הבלוג שלנו

הנחיות גוגל לדירוג אתרים בתוצאות החיפוש

'Gilad Sasson'
23 בנובמבר 2015
זמן קריאה: 11 דקות

google guidelines

גוגל הוציאה גרסה חדשה ומעודכנת לאוקטובר 2015 של ההנחיות למדד איכות החיפוש (Search Quality Rating Guidelines). מדובר בקובץ PDF של 160 עמודים המיועד להסביר לצוות בוחני איכות האתרים איך לדרג את תוצאות החיפוש שהם בודקים, החשיבות של המסמך גדולה מאוד משום שהיא מאפשרת לנו להיכנס לתוך החשיבה הפנימית של קברניטי גוגל ולהבין מה הציפיות שלהם מצוות בוחני האיכות ומה הקריטריונים העדכניים לדירוג.

באתר SEMPost פורסם תקציר של ההנחיות החדשות שנוספו במדריך הזה. אם בשנה שעברה גוגל שמו דגש רב על רמה גבוהה של מומחיות, סמכותיות ואמינות, השנה, הדגש הוא בעיקר על התאמה למובייל ועל שאילתות חיפוש מקומיות. בנוסף, נוצרה הבחנה בין שני סוגי שאילתות, הנוגעות בעיקר לפיצ'ר התשובות הישירות בתוצאות החיפוש בגוגל:

Know Simple – שאילתות זנב ארוך שהמענה אליהן לרוב מופיע בתשובות הישירות של גוגל, ולמעשה חוסכות ליוזר את הכניסה לאתר היעד אך גוזלות מהאתר שמספק את המידע את הטראפיק.

Know – שאילתות יותר רחבות שאי אפשר לענות עליהן במשפט או שניים או ברשימה קצרה.

וכן נוסף מדד דירוג חדש "Needs Met" המודד את איכות התוכן ביחס לשאילתה.

מה חדש בהנחיות האיכות של גוגל ל-2015?

מומחיות, סמכותיות ואמינות

בתור התחלה, הבוחנים של גוגל נדרשים לנתח את המומחיות, סמכותיות ואמינות של כל דף אתר (באנגלית Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness או בקיצור – E.A.T), או את העדרם של המאפיינים האלה.

באופן כללי, אין בכך כל חדש – גוגל תמיד הדגישו שהתוכן צריך להיות לא רק איכותי אלא גם הוכחה למומחיות הכותב, את העובדה שכותב המאמר הוא סמכות בנושא, ושהאתר כולו הוא אמין. בשנה שעברה גוגל הוסיפו את ההנחיה הזו למדריך.

לדוגמה, גוגל הזהירו את בוחני האיכות מפני אתרים שמשתמשים בתוכן גולשים, כמו פורומים או אתרים שמאפשרים למשתמשים להעלות מאמרים או תכנים. (אלא אם כן אלו הודעות פורום או מאמרים הנכתבים בידי אנשי מקצוע בתחומם, ובוחני האיכות של גוגל נדרשים להעריך את מידת המומחיות של הכותבים באותם אתרים או פורומים).

בהקשר הזה גוגל מדגישים שמידת המומחיות משתנה מנושא לנושא, והם מקדישים תשומת לב מיוחדת לנושאים המשתייכים לקטגוריה Your Money or Your Life, כלומר תכנים בנושאים שיכולים להשפיע על בריאותו או על מצבו הכספי של הקורא כמו אתרי קניות או אתרי בנקים, דפי מידע כלכלי, משפטי או רפואי. בנושאים רפואיים למשל, גוגל מנחה את הבוחנים לראות באתרי תמיכה לחולים מקור סמכותי למידע, אף על פי שהכותבים בהם אינם רופאים בהכרח, אלא אנשים המתמודדים עם מחלה מסוימת בחיי היום-יום.

 

 

הנחיות איכות למובייל

הפרק על הנחיות האיכות למובייל הוא חדש במדריך של גוגל, והוא גם אחד משני הדגשים החשובים בגרסה החדשה. כמו כן, רוב הדוגמאות שמופיעות במדריך הן של תוצאות חיפוש במובייל ולא בדסקטופ כמו בגרסאות קודמות.

