הבלוג שלנו

מובייל פירסט אינדקס (Mobile-First) של גוגל – מעקב והנחיות

shlomit
23 ביולי 2020
זמן קריאה: 7 דקות

אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי המעבר של גוגל למובייל-פירסט אינדקס (Mobile-first). השבוע (21 ביולי 2020) הודיעו גוגל על דחייה של חצי שנה בהעברת כל אינדקס האתרים לסריקה בידי גוגלבוט לסמארטפונים עד לסוף חודש מרץ 2021.

 

גוגל מובייל פירסט אינדקס

תקציר הפרקים הקודמים:

בנובמבר 2016 הודיעו גוגל לראשונה על כוונתם לעבור למובייל-פירסט אינדקס (Mobile-First Index). משמעות המעבר היא שרובוטי הסריקה יסרקו את הרשת קודם כל מנקודת המבט של מכשירים ניידים, ולפיכך תוצאות החיפוש והמיקומים יושפעו מגרסת המובייל של האתר, גם אם החיפוש נעשה בדסקטופ.

 

במרץ 2018 הכריזו גוגל בחגיגיות על סיום תקופת המבחן לאינדקס ועל מעבר לאינדקס החדש, והתחילו לעדכן אתרים על העברתם למובייל-פירסט אינדקס.

 

במרץ 2020 נקבע תאריך היעד להעברת כל אינדקס האתרים של גוגל למובייל-פירסט אינדקס לספטמבר 2020.

 

אבל מאז קרו כמה דברים בעולם, וגוגל החליטו לדחות את הקץ בעוד שישה חודשים.

 

"אנחנו מבינים שבזמנים של אי-ודאות, לא תמיד קל להתמקד בעבודה, ולכן החלטנו להאריך את מסגרת הזמן לסוף חודש מרץ 2021. עד אז, אנחנו מתכננים להחליף את כל תהליך האינדוקס למובייל-פירסט", נכתב בפוסט בבלוג.

מה המשמעות של Mobile-first Index?

בגלל הגידול במספר החיפושים במובייל בהשוואה לחיפושים בדסקטופ, גוגל רוצים שהאינדקס ותוצאות החיפוש יותאמו לרוב המשתמשים, כלומר לאלו המחפשים בגוגל באמצעות מכשירים ניידים.

 

האינדקס של גוגל הוא אוסף של דפי אתר ומסמכים שרובוטי הסריקה של גוגל איתרו ברשת, לרוב באמצעות סריקה של קישורים. עד לפני כמה שנים הרובוטים האלה סרקו את הרשת מנקודת מבט של משתמש דסקטופ, ועכשיו הם משנים את הגישה ויראו בגרסת המובייל את הגרסה העיקרית עבור אינדקס החיפוש.

 

גוגל ימשיכו להשתמש באינדקס אחד עבור תוצאות החיפוש. כלומר, לא מדובר באינדקס חדש ונפרד מהאינדקס הראשי, אלא באינדקס שיחליף את האינדקס המקורי שסרק את גרסת הדסקטופ של האתרים.

 

איך להיערך למובייל פירסט אינדקס? הנחיות מעודכנות ליולי 2020

גוגל אומנם ימשיכו לתמוך בכל התצורות של התאמת אתר למובייל (אתר רספונסיבי, דינמי או כתובות URL נפרדות), אבל הם ממליצים לאתרים חדשים לאמץ עיצוב רספונסיבי. גוגל גם ממליצים באופן גורף להימנע מיצירת כתובות URL נפרדות (כלומר, www.example.com לדסקטופ ו-www.m.example.com למובייל) מכיוון שמניסיונם הם גורמים להמון שגיאות ואי-הבנות, הן מצד המשתמש והן מצד מנוע החיפוש.

 

תוכן זהה בשתי הגרסאות

באתרים רספונסיביים התוכן ממילא זהה, אבל עבור אתרים אחרים מודגש שיש להשוות בין התוכן בגרסת הדסקטופ ובגרסת המובייל, כולל טקסטים, תמונות, סרטונים, קישורים, Headings, תגיות אלט לתמונות, מטא-נתונים (כותרות, תיאורים ו-robots) ונתונים מובנים (schema).

 

אם בגרסת המובייל מוצג פחות תוכן בהשוואה לגרסת הדסקטופ, מומלץ לשקול לעדכן את אתר המובייל, מכיוון שבמובייל-פירסט אינדקס רק התוכן המוצג בגרסת המובייל ייסרק ויתאנדקס. במילים אחרות, אם התוכן המלא יוצג רק באתר הדסקטופ, גוגל לא יראו את התוכן, והאתר עלול לאבד מיקומים ותנועה.

 

זה נשמע מובן מאליו, ובכל זאת גוגל מדגישים שגם תגיות meta robots צריכות להיות זהות בשתי הגרסאות. כלומר, גם אם רק באתר המובייל יופיעו התגיות noindex או nofollow, גוגל יימנעו מלאנדקס את האתר או מלעקוב אחרי הקישורים שבו.

 

עוד בעניין קובץ robots.txt – גוגל ממליצים להימנע מלחסום באופן משאבים כמו קובצי css או קישורים לתמונות, מכיוון שחסימתם תמנע מהבוט לרנדר את הדף כמו שצריך ותגרום לאתר להיעלם מחיפושי תמונות, בהתאמה.

 

גלישה במובייל

 

Lazy Loading בגרסאות מובייל

שימוש ב-Lazy Loading (כלומר טעינה הדרגתית של תוכן האתר בהתאם לקצב הגלילה של המשתמשים) נפוץ יותר במובייל, בעיקר עבור טעינה של תמונות וסרטונים. גוגל ממליצים לעקוב אחר ההנחיות, וספציפית להימנע מלהשתמש ב-Lazy Loading לתוכן המופעל על ידי המשתמשים (למשל, באמצעות החלקה על המסך, הקלקה או הקלדה), מכיוון שהגוגלבוט לא יפעיל את האינטראקציות האלה.

