הבלוג שלנו

איך לבנות קישורים ברשת החברתית רדיט

'Gilad Sasson'
1 ביולי 2012
זמן קריאה: 4 דקות

הרשת החברתית רדיט (Reddit) היא נכון ל-2012 רשת החדשות החברתית הגדולה ביותר, המוערכת בכשני מיליארד צפיות בחודש ועוד כ-34 מיליון משתמשים יחודיים. נתונים אלה הופכים את רדיט ליעד מרכזי עבור משווקים, מפרסמים ומקדמי אתרים. מכיוון שהאתר מסתמך על מערכת הצבעות דמוקרטית הקובעת איזה תוכן יתבלט, שיווק בוטה מדי לא יועיל ויכול אף להזיק. כדי להבין איך לשווק לקהל המסור אך הבררן שפוקד את רדיט, צריך קודם כל להבין את הקהילה ואת התכונות הייחודיות לה.

reddit.com

כל משתמש רשום ברדיט יכול להעלות לאתר תוכן מכל סוג. המשתמשים יכולים להצביע כלפי מעלה או כלפי מטה על התוכן שהועלה. הנראות של התוכן נקבעת על ידי אלגוריתם המבוסס בעיקר על זמן מול הצבעות. תוכן שקיבל הרבה הצבעות חיוביות יראה מעורבות עצומה מצד משתמשי רדיט. תוכן שמגיע לעמוד הראשי של רדיט (המציג את התכנים הפופולריים ביותר של אותו יום) מקבל טראפיק בסדר גודל של בין 50 אלף ל-200 אלף הפניות ועוד עשרות או מאות קישורים נכנסים מאתרים חיצוניים.

תת-קהילות או SubReddits

בשנים האחרונות הרשת החברתית רדיט גדלה בצורה משמעותית, וגם נוצר פילוג של הקהילה על פני תתי-אתרים המכונים subreddits. תתי-אתרים אלו הם חלקים נפרדים מן האתר והם מתמקדים בנישות או בתחומים ספציפיים ומתפרשים על מגוון רחב של נושאים. ל-subreddits הפופולריים ביותר יש יותר ממיליון מנויים, ואפילו האתרים המתרכזים בנישות אזוטריות זוכים למספר מנויים חמש-ספרתי.

משתמש הרדיט הממוצע

מכיוון שקהילת המשתמשים ברדיט היא כה מגוונת קשה לנסות לאפיין אותה. לפי האתר BlueGlass משתמש רדיט הממוצע הוא לרוב גבר, בן 16 עד 35, בוגר קולג', מהיר לאמץ טכנולוגיה, פעיל במדיה חברתית, מתעניין בפוליטיקה ואולי אף פעיל פוליטית, בעל דעות סוציאל-ליברליות, בקיא בתרבות האינטרנט כולל ממים אינטרנטיים, ביקורתי כלפי מסרים שיווקיים ומה שנתפס בעיניו כמידע לעוס ולא עדכני.

כמובן שהמאפיינים של משתמש הרדיט הממוצע יכולים להשתנות לפי תת הקבוצה שהוא או היא משתייכים אליה. למשל, ישנן קהילות subreddits שמורכבות בעיקר מנשים. בכל מקרה, התכונה שצריכה להדאיג את איש השיווק הממוצע, או לפחות לגרום לו להתאים את האסטרטגיה השיווקית, היא הרתיעה מתכנים שיווקיים או פרסומיים.

קרדיט: blmurch

למרות הקשיים שקהילת רדיט מציבה בפני אנשי שיווק, לא כדאי לוותר עליה משלוש סיבות עיקריות:

–  פוטנציאל ויראלי – מערכת ההצבעה הדמוקרטית מפחיתה את חשיבותו של מקור התוכן ומאפשרת ליוצרי תוכן עצמאיים, חדשניים ויצירתיים לזכות בהצלחה ויראלית.

–  פוטנציאל הפצה – התוכן המצליח ברדיט גם זוכה להפצה רחבה בבלוגים ובאתרים רבים, ולעתים אף מחוץ לרשת, יתרון חשוב עבור בוני קישורים.

–  פילוח משתמשים ממוקד – החלוקה לקבוצות המתאפשרת בזכות המבנה של תתי-הקהילות, אפשר לפלח את המשתמשים לבעלי נתונים דמוגרפיים מאוד ספציפיים.

כדי להפיק רווח של ממש משיווק ברדיט, כדאי מלכתחילה לגשת לאתר בכוונה לייצר ערך מוסף למשתמשים; כמובן, שלא חייבת להיות סתירה בין גישה זו לבין השגת מטרותיכם או מטרות הלקוח; אולם, יש לזכור כי העדיפות הראשונה תהיה לייצר ערך מוסף לרדיט.

שיווק תוכן לרדיט

שיווק ברדיט דומה לשיווק באמצעות תוכן; המטרה היא לייצר תוכן מעניין, שימושי או מתאים לשיתוף מסיבות אחרות. התוכן יכול לבוא בכל צורה, אבל תכנים ויזואליים מצליחים יותר. הכי חשוב הוא לדאוג שהתוכן יהיה נטול פניות ולא מכירתי עד כמה שאפשר. תוכן שמריח שיווקי, לעולם לא יצליח ברדיט.

לפיכך, רדיט היא לא הרשת החברתית המתאימה למי שמטרתו היא מיתוג או חשיפת מוצר (אלא אם כן אתם או הלקוח כבר מנהלים קמפיין כזה שמתקבל היטב או שיש סלבריטי בעל שם שמוכן להשתתף ברדיט בשם המותג או המוצר).

רדיט כן מתאימה למי שרוצה לבנות קישורים באמצעות שיווק תוכן, ורק בתנאי שמאמצים גישה שמתמקדת קודם כל בשיווק לקהילה (קהילת המשתמשים ברדיט או בסאב-רדיט לצורך העניין), ומשם ממשיכים להגשים את המטרות המקוריות. שם המותג או האתר שרוצים לקדם יקבל קרדיט על יצירת התוכן או על מתן חסות, וזו תהיה הפעם היחידה שהוא יוזכר בתוכן.

הדרך הנכונה לשווק תוכן ברדיט

1. המטרה הראשונה צריכה להיות ליצור מעורבות דרך התוכן. היתרון העיקרי יהיה תנועה לאתר, בניית קישורים, ואולי גם חיזוק הקשר עם המותג, אבל אין זו הדרך להשיג לקוחות במישרין.

2. התוכן צריך להיות בעל ערך מוכח וגלוי עבור חברי הקהילה שמשווקים אליה דרך הרשת החברתית, וגם להראות מרשים מבחינה חזותית.

3. התוכן צריך להיות מותאם לסאב-רדיט ספציפי וכן לשמש כמקור עדכני עבור קהילת היעד.

לסיכום, המפתח לפיצוח הפוטנציאל של הרשת החברתית רדיט הוא קודם כל להבין את הקהילות שבה, ואחר כך לעבוד עם הקהילות ולספק להן תוכן בעל ערך לפי הנושאים שבוודאי יעניינו אותם. לאחר שתצליחו לבצע בשלמות את שתי המשימות האלו, תוכלו לנצל את הכוח הוויראלי של אחת הרשתות החברתיות הפעילות והמשפיעות באינטרנט.