טלפונים סלולריים ובעיות נפוצות באתרי מובייל

בפרק החדש על החיפוש במובייל גוגל מפרטים נושאים רבים שיכולים ליצור בעיות באתרים אם מגיעים אליהם דרך טלפונים ניידים. הנושאים האלה כבר מוכרים לכל מי שעוסק בקידום במובייל, וחלקם גם מופיעים בכלי של גוגל בדיקת התאמה למכשירים ניידים. אלה הנושאים שגוגל רוצים שבוחני האיכות ייקחו בחשבון כשהם בודקים אתר מטלפון נייד:

הזנת נתונים מסורבלת – אתרי מובייל שמקשים על המשתמשים ודורשים מהם להקליד נתונים בדרך לא נוחה (במקום השלמה אוטומטית לטפסים, החלופה המשמשת את גוגל כרום ודפדפנים נוספים במובייל).

מסכים קטנים – יש אתרים שאינם עובדים טוב במובייל, גם אם לכאורה הם ידידותיים לגלישה מהמובייל, לכן הבוחנים נדרשים לבדוק איך האתר מתפקד גם במסכים קטנים.

דפים שאינם מותאמים לגלישה מהנייד – גוגל מציינים כמה מהקשיים הנפוצים בגלישה מהמובייל כמו הדרישה לגלול הצדה כדי לקרוא את הטקסט, תפריטים וקישורי ניווט קטנים מדי, תמונות גדולות מדי למסך, אלמנטים של פלאש שאינם עובדים במכשירים ניידים וכדומה.

חיבור אינטרנט אטי או לא עקבי – כאן גוגל מדברים על בעיות שנוצרות בשל החלפת חיבור לאינטרנט כמו אטיות בפתיחת אפליקציות, בשימוש בפונקציות קוליות או בהורדת דף אתר.

גוגל חוזרים ומדגישים שהגלישה בסמארטפונים אמורה להקל על המשתמשים ולא להקשות עליהם ולספק לגולשים תוצאות מידיות.

 

סוגי שאילתות חיפוש: Know ו-Know Simple

במדריך החדש גוגל מציגים שני עקרונות חדשים באיכות החיפוש: שאילתות מסוג Know ושאילתות מסוג Know Simple.

שאילתות חיפוש Know Simple

שאילתות חיפוש אלו לרוב מציגות תשובות ישירות בתוצאות החיפוש או כ-featured snippets או סוג אחר של תיבת מידע. בחיפושים מסוג זה המשתמש מחפש תשובה מאוד ספציפית ולא מידע רחב על ביטוי החיפוש (בדומה למילת מפתח זנב ארוך לעומת זנב קצר). לדוגמה, שאילתות כמו "מה הגובה של X" או "מה ערך המניה של חברת Y". שאילתות מסוג זה לא חייבות להיות מנוסחות כמו שאלה, למשל שאילתת החיפוש "X גובה" תעלה אותן תוצאות כמו החיפוש "מה הגובה של X" – בדוגמה "מה הגובה של טום קרוז?"

הנחיות גוגל לדירוג אתרים - דוגמה לשאילתה simle

שאילתות אלו יכולות לקבל מענה במשפט אחד או שניים ברשימה קצרה, והן לרוב מעלות תוצאות מסוג featured snippets.

 

שאילתות חיפוש Know

אלו שאילתות שלא יכולות לקבל מענה בשני משפטים או ברשימה קצרה מכיוון שהתשובה יכולה להיות נרחבת או מפורטת יותר. לדוגמה, אם "מה הגובה של טום קרוז" היא שאילתת Simple Know, "טום קרוז" תהיה שאילתת Know.

גוגל טוענים שהשימוש במובייל יכול להשפיע על הגדרת השאילתה כ-Know או Simple Know. באופן ספציפי, חיפושים כמו "מזג אוויר" במובייל ייחשבו ל-Know Simple, מתוך הנחה שהמחפש מתעניין במזג האוויר הנוכחי במיקום הנוכחי.

 הנחיות דירוג איכות של גוגל - שאילתה ומיקום

חיפוש מקומי

גם החיפוש המקומי מקבל הרבה יותר מקום במדריך החדש של גוגל.

גוגל הציגו מונח חדש בחיפוש מקומי "Explicit Locations", ובו הם מתכוונים לשאילתת חיפוש שבה המשתמש מציין את שם המקום בשאילתת החיפוש. לדוגמה, חיפוש "מסעדה בירושלים" עונה להגדרה של מיקום מפורש (בשונה מחיפוש "מסעדה" שיגרום לגוגל להניח שהמשתמש מחפש מסעדה במיקומו הנוכחי), והחיפוש יכול להצביע על חיפוש מקומי דווקא באזור מרוחק.