 

לדוגמה, אם בגרסת הדסקטופ מופיעות 10 תמונות, ובגרסת המובייל מופיעות 2 תמונות והמשתמש צריך להקליק על כפתור כדי לפתוח את 8 התמונות הנוספות, הבוט של גוגל לא יקליק על הכפתור ולכן לא יראה את התמונות האלה.

 

התאמת התמונות והסרטונים למובייל

מנהלי אתרים רבים בודקים את האתר רק בגרסת הדסקטופ, ונוטים לפספס אי התאמות של תמונות וסרטונים במובייל. אלה הדגשים העיקריים של גוגל:

 

איכות התמונה למובייל: אם השקעתם בתמונות באיכות טובה עבור אתר הדסקטופ, אבל באתר המובייל התקמצנתם והסתפקתם ב-thumbnail באיכות נמוכה, תיפגע נוכחות האתר בחיפוש תמונות בגוגל (אפשרות חיפוש שנעשית חשובה ופופולרית מיום ליום).

 

תגיות אלט לתמונות: אם האתר משתמש בכתובות URL שונות לתמונות לפי המכשיר הייעודי, חשוב לוודא שיש תגיות אלט תיאוריות בשתי הגרסאות. ובתיאוריות הכוונה היא לא לתיאורים סתמיים כמו "תמונה".

 

תגיות schema לווידאו: אותו סיפור – אם השתמשתם בתגיות לתיאור סרטוני וידאו באתר הדסקטופ – השתמשו באותן תגיות גם בגרסת המובייל, אחרת הסרטון לא יאונדקס ולא יוצג בתוצאות החיפוש.

 

מיקום התמונות והסרטונים – אם התמונות או הסרטונים ממוקמים בדף המובייל בדרך לא ידידותית למשתמש, והם נדרשים לגלול במשך זמן רב כדי להגיע אליהם, האלגוריתם של גוגל לא יחשיב את הדף כידידותי למובייל.

 

איך לבדוק את התאמת האתר למובייל?

Google Search Console הוא הכלי המרכזי בתקשורת בין גוגל ובין בעלי האתרים בכל הנוגע להעברת האתר למובייל פירסט אינדקס ולהתאמה לגלישה ממכשירים ניידים בכלל.

דרכו גוגל מודיעים על העברת האתר לאינדקס החדש וגם על שגיאות שימוש במכשירים ניידים (ושגיאות אחרות).

בנוסף, אם האתר לא מאומת או כשרוצים לבדוק את מצבם של המתחרים, אפשר להשתמש בכלי הבדיקה של גוגל, Mobile-Friendly Test, ולקבל צילום מסך של הדרך שבה הגוגלבוט סורק את האתר וגם פירוט שגיאות ומשאבים חסומים (אם יש).

 

 

שאלות ותשובות על מובייל פירסט אינדקס

 

איך ישפיע Mobile-first Index על המיקומים בגוגל?

 

לפי גוגל, השינוי לא ישפיע במידה רבה על המיקומים באופן כללי, ולדבריהם המטרה היא להשפיע מעט ככל האפשר על תוצאות החיפוש. בשלב זה, קשה לדעת מה תהיה השפעתו על קידום אתרים בגוגל.

 

כבר בעדכון המובייל הגדול של אפריל 2015 נקבע כי אתרים שאינם ידידותיים למובייל ייפגעו במיקומים, והמצב לא צפוי להשתנות באינדקס החדש.

 

באינדקס הישן, תוכן מאתרי דסקטופ מאונדקס ומוצג בחיפושים גם בדסקטופ וגם במובייל. יחד עם זאת, גוגל משתמשים באלגוריתם דירוג ידידותי למובייל ודוחפים תוכן מותאם למובייל למיקומים גבוהים יותר בחיפושים במובייל, ולהפך: תוכן שאינו מותאם למובייל יורד במיקומים.

 

באינדקס החדש, Mobile-first, תוכן מאתרי מובייל יאונדקס ויוצג בחיפושים בכל מכשיר. בשלב הבא מופעל האלגוריתם, ואתרים ידידותיים למובייל יקבלו עדיפות גבוהה יותר בדירוגים.

 

מאחר שגוגל יבחנו קודם את איתותי הדירוג המגיעים מאתר המובייל, סביר להניח שמהירות אתר המובייל תשפיע על מיקומי האתר בתוצאות החיפוש של גוגל. סביר גם שגוגל יבחנו את אלמנטים כמו תגית הכותרת (Meta title), כותרות ראשיות (H1), נתונים מובנים ועוד תגיות וחלקי תוכן שנמצאו באתר המובייל, וישתמשו בהם כדי לדרג את אתר הדסקטופ. במובן מסוים גוגל מחליפים את התפקיד של אתר הדסקטופ באתר המובייל, אבל הם עושים זאת בגלל הגידול המתמשך בחיפושים במובייל.

 

עדיין לא ידוע איך קישורים ישפיעו על המדד הזה: לאתרי מובייל רבים יש מעט קישורים בהשוואה לאתרי הדסקטופ, ומכיוון שאלגוריתם הדירוג של גוגל נשען רבות בעיקר על קישורים ועל תוכן, עולה חשש שמיעוט קישורים ישפיע לרעה על המיקומים.

 

המשיכו לעקוב אחרינו לעדכונים נוספים. רוצים לוודא שהאתר שלכם מותאם לקידום במובייל? צרו אתנו קשר ונשמח לעזור לכם.

 

פוסט מתעדכן, פורסם לראשונה בנוסח אחר ב-13 בנובמבר 2016