אלה שנראים לא טבעיים במובהק: קישורים שמגיעים מאתרים מנישות שונות, קישורי טקסט לא קונטקסטואליים, קישורים שמגיעים מאתרי מאמרים ומחוות קישורים למיניהן וכו'. אם השתמשתם ב-Majestic SEO, תוכלו לסנן את הקישורים שה-ACRank (דירוג האתר) שלהם הוא נמוך מ-2.

להסיר קישורים נכנסים

הקישורים המסומנים הם היעד לקמפיין הסרת הקישורים. תוכלו לפנות ישירות למנהל האתר באמצעות טופס יצירת הקשר או כתובת האימייל שמופיע באתר או פרטי הקשר שמצוינים ב-whois ולבקש מהם להסיר את הקישורים הבעייתיים. במקביל אפשר גם להשתמש בכלי הסרת הקישורים של גוגל, Disavow link tool. הכלי נמצא בכלי ניהול האתרים של גוגל והוא מאפשר למנהלי אתרים להגיש לגוגל קובץ טקסט שמכיל רשימה של כתובות URL או של דומיינים ולהורות למנוע החיפוש להתעלם מהם. שימו לב, אנחנו בפירוש לא ממליצים בשלב זה להשתמש בכלי ה disavow אם לא קיבלתם התראה על פרופיל קישורים בגוגל וובמסטרטולס.

לבנות קישורים חדשים

ואחרי שנפטרתם מהקישורים הישנים הגיע הזמן לבנות קישורים חדשים, והפעם הפוקוס יהיה על קישורים איכותיים וטבעיים. באופן כללי, קישורים טבעיים ועמידים בפני פינגווין צריכים לבוא ממגוון רחב של דומיינים, להופיע במגוון רחב של טקסטים: כתובת ה-URL, שם המותג, טקסטים כלליים כמו "לחץ כאן", מילות מפתח זנב ארוך וכדומה, ולבוא ממגוון רחב של מקורות: אתרים חברתיים, הודעות לעיתונות, אתרי תוכן בעריכה אנושית, פוסטים אורחים בבלוגים, פורומים וכדומה.

עוד מקור חשוב לקישורים הם אתרים חברתיים. האיתותים החברתיים שמקבלים מנועי החיפוש, כלומר מספר השיתופים, הלייקים, הריטוויטים, ומידת המעורבות של המשתמשים ברשתות החברתיות, יכולים להשפיע על המיקומים בתוצאות החיפוש לא פחות מהקישורים הנכנסים.

וכמובן שקישורים איכותיים הם לרוב תוצאה של תוכן איכותי, וגם איכות התוכן מקבלת חשיבות רבה יותר אחרי עדכון הפינגווין. כדי ליצור תוכן טוב יש להיעזר בכותבים המומחים בתחומם, להציג מידע ייחודי ורחב יריעה או דעות שנויות במחלוקת ומעוררות עניין, וכמובן להשתמש בעזרים ויזואליים: תמונות, סרטי וידאו, אינפוגרפיקות וכדומה.

לסיכום, תהליך ההתאוששות מעדכון הפינגווין של גוגל יכול להיות ממושך ומאומץ, אבל כדי להתמודד עם תנאי שוק תחרותיים ולהופיע בראש תוצאות החיפוש של גוגל ושל מנועי החיפוש המובילים, אין ברירה אלא להתאים את אסטרטגיית השיווק לעדכוני האלגוריתם המשתנים.

במקרים מסוימים, עם כל הצער שבדבר, ניתוח הקישורים והאנקורים מעלה פרופיל מאתגר, מאתגר מדי.
במקרים כאלה, בנייה מחדש עשויה להוביל לתוצאות עדיפות ומהירות יותר. בנייה חדשה ונכונה של אתר+דומיין חדש – תשתית, תכנים איכותיים, רוח גבית ממדיה סוציאלית (פייסבוק בשביל התנועה, גוגל + בשביל גוגל) וכן, גם קמפיין פעיל מקידום ממומן בגוגל – כל אלה יכולים לשוות לאתר את תחושת הברנד שגוגל כל כך אוהב ומחפש…

שיהיה בהצלחה עם פינגווין.