הנחיות גוגל לדירוג אתר לוקאלי

שאילתות חיפוש מקומיות ומיקום המשתמש

גוגל מנחים את הבוחנים לקחת בחשבון כוונה מקומית כשהם מדרגים חיפושים שיכולים לענות על שאילתות מקומיות, כלומר שאילתות שהתוצאות שלהן יכולות להופיע בתוצאות מסוג Local Packs.

במדריך גם מצוין ששאילתות חיפוש מקומיות לא כוללות בהכרח את המיקום הספציפי, אבל הוא יכול להיות מרומז. אם מישהו מחפש מסעדה כשרה, ההנחה היא שהוא מחפש מקום קרוב או במרחק נסיעה קצר.

עם זאת, לחלק מהשאילתות יכולה להיות גם כוונה מקומית וגם לא-מקומית ותוצאות החיפוש יכולות להשתנות בהתאם. הדוגמה שגוגל נותנים היא של המילה "Tumeric", התבלין כורכום וגם מסעדה פופולרית בסאניוייל, קליפורניה. אם מישהו מחפש את הביטוי בסאניוייל, רוב הסיכויים שהוא מחפש את המסעדה, אבל אם מחפשים את הביטוי במקומות אחרים בארצות הברית בעולם, כנראה שהכוונה היא לתבלין.

 

חיפוש תוצאות מקומיות בקרבת מקום

כשהמשתמשים מחפשים משהו בקרבת מקום, גוגל מפרשים את התוצאות לפי סוג השאילתה: גוגל יוצאים מתוך הנחה שהמשתמשים מוכנים להרחיב את ההגדרות של בקרבת מקום עבור תוצאות חיפוש מסוימות כמו רופאים, ספריות, מסעדות מסוג מסוים, מתקנים ציבוריים כמו בריכות שחייה או מסלולי הליכה וכדומה.

מדריך גוגל לדירוג אתר מקומי

 

הנחיות דירוג לפי מדד מענה לצרכים

עוד מדד חדש שנוסף השנה למדריך הוא מדד ה-Needs Met, כלומר עד כמה הדף עונה לצורכי המחפש מהמובייל. אפשר לראות בו מקבילה לעדכון פנדה, כלומר עד כמה התוכן מועיל ועונה לצורכי המשתמש, או במילים באחרות: האם התוכן "איכותי" או לא.

המדד הזה מזכיר את הדברים שאמר גרי איליס מגוגל בכמה הזדמנויות, וגם בכנס SMX ישראל: בעלי אתרים צריכים למדוד את האתר מנקודת המבט של "לכמה מבקרים האתר שלי עזר היום?" במקום לספור את הכניסות לאתר.

המדד הזה מתחלק לכמה דרגות:

Fully Meets – הדירוג הגבוה ביותר והוא מתייחס לאתר (או למענה מסוג תשובות ישירות בתוצאות החיפוש) המספק תשובה מלאה לשאילתת החיפוש של רוב המשתמשים, כך שאין צורך בתוצאות נוספות.

בשאילתות מסוימות התשובה יכולה להיות אתר ספציפי. לדוגמה, אם מחפשים בגוגל Amazon, אז דף הבית של אמזון יהיה תשובה מלאה לשאילתת החיפוש. כך גם בחיפושים הכוללים אתר ספציפי כמו [מילת מפתח] + ויקיפדיה או [מותג] + האתר הרשמי, התוצאות המתאימות יקבלו דירוג של מענה מלא.

גוגל גם נותנים כמה דוגמאות לתוצאות חיפוש מקומיות העונות על הדירוג של Fully meets, כולל תוצאות מסוג Knowledge Panel ו-Local Packs, כמו חיפושים של "בתי קפה באזור", המעלים 3 תוצאות של בתי קפה בקרבת מקום או "קפה לנדוור הוד השרון" , המציג תיבת מידע על בית הקפה הספציפי.

Highly Meets – שלב נמוך יותר במדרג האיכות, והוא מתייחס לאתרים שמספקים "התאמה טובה" לשאילתה הספציפית, אבל מסיבה כלשהי לא מגיעים לדירוג הגבוה ביותר, לרוב מהסיבה שהתשובה לשאילתה לא ניתנת במלואה אלא הפניה למקום שבו המחפש יכול למצוא מענה.

לפעמים הסיבה יכולה להיות ששאילתת החיפוש אינה ברורה מספיק, למשל אם המשתמשים מחפשים שם מותג כלשהו, ולא ברור אם הכוונה היא לאתר המותג, למיקומי החנויות שלו או לשעות הפתיחה בסניף הקרוב. סיבה נוספת היא שלשאילתת החיפוש יכולות להיות כמה משמעויות כמו הדוגמה המפורסמת של חיפוש הביטוי apple, שבלי הקשר או מילות חיפוש נוספות קשה לדעת אם מדובר בפרי או בחברה.

