הבלוג שלנו

כיצד תגדירו בקלות לוח בקרה בגוגל אנליטיקס

'Gilad Sasson'
23 במאי 2012
זמן קריאה: 4 דקות

גוגל אנליטיקס הוא כלי מחקרי מצוין וידידותי למשתמש. קידום אורגני בגוגל כרוך בצלילה מעמיקה לשיטות שונות של מחקר ומידע. כדי לעקוב במהירות אחרי מצב האתר ולקבל תמונה כללית ואפילו לא מעמיקה שלו יש צורך בלוח בקרה שיספק פתרונות מהירים. לוח הבקרה כמובן לא יתן לכם הסבר מפורט על תהליכי הגלישה המדוייקים והמפורטים של האתר, אבל בהחלט יתן לכם תמונה טובה של המתרחש ויתריע כשהם קורים. גם אם אתם לא מקצוענים בגוגל אנליטיקס תוכלו להגדיר את לוח הבקרה כך שיספק לכם את המידע הבסיסי החיוני.

הקמת לוח הבקרה:

גשו לדף הבית בחשבונכם בגוגל אנליטיקס, בחרו בDashboards הנמצא בצד השמאלי של המסך, תוכלו לבחור בין האופציה לבנות את הלוח מאפס (Blank Canvas) או לפתוח לוח בסיסי ראשוני (Starter Dashboard). בחרו שם ללוח הבקרה ולחצו על create dashboard.

אלו פיצ'רים כדאי לכלול בלוח הבקרה?

לוח בקרה טוב צריך לענות במהירות על מספר שאלות שיסייעו לנו להבין מה מצב האתר כמו מספר הביקורים, מיקומים בתוצאות החיפוש, יחס המרה ועוד. לא לכל אחד חשובים אותם מדדים ולכן עליכם לשאול את עצמכם מספר שאלות:

האם אנו מקבלים יותר, פחות או אותה הכמות של תנועה לאתר? מדד ביקורים ומספר הצפיות בעמוד הוא המדד שיוכל לענות לנו על שאלה זו. מדדים אלו מראים את כמות התנועה באתר.

האם אנשים נשארים באתר? זמן ביקור באתר ואחוז נטישה הם המדדים שיוכלו לענות על שאלה זו. בעזרת מדדים אלו תוכלו לדעת האם דף הבית שלכם רלוונטי (אחוזי נטישה גבוהים יצביעו על דף לא רלוונטי) והאם התכנים של האתר מושכים ומעניינים.

האם האתר מכניס כסף? המדד הרלוונטי הוא דו"ח מסחר אלקטרוני. במידה ובאתר לא מתקיים מסחר אלקטרוני עדיין תוכלו לצרף מטרות לרווחים בדרכים שונות תוך הצבת ערך מטרה בלוח הבקרה.

מהיכן מגיעה התנועה לאתר? ערך הביקורים לפי מקורות תנועה יוכל לפרט לנו האם התנועה מגיעה מקישורים ממומנים, מתוצאות אורגניות, מקישורים או מבאנרים באתרים שונים.

האם אנשים עושים שימוש נכון באתר? הפרמטר הנכון נקרא Goal Conversion Rate. כלומר האם המבקרים באתר אכן עושים את מה שהם אמורים לעשות. כך למשל אם מדובר באתר של קניות, האם אנשים אכן מבצעים רכישות או רק קוראים מאמרים וטיפים בנושא מסויים.

טיפ חשוב נוסף לגבי לוח הבקרה הוא הגודל שלו. האם כל המידע מופיע על מסך המחשב או שאתם צריכים לגלול את המסך עם העכבר. אם לוח הבקרה מכיל המון מידע יכול להיות שכדאי לפצל אותו. חשוב שכל המידע יהיה זמין לכם מול העיניים כדי שתוכלו לשלוף תשובות במהירות ללא צורך לחפש את המיקום המדוייק.

הוספת ישומים ללוח הבקרה

כיסינו את מה שמומלץ להציג בלוח הבקרה, עם זאת, כפי שציינו, כל אחד צריך נתונים שונים. כדי שתוכלו להתאים את לוח הבקרה לצרכיך האישים אפשר להוסיף ישומים שונים בלוח הבקרה.  בעת יצירת לוח הבקרה תוכלו להוסיף ישומים על ידי בחירה באופציה Add Widget . בתיבת הדיאלוג שנפתחה תשאלו אלו פרמטרים תרצו למדוד ואיך תרצו להציגם.

בעת טעינת היישומים תוכלו להגדיר גם פילטרים ספציפיים. כך תוכלו לסנן פרט מידע ספציפי על פי פרמטר מסויים ולא את כל לוח הבקרה.

בנוסף, במידה ואתם מעמיקים במידע של אנליטיקס ונתקלים בפיסת מידע שאתם רוצים לעקוב אחריה ואינה כלולה בלוח הבקרה תוכלו להוסיפה בקלות. בחרו באופציה Add to Dashboard המופיעה בראש העמוד, בחרו בלוח הבקרה הרלוונטי והוסיפו את המידע הרצוי.

גיבוש מטרות

אם האתר שלכם הוא אתר מסחרי תוכלו להטמיע קוד בעגלת הקניות כדי לעקוב אחר מוצרים ספציפיים ועוד. לא כל האתרים הם אתרים מסחריים ולחלקם מטרות שונות. גוגל אנליטיקס מאפשר מעקב אחרי מטרות. כדי להוסיף מעקב מטרה יש לבחור בAdmin בראש הדף מימין, לבחור בפרופיל (באתר) שאתם רוצים להשתמש ולבחור מטרה או יעד (goal). מטרות יכולות להיות, למשל, מעקב אחר מספר מבקרים מסוים בעמוד.

מעקב אחרי מטרות יכול להיות מאוד שימושי במצבים בהם אתם מנסים לשפר את יחס ההמרה שלכם. שימו לב שגוגל מאפשר ארבעה סטים לכל מטרה וסך הכל חמש מטרות לאתר כך שתוכלו להתאים אישית את המטרות שאחריהן אתם רוצים לעקוב. הסטים יכולים לכלול:

הורדת תקופת ניסיון ללא תשלום של תוכנה מסויימת

הרשמה לניוזלטר

הוספת פריט לסל

זמן שהיה מסוים

ביקור בדף מסוים

הורדת תוכן כלשהו

ביקור באחד הקישורים אליהם מפנה האתר

שימו לב כי לא לכל המטרות הללו יש קשר ישיר לרווחים. לכל אתר יש מטרות חשובות יותר ופחות וגוגל אנליטיקס מאפשר את דירוגן ואת תיעדופן. גוגל אנליטיקס ידע גם להצביע על מקומות בהם האתר לא פועל על פי אותה היררכיה של תיעדוף המשימות.

לסיכום, אם אתם מקדמי אתרים מקצועיים או בעלי אתר שמעוניינים להישאר עם האצבע על הדופק, גוגל אנליטיקס הוא כלי מחקרי מצויין המאפשר לכם רמות שונות של התעמקות במידע. על מנת לקבל תמונת מצב על בסיס קבוע ניתן להגדיר לוח בקרה לחשבון האנליטיקס של האתר במהירות ובפשטות. לוח זה יאפשר לכם לעקוב אחרי מדדים שונים החשובים לכם ובכך יציג תמונה על המתרחש באתר בכל עת.