הבלוג שלנו

עדכון פנדה 4.1 של גוגל

'Gilad Sasson'
13 באוקטובר 2014
זמן קריאה: 7 דקות

גוגל השיקו את עדכון פנדה 4.1 ב-25 בספטמבר 2014 והודיעו שהחשיפה שלו תהיה אטית ותימשך כמה שבועות. לפי גוגל, העדכון הזה אמור להיות מדויק יותר, והוא מבוסס על איתותים חדשים המאפשרים לזהות תוכן באיכות נמוכה. 3%–5% משאילתות החיפוש באנגלית צפויות להיפגע מהעדכון, אבל בגלל תהליך ההשקה הממושך גם אתרים שלא זיהו ירידה משמעותית בתנועה מגוגל עלולים להיפגע בהמשך.

עדכון פנדה 4.1 הוא העדכון מספר 27 של האלגוריתם של גוגל. עדכון פנדה הראשון יצא בפברואר 2011 במטרה להעניש אתרים המציעים תוכן דליל ובאיכות נמוכה. גוגל טוענים שעדכון פנדה 4.1 יאפשר לאתרים קטנים ובינוניים להגיע למיקומים גבוהים יותר, אבל לצד המרוויחים מגוגל פנדה, אתרים רבים עלולים להפסיד כמויות תנועה עצומות. האם גוגל עדיין נאמנים למטרה המקורית של עדכון פנדה והאם עדכוני פנדה השתנו בשלוש השנים האחרונות?

איך להכין את האתר לפנדה 4.1

כדי להבין אילו רכיבי תוכן משפיעים על אלגוריתם פנדה וללמוד איך להגן על האתר מפני העדכונים הבאים, באתר MOZ ניתחו את האתרים המרוויחים והמפסידים בעדכון פנדה 4.1. הניתוח נעשה באמצעות שאלונים זהים שהועברו למאות נשאלים. השאלונים הורכבו מ-10 שאלות שהתמקדו בענייני תוכן שונים (מקוריות, מהימנות, סמכותיות ועוד) בנוגע לדפים אקראיים באתרים משני הסוגי (מרוויחים ומפסידים). תוצאות הניתוח הראו שאין גורם אחד שמשפיע על עדכון פנדה, אלא בהצטברות של גורמים.

המרוויחים והמפסידים מעדכון פנדה 4.1

הגרף הזה מייצג את התוצאות המצטברות הממוצעות של המרוויחים והמפסידים מגוגל פנדה. העיגולים האדומים מצביעים על הציונים הגבוהים והנמוכים בכל קטגוריה והעיגול הכחול מצביע על הממוצע. כמו שאפשר לראות, הציון הגבוה ביותר של המפסידים נמוך מהציון הנמוך הממוצע של המרוויחים, והמשמעות היא שאף מפסיד לא הגיע לממוצע גבוה כמו המרוויח האחרון. אם מסכמים את המידע, אפילו בשיטות מתוחכמות פחות מאלו שגוגל ודאי משתמשים בהן, אפשר לגלות הבדל ברור בין האתרים ששרדו את פנדה לבין אלו שלא.

בשלב זה יש לציין שלא קיים עדכון פנדה חיובי. כלומר, אם אתר הרוויח מעדכון פנדה ועלה במיקומים זה לא קרה בזכות העדפה מתקנת של גוגל אלא כי המתחרים ירדו במיקומים או כי עדכון פנדה קודם הוסר מהאתר. כמו כן יש לזכור שהמשמעות של לשרוד את פנדה אינה בהכרח עלייה במיקומים, אלא שמירה על המיקומים הקיימים.

מה משפיע על הצלחת האתר בעדכון פנדה?

לפי השאלון, אלו השאלות שהראו מתאם נמוך ביותר בין התשובות ובין עמידות בפני עדכון פנדה 4.1:

  • האם בדף האתר יש שגיאות נראות לעין?
  • האם בדף יש יותר מדי פרסומות?

המסקנות הברורות העולות מכאן הן שכמעט כל אחד מצליח להפנים וליישם את הכללים הפשוטים, אבל גם זה לא מספיק. קודם כל, באתרים רבים אין מודעות כי המודל העסקי שלהם הוא שונה. גם האתרים המלאים במודעות לרוב כבר התאפסו והתאימו עצמם לפנדה ולאלגוריתם של גוגל המעניש אתרים המציגים מודעות בראש העמוד (Above the fold). בנוסף, אי-דיוקים בתוכן לרוב יפגעו באתרים המעתיקים ומשכפלים תוכן, ולכן לאתרים שקיבלו ציון נמוך על שאלות אלו בדרך כלל יהיו בעיות עמוקות יותר.

שאלות שהראו מתאם בינוני, כלומר כשהממוצע הגבוה של המפסידים היה גבוה מהממוצע הנמוך של המרוויחים:

האם תוכן אתר אמין משפיע על עדכוני פנדה?

שאלת המהימנות של האתר, כמו שאלות אחרות, היא סובייקטיבית, אבל מכיוון שגם גוגל נתון לשיפוט סובייקטיבי אפשר להבין למה הם ירצו לבסס את הנתון הזה באלגוריתם. אמנם יש דמיון בין אמינות האתר וכמות האי-דיוקים (האובייקטיבית יותר), אבל כאן נמצא פער גדול של 12.57% בין המפסידים והמרוויחים, כמעט פי שניים מהשאלה הקודמת.

האם תוכן אתר מקורי משפיע על עדכון פנדה?