מדד גוגל לדירוג אתרים

Moderately Meets – הדרגה הזו מתייחסת לתוכן שיכול "לעזור למשתמשים רבים או לעזור מאוד למעט משתמשים", כלומר עדיין מדובר בתוצאות איכותיות, אבל הן אינן עונות באופן מספק על שאילתת החיפוש של המשתמש. תוצאות שמקבלות את הדירוג הזה יכולות להיות מיושנות, לא מפורטות מספיק או שהן מופיעות באתרים שאינם נחשבים לסמכות בתחום.

Slightly Meets – כאן כבר מדובר בתוכן שנחשב לא איכותי, לא מעודכן, רחב מדי או ספציפי מדי. אלו תוצאות שיכולות לעזור רק למעט מהמשתמשים.

מעניין לציין שגוגל מציינים את ויקיפדיה כדוגמה לתוצאות שעונות בקושי על שאילתות החיפוש, מכיוון שלרוב התוכן נרחב מדי לספק מענה מהיר על שאילתת החיפוש של המשתמשים. אותו דירוג מקבלים גם אתרי מאמרים המשמשים בעיקר לבניית קישורים מהסיבה שהכותבים בהם אינם נתפסים סמכות בתחומם.

Fails to Meet – זוהי הדרגה הנמוכה ביותר במדד, ובה נמצאים כל האתרים שאינם ידידותיים למובייל, וכן תוכן ברמה נמוכה, תוכן מועתק מאתרים אחרים או שאין קשר בינו ובין שאילתת החיפוש.

מדד גוגל לדירוג אתרים

מה הקשר בין מדד המקצועיות, סמכותיות ואמינות למענה לצרכים?

ההבדל העיקרי הוא שבמדד ה-Needs Met האתרים נמדדים ביחס לשאילתה, ואילו במדד ה-E.A.T. לאיכות האתר אין קשר לשאילתה, והמדד מדרג את דף האתר או את האתר עצמו באופן עצמאי.

מהסיבה הזאת, גם דף שמקבל דירוג נמוך במדד המענה לצרכים יכול לקבל ציון גבוה במדד המקצועיות, הסמכותיות והאמינות. אבל הוא אינו יכול לקבל את הדירוג הגבוה ביותר, מענה מלא, אם יש לו ציון E.A.T נמוך או תכונות שליליות אחרות כמו מידע לקוי, אין מידע על הכותב, אין הוכחה לסמכותיות או למקצועיות או ריבוי תוכן שמטרתו גריפת רווחים המסתיר את התוכן העיקרי.

 

דוגמאות אקראיות:

קובצי PDF

בוחני האיכות של גוגל נדרשים להעריך את מידת ההתאמה למובייל של קובצי PDF שמופיעים בתוצאות החיפוש, לכן אם יש לכם קובצי PDF באתר הגיע הזמן להתאים אותם לקריאה מהנייד.

פרסומות לאתרי פורנו

גם אתרים לגיטימיים שמפרסמים אתרי פורנו ידורגו מעכשיו אוטומטית כאתרים באיכות נמוכה. גוגל רואים בהם אתרים מטרידים ובעלי פוטנציאל לספק חוויית משתמש ירודה.

אתרי קופונים

במפתיע, גוגל לא מזלזלים בערכם של אתרי קופונים, הם מקבלים לרוב את הציון הגבוה ביותר בדירוג של מענה לצרכים.

שגיאות כתיב בשאילתות חיפוש

גוגל מנחים את הבוחנים לקחת בחשבון שגיאות כתיב ושגיאות הקלדה בשאילתות החיפוש כאילו נכתבו בכתיב הנכון.

 

ההנחיות של גוגל לבוחני אתרים אמנם אינן משפיעות ישירות על דירוג האתרים בגוגל, אבל הם עוזרות לנו להבין טוב יותר את תוצאות החיפוש ואת מדדי הדירוג של גוגל, וגם את ההגדרות של גוגל ל"תוכן איכותי".

קראו עוד על הנחיות איכות התוכן של גוגל>>

כמו תמיד, נמשיך לעקוב אחרי פרסומים רשמיים (יותר ופחות) המגיעים מענקית החיפוש גוגל ולהתאים את שיטות העבודה והדגשים בעבודה, רוצים לשפר משמעותית את הנוכחות שלכם באינטרנט בכלל ובגוגל בפרט? צרו אתנו קשר.