הבלוג שלנו

קידום אתרים בעברית – SEO פאנל ב- SMX ישראל 2012

'Gilad Sasson'
16 בינואר 2012
זמן קריאה: 4 דקות

Hebrew SEO היה הפאנל היחידי ב- SMX ישראל 2012 שהתנהל בעברית. גילעד ששון מנקודה הנחה את הפאנל והשתתפו בו אורי גולן מ- SEORI, אורן שץ מ- SEO Israel ואורי ברייטמן מ- TBWA.

אורי גולן SMX Israelאורי גולן על קידום אתרים בעברית אחרי עדכוני הפנדה של גוגל

איך מזהים עדכונים? כשאתר מתדרדר בתוצאות בפתאומיות מבלי שנעשה שינוי – כנראה שסונן על ידי פילטרים שהתווספו לאלגוריתם של מנוע החיפוש, ותפקידם לסנן מתוצאות החיפוש את האתרים שלא עמדו בקריטריונים החדשים או שחצו איזשהו קו אדום.

מה ההבדל בין פילטר לענישה? ענישה – האתר נעלם לחלוטין. פילטר – רק מסנן מונחים, ההתדרדרות בתוצאות ניכרת רק לפי מילות מפתח מסויימות.

העדכונים יכולים להביא לך שמה שהביא אתכם לתוצאות גבוהות בעבר, יכול להיות מה שהעיף אתכם מהתוצאות בהווה.

ממליץ על שיטת עבודה שבלונית כדרך לזיהוי בעיות. למשל: להשתמש באותו עוגן (אנקור) טקסט, קישורים נכנסים רק לעמוד הבית, וממקורות זהים כמעט.

איך לחזור לתוצאות?

להפר את האיזון: לדאוג לקישורים נכנסים ממגוון דומיינים, רצוי מאתרי סמכות באותו תחום או בתחומים קרובים. לקשר גם לעמודים פנימיים ולא רק לעמוד הבית, לגוון באנקורים מהם נכנסים הקישורים.

לשים לב גם לקישורים היוצאים שבאתר: קישורים למקורות לא רלוונטיים (שאין שום קשר בינם ובין תוכן הדף ממנו יוצאים), קישורים לאתרים שנענשו, או שכבר לא קיימים, גם יכולים לפגוע במיקומי האתר שלכם.

הירידה בדירוג יכולה לנבוע גם מבעיות תוכן: תכנים משוכפלים או דחיסות יתר של מילות מפתח.

אורן שץ SMX ישראלאורן שץ תוהה אם ישראל היא מעצמת מתקפת אתרים

מדבר על תוכנת "כובע שחור" מובילה – x runner  – המייצרת כמות קישורים בזמן קצר, בעיקר מאתרי פורומים ברוסית, ויודעת להשאיר "חתימה נמוכה", כלומר לא להשאיר עקבות.

פעם היו משתמשים בשיטות אלה בתחומים תחרותיים במיוחד, היום הספאם התפשט לנישות יותר רחבות, כולל קידום אתרים. כך, אתרים מתקדמים לראש התוצאות ונעלמים מהן באותה מהירות.

משתמשים בה גם כדי להפיל אתרים מתחרים. ידוע כ"גוגל באולינג" – משחק שמטרתו להפיל את האתרים הממוקמים גבוה מעל האתר שמקדמים באמצעות "כדור קישורים".

אורן שץ ומתקפות אתריםהעמדה הרשמית של גוגל בנושא

אלא שבפועל קישורים שליליים כן גורמים נזקים.

מה לעשות במקרה כזה?

איזון הקישורים השליליים על ידי קישורים חיוביים – במקרה כזה, אפשר להעדיף כמות במקום איכות, כולל קישורי sitewide (הרבה קישורים מאותו דומיין).

אם אין ברירה, לשנות דומיין (כמובן, בלי רידיירקט 301), ולשלם על כך באובדן הוותק והעבודה. אפשרויות נוספות הן להכין מראש דומיין חלופי למקרה של התדרדרות במיקומים (ממליץ למקדמים נישות תחרותיות בהן הסיכון הזה נלקח בחשבון) או לקנות אתר קיים מאותה הנישה שממקומם בעמוד 2-3 ולקדם אותו משם.

אורי ברייטמן דיבר על דו"ח מונחי חיפוש ויתרונותיו לעומת דו"ח מילות המפתח של גוגל.

פותח את ההרצאה בנתון סטטיסטי. יש כ- 0.15% דוברי עברית בעולם, משמעותו מבחינת קידום אתרים הוא שמחקר המלים בעברית בעייתי.

רוב מקדמי האתרים משתמשים בכלי מלות המפתח של גוגל. הוא אמנם חינמי, אבל מוגבל, לא מעודכן, לא נותן את הזנב הארוך המושלם ומשאיר הרבה מידע בחוץ.

גם גוגל אנליטיקס מוגבלת, במיוחד כשהאתר חדש או לא פופולרי. בגוגל אנלטיקס מגלים רק את מה שכבר קיים.

דו"ח מונחי חיפוש מגיע מתחום ה- PPC, פרסום במנועי חיפוש. הוא לא כלי חינמי וכדי להשתמש בו צריך להעלות קמפיין, אבל הוא מצביע על מגמות עדכניות בשטח, הוא לא עובר סינון או צנזורה של מנוע החיפוש. הדו"ח מראה מאלו מונחי חיפוש הקליקו על מודעת הפרסום והוא יכול לספק רעיונות רבים למילות מפתח ולתכנים.

נותן דוגמה למונחי חיפוש שעלו בקמפיין למשכנתאות "האם אפשר לקחת משכנתא עם מינוס בבנק?", "מאיזה גיל אפשר לקחת משכנתא?" וכדומה. מכאן אפשר ללמוד על סוגי התכנים שאנשים מחפשים ברשת. אפשר לכתוב תוכן על כל שאלה שעלתה במונחי החיפוש, לכתוב טיפים ממוקדים.

החסרון של הכלי הוא מחירו, וגם נותן רק מונחים שקיבלו הקלקה.

גלעד ששון SMX Israel

גלעד ששון דיבר על חלק מהבעיות שבקידום אתרים בעברית והדגים באמצעות קובצי הפעלה של מנועי חיפוש בעברית.

למשל, חיפוש ספרה מייצר את חיפוש המילה, אלא שבעברית יש יותר ממילה אחת (אחד, אחת). חיפוש אותיות סופיות. מבחינת המנועים – ההתייחסות זהה. גרשיים – לראשי תיבות – באנגלית המנוע יודע לא להתייחס, אך לא בעברית. גם הנושא של רבים ויחיד – מורכב יותר בעברית (זכר ונקבה, זכרים ונקבות, תוספות של סמיכות). חיפוש נפוצים כוללים החלפה בין בי"ת לפ"ה, לרוב על ידי דוברי ערבית.

הוספה של אותיות יחס, תופעה שאינה קיימת באנגלית, כתיב מלא לעומת כתיב חסר, מחייבת את המקדמים לעשות אופטימיזציה כפולה לכל מושג.

כמו כן, סטטיסטיקות מראות שבעברית אחוזי ההקלקה על התוצאות הראשונות גבוהים יותר מבשפות אחרות.