הבלוג שלנו

למה התוצאות בגוגל אנליטיקס שונות בכלי ניתוח ומעקב אחרים

'Gilad Sasson'
31 במאי 2012
זמן קריאה: 2 דקות

נתוני הגלישה לאתר אינטרנט הם פרמטר חשוב בניהול אתר אינטרנט. נתוני גלישה גבוהים ומגמות חיוביות יכולים להצביע על רלוונטיות ועל חשיבות האתר, ובסופו של דבר להיתרגם להכנסות.

חוץ מגוגל אנליטיקס, ישנם עוד כלי ניתוח רבים העוקבים אחרי הביקורים ונתוני הגלישה של האתר שלכם באמצעות פילוחים שונים ושיטות שונות. בשל השוני צפוי להתגלות חוסר התאמה בין דו"חות שהפיקו כלים שונים. עם זאת, נהוג לחשוב על מדדים הנוגעים לניתוח נתוני גלישה במונחים של מגמות ולא של מספרים מדוייקים. אנו לא יכולים להשוות את הכלים זה לצד זה כי שיטות הניתוח שונות, אך הנקודות הבאות יוכלו להבהיר את המקור להבדלים (המשמעותיים לעתים) המופיעים בתוצאות.

  • טרמינולוגיה – כלים שונים יכולים להשתמש במונחים שונים, אולם במונחים כמו כמות צפיות בדף (Page View) המשמעות בדרך כלל תהיה זהה.עם זאת, ההגדרה של ביקור יכולה להשתנות בין כלי לכלי ועלולה לגרום לפער עצום בנתוני הגלישה של האתר.
  • שיטות  מעקב – ישנן שתי שיטות מעקב עיקריות. האחת היא באמצעות קבצי Cookie שהאתר משתיל אצלכם במחשב.  אם מותקנת אצלכם תוכנה המונעת שתילת קבצים אלו, הכלי המחקרי (גוגל אנליטיקס לדוגמה) לא יוכל לקטלג אתכם כמבקרים חדשים או לספור אתכם בכלל. השיטה השניה נעשית באמצעות מעקב אחרי כתובות IP . נתון זה עלול להיות פחות מדוייק כי שיטה זו תספור פעמיים כתובות IP דינאמיות וביקורים הנעשים באמצעות רובוטים.
  • אימג'ים המקשרים מהאתר לאתר אחר – בחלק מהדפדפנים ניתן לחסום תמונות המופיעות בדף אך למעשה מקשרות לדף אחר. התוצאה היא שגם אם צפו באימג' שלכם והגיעו ככה לדף, הביקור לא יספר, מה שכמובן יכול להשפיע על דו"ח נתוני הגלישה שלכם.
  • פילטרים והגדרות – כלי ניתוח סטטיסטי רבים מציעים פילטרים על פי פרמטרים מסוימים, ההבדלים בין הרגישות והאלגוריתם הממיין של אותם פילטרים יכול להשפיע על תוצאות דו"ח נתוני הגלישה.
  • הפרשי זמן – אם תוכנת הניתוח הסטטיסטי שלכם אינה מכוונת לאותו אזור זמן שאתם ו/או שמרבית הגולשים שלכם שוהים בו, ניתוח הרגלי שעות הגלישה עלול להיות מושפע. שימו לב לכך לפני שתתכננו קמפיין AdWords או באנרים המוגבלים לשעות ספציפיות.
  • הגדרות דפדפן – הגדרות שמגדירים הגולשים את הדפדפנים כמו הגדרות תמונה, Java Script ו-cookies יכולות להשפיע על התוצאות בתוכנות השונות.