תוכן מקורי נחשב זה זמן לרכיב חשוב בהצלחה בקידום האורגני בגוגל, והוא עדיין גורם המשפיע על הישרדות האתר אחרי עדכון פנדה, בהבדל של 20% בין המפסידים למרוויחים. הסיבה למתאם הבינוני היא דוגמאות קיצוניות שמשכו לשני כיוונים (שימו לב שאתר אחד קיבל ציון של 100%, כלומר מאות הנשאלים ענו שהתוכן בו מקורי).

האם תוכן אתר סמכותי משפיע על עדכון פנדה?

גם שאלת הסמכותיות של האתר היא מאוד סובייקטיבית, אבל זו שאלה חשובה כי היא מעלה כל מיני הנחות והשערות בנוגע למותגים, נושאים, איכות התוכן, עיצוב, ציטוטים וכו'. מסיבות אלו קיבלה השאלה את התשובות המגוונות ביותר. אף על פי כן, היה פער של 13.42% בין האתרים המרוויחים והמפסידים, ואפילו נמצא אתר אחד שכל הנשאלים תיארו אותו כלא סמכותי.

האם הייתם מוסרים את פרטי האשראי באתר?

גם השאלה הזאת נוגעת באמינות אתר. התשובות הראו שלפחות אתר אחד שרד את עדכון פנדה 4.1 למרות ציון נמוך בשאלה הזאת, ובאופן כללי יש חפיפה גדולה יחסית בין המרוויחים בעלי הציונים הנמוכים ביותר והממוצע של המפסידים. אף על פי כן, אפשר לראות הבדל של 15% בין המרוויחים והמפסידים. אפשר להניח שגוגל נעזרים בשאלות האלה כדי לקבל תמונה ברורה יותר על האתר ועל איכות התוכן. למשל, ייתכן שגוגל מקדישים יותר זמן לשאלה הזאת באתרים המדגישים את אפשרויות הקנייה המקוונת.

האם הייתם מוסיפים את האתר לסימניות/מועדפים?

על פניו השאלה הזאת היא מאוד אישית וגם תלויה בנושא – יש אתרים שפשוט אינם מיועדים לקהל הרחב, בלי קשר לאיכות ולאמינות התוכן שבהם. אבל כשמשווים בין אתרים בנושאים דומים אפשר לראות פער של 14.64% בין המרוויחים והמפסידים, והפער הזה נובע מהבדלים במבנה הדף ובאיכות התוכן.

הגורמים המשפיעים ביותר על עדכון פנדה 4.1

בשלוש השאלות האחרונות נמצא המתאם הגבוה ביותר, ההבדלים הגדולים ביותר בין המפסידים והמרוויחים בגוגל פנדה וחפיפה נמוכה, אם בכלל, בין ראש המפסידים לזנב המרוויחים. השאלות האלה מציבות את האתגרים הגדולים ביותר למקדמי אתרים והן דורשות עיצוב מתוכנן בקפידה ותוכן איכותי הנכתב בידי מומחים בתחומם.

השאלה הראשונה, האם התוכן הנ"ל יכול היה להופיע בדפוס, העלתה פער של 22.62% לטובת המרוויחים, שתוכן האתרים בהם היה מעמיק, רלוונטי, כתוב ומעוצב היטב.

השאלה השנייה, האם התוכן נכתב בידי מומחים, העלתה פער של 34% בין המרוויחים והמפסידים, ולא הייתה חפיפה בין הממוצעים האינדיבידואליים. זהו בוודאי אחד השיקולים החשובים של גוגל, והוא בא לידי ביטוי גם בניסיון להבליט את שם הכותב דרך Google Authorship.

השאלה האחרונה, האם הדף מכיל ניתוח מעמיק, העלתה פער של 32%. אמנם המפסיד בעל הציון הגבוה ביותר מרוחק מהמרכז, אבל רוב התוצאות של המפסידים קרובות יותר לתחתית. מכאן אפשר להסיק שהעמידות בפני גוגל פנדה תלויה בהצטברות של נתונים: הערכה חיובית באחת או שתיים מהשאלות אינה מבטיחה הישרדות.

כל התמונות מהאתר MOZ

עדכון פנדה 4.1 – סיכום

תוצאות השאלון מראות שעדכון פנדה לא השתנה משמעותית ואותם נושאים שעלו בעדכון פנדה הראשון ממשיכים להיות רלוונטיים גם אחרי 26 עדכוני פנדה נוספים. אלה המדדים החשובים ביותר לעדכון פנדה לפי סדר חשיבות יורד:

איכות התוכן: האם התוכן כתוב, ערוך ומעוצב בקפידה ברמה המתאימה לדפוס?

עומק התוכן: האם התוכן מכיל ניתוח מעמיק ויש בו ערך מוסף לקורא?

מומחיות כותבי התוכן: האם הכותבים מזוהים בשמם וידועים כמומחים בתחומם?

סמכותיות האתר: האם האתר הוא אתר סמכות בתחום שהוא סוקר?

מהימנות האתר: האם הוא בטוח לשימוש בכרטיס אשראי?

אמינות התוכן: האם התוכן מהימן או מלא באי-דיוקים?

מקוריות התוכן: האם התוכן מקורי או מועתק?

בסופו של דבר, הצטברות של גורמים חיוביים המצביעים על אמינות התוכן והסמכותיות של האתר משפיעים על עדכוני פנדה יותר מכל גורם אינדיבידואלי כזה או אחר. לכן אחת הדרכים להתגונן מפני עדכוני פנדה הבאים היא להריץ את השאלון על האתרים ולנסות לשפר את התוצאות.

אם נפגעתם בעדכון פנדה ואם אתם רוצים להגן על האתר מפני העדכונים הבאים, צרו אתנו קשר ונעזור לכם לשפר את האתר.