הבלוג שלנו

מחקר מילים ותוכן אחרי אלגוריתם Hummingbird

'Gilad Sasson'
12 בנובמבר 2013
זמן קריאה: 3 דקות

גוגל הודיעו לאחרונה על החלפת אלגוריתם החיפוש באלגוריתם Hummingbird, קוליברי בעברית, והוא אמור להשפיע על 90% מתוצאות החיפוש בכל הדומיינים של מנוע החיפוש. אמנם האלגוריתם רץ כבר כחודש לפני פרסום ההודעה על החלפתו, ואף על פי כן הוא עורר בהלה מסוימת בתעשיית קידום האתרים.

Image: Paul K/Flickr

אלגוריתם Hummingbird אמור לשפר יכולות החיפוש הסמנטיות של גוגל. החיפוש הדיבורי (Conversional search) וגרף הידע יאפשרו למנוע החיפוש להבין את ההקשר והמשמעות של מילות החיפוש. וצפוי שקידום אתרים אחרי Hummingbird יתמקד יותר במענה על שאילתות חיפוש ארוכות-זנב ופחות במילות מפתח. במקביל, גוגל מתקדמים לעבר הצפנת שאילתות החיפוש והעלמה מוחלטת של המידע לגבי מילות המפתח מדו"חות האנליטיקס.

קידום אתרים עם או בלי Hummingbird

גם בגרסת Hummingbird, האלגוריתם של גוגל עדיין משלב בין כמה גורמים המודדים את ההתאמה של דף לשאילתת חיפוש, וכמה מהם יישארו מהותיים לאסטרטגיית השיווק באינטרנט. קידום למובייל, למשל, בוודאי יישאר מהותי לקידום אורגני בגוגל, וסביר להניח שפונקציית החיפוש הדיבורי הושפעה מדפוסי החיפוש של גולשים במכשירים ניידים. גם סימון נתונים מובנים מאפשר ליידע את מנועי החיפוש על תוכן האתר, והצגתם של הנתונים המסומנים בתוצאות החיפוש כ-rich snippets, קטעי מדיה עשירה, יכולים לשפר את שיעורי ההקלקה. גם פעילות במדיה החברתית, בפרט בגוגל פלוס,  עדיין חשובה למיתוג ולקידום בגוגל, ואפילו הלינקים המושמצים עוד ממלאים תפקיד בקידום אתרים ומאותתים למנועי החיפוש לגבי סמכותיות של אתרים.

אם כן, עיקר הדיון הוא לגבי היעילות של מילות מפתח ביצירת תוכן ל-SEO. גוגל אמנם מאיצים באנשי SEO להתרחק מאסטרטגיות קידום תלויות מילות מפתח, אבל תוכן איכותי הוא חיוני, ורצוי שהוא יכלול מידה מסוימת של אופטימיזציה לביטויי מפתח. עם זאת, קידום אתרים כיום דורש התמקדות רבה יותר בקהל המשתמשים.

שיווק פרסונלי

קהל היעד של תוכן האתר יכול להיות מורכב מכמה טיפוסים של משתמשים שמחפשים תשובה לשאילתה כלשהי, וחשוב להבין איזה תוכן מוצג לכל משתמש ואיך לספק חוויית משתמש טובה לכל פלח שוק.

עדיין צריך להשתמש במחקר מילים כדי להגיע אל הנושאים שמעניינים את המשתמשים השונים, אבל המטרה היא ליצור דף תוכן איכותי, שימושי ומעודד מעורבות, שמכיל גם את מילות המפתח הרלוונטיות. גם כשהתוכן כתוב היטב והוא מעמיק דיו לכלול כמה גרסאות של אותו נושא, אופטימיזציה של התוכן לשאילתות חיפוש מסוימות (=למילות מפתח) תחזק עוד יותר את נושא המאמר.

זה הזמן לאסוף נתונים איכותניים על  קהל המשתמשים של האתר: באמצעות סקרים, ניטור שיחות במדיה החברתית ואפילו דרך שיחות אישיות עם לקוחות.

ניתוח ביצועים לתוכן

אלגוריתם Hummingbird והסרת מילות מפתח בדו"חות האנליטיקס יחייבו את אנשי השיווק באינטרנט למדוד את הביצועים של התוכן במקום את המיקומים במילות מפתח. מדדים כמו התנועה הכללית לדף תוכן, אחוז ההמרה וכדומה יהיו רלוונטיים יותר. ההמלצה הכללית היא למדוד את הדפים הרווחיים ביותר לאתר ולגלות אילו סוגי תוכן משיגים את החזר ההשקעה הגבוה ביותר. אם לאתר דפי תוכן שממוקמים במקומות גבוהים בתוצאות החיפוש אבל אינם מביאים תנועה או מייצרים מעורבות – כנראה שהם אינם עונים על שאילתות הגולשים.

בשלב הבא יש לבחון קבוצות של הדפים הרווחיים ביותר מבחינת תנועה, המרות או מילוי יעדים אחרים, ומשם להתאים את אסטרטגיית התוכן: איפה להשקיע את הזמן והמשאבים. בעבר הגישה השלטת הייתה לייצר כמויות של תוכן, אבל כיום חשוב יותר להתמקד בתוכן שיהיה איכותי, רלוונטי, אמין, ושיופץ בעיתוי מדויק.

אלגוריתם Hummingbird יכול לשנות את תוצאות החיפוש בגוגל ואת תחום קידום האתרים. למקצועני קידום אתרים העוקבים אחרי ההתפתחות הטבעית של תחום ה-SEO אין סיבה לדאגה, ולאלו שממילא מתמקדים בתוכן איכותי ובחוויית המשתמש, השינוי יכול להביא הקלה גדולה.