הבלוג שלנו

הסוף למילות חיפוש בדו"חות גוגל אנליטיקס

'Gilad Sasson'
25 בספטמבר 2013
זמן קריאה: 4 דקות

גוגל הודיעו שיתחילו להצפין את כל החיפושים שנעשים במנוע החיפוש, ולא רק את אלו שנעשים בידי משתמשים רשומים כבשנתיים האחרונות. המשמעות עבור אנשי שיווק באינטרנט היא שלא יתקבלו עוד נתונים באנליטיקס על מילות המפתח שמביאות תנועה אורגנית לאתר, או במילים אחרות – 100% not provided.

באוקטובר 2011 התחילו גוגל להצפין את שאילתות החיפוש של גולשים המחוברים לחשבונם בגוגל, לטענתם כדי להגן על פרטיות המשתמשים במחשבים משותפים או ברשתות לא מאובטחות. התוצאה הייתה שדו"חות מונחי החיפוש האורגני של גוגל אנליטיקס הראו רק חלק ממילות החיפוש שהובילו לאתר והשאר הוצגו תחת המונח הכללי “not provided”.

בשנתיים האחרונות אחוז מילות המפתח שלא דווחו הלך וגדל, וכמה דפדפנים, בהם כרום של גוגל, ספארי ופיירפוקס, התחילו להצפין חיפושים גם של משתמשים לא רשומים. לפי Search Engine Land חלקו של not provided בדו"חות האנליטיקס עלה לממוצע של 73.93% בשבוע האחרון. לשינוי הפתאומי יש שתי סיבות עיקריות:

האחת, היא ענייני הפרטיות שנחשפו בהדלפת מסמכי NSA מיוני האחרון, וגילו שהסוכנות לביטחון לאומי חדרה למיילים ולהיסטוריית החיפוש של משתמשים בגוגל, פייסבוק, יאהו ואתרי אינטרנט גדולים אחרים בכל העולם. גוגל אמנם הכחישו ששיתפו פעולה עם תכנית ה-PRISM שאפשרה לסוכנות לאסוף מידע פרטי של משתמשים ברשת, אבל בתגובה התחילו לחשוף את מספר בקשות הריגול שהם מקבלים, ולהגביר את ההצפנה במרכזי המידע שלהם.

הסיבה השנייה היא כדי לקדם את הפרסום בגוגל אדוורדס. מילות החיפוש של הגולשים אינם כה פרטיות עד שגוגל ימנעו אותם ממשתמשים בתשלום. אפשר לראות את שאילתות החיפוש שהובילו לאתר גם בחינם, בכלי מנהלי האתרים של גוגל, אבל המידע שמוצג הוא רק של 90 הימים האחרונים והוא לא נשמר בארכיון. בגוגל אדוורדס לעומת זאת, החל מאוגוסט משתמשים יכולים לאחסן מילות מפתח בלי הגבלה. מכאן אפשר להבין שיותר משגוגל רוצים להגן על פרטיות המשתמשים הם רוצים להגדיל את כמות המפרסמים ברשת.

אלטרנטיבות לדו"חות מילות המפתח בגוגל אנליטיקס:

באתר MOZ הקדימו את הרצאת הווידאו השבועית ליום שלישי לכבוד ההודעה הדרמטית של גוגל והציעו לאנשי שיווק באינטרנט כמה דרכי התמודדות.

לפי ראנד פישקין, השינוי של גוגל מעמיד בפני אנשי השיווק באינטרנט ארבעה אתגרים מרכזיים:

  • למצוא דרכים לשפר את האופטימיזציה והדירוג של דפי אתר
  • לחבר בין שיפור במיקומים לגידול בתנועה
  • ללמוד על הדרך שגולשים מחפשים את המותג או את תוכן האתר
  • ולגלות רעיונות חדשים למילות מפתח

וכדי להתמודד איתם, הוא מציע את החלופות הבאות:

כדי לשפר את האופטימיזציה והדירוג של האתר הוא מציע להחליף את המעקב אחרי נתונים של מילות במפתח במעקב אחר נתוני הדף. כלומר, לעקוב אחרי דפי התוכן שמביאים תנועה אורגנית מגוגל, המילים שהם מדורגים עליהם והמיקומים שלהם, וללמוד דרך הקורלציה בין הנתונים מה נפח התנועה של מילות מפתח מסוימות ואיך אפשר לשפר את המיקומים ואת שיעור ההמרה שלהם.

לשם כך אפשר להיעזר בגוגל וובמסטר טולס ובגוגל אדוורדס. מוובמסטר טולס אפשר לקבל מידע (חלקי ולא מדויק, אבל שימושי בלית ברירה) על מילות המפתח שמביאות תנועה (דרך תנועה מחיפוש>שאילתות חיפוש), ומגוגל אדוורדס – על נפחי החיפוש של מילות המפתח.

לקשור את פעילות הקידום במנועי חיפוש לגידול התנועה האורגנית הולך להיות האתגר הגדול ביותר לאנשי שיווק במנועי חיפוש, ויהיה קשה יותר לשכנע לקוחות שהגידול בתנועה הוא בזכות SEO ולא פעילויות שיווקיות אחרות. כדי להתמודד איתו אפשר להשתמש באדוורדס, להציע הצעות מחיר למילות מפתח ממותגות, ולקבל מידע על נפח החיפוש שמגיע מנתוני החשיפה. כך אפשר להפריד בין התנועה האורגנית שנכנסה מביטויים לא-ממותגים חדשים לבין תנועה שמגיעה משם המותג. אם לא רוצים להשקיע כסף בפרסום בגוגל, אפשר להיעזר בגוגל טרנדס או להוריד את הדו"ח volume data מגוגל אדוורדס מדי חודש.

כדי ללמוד על המחפשים, אפשר גם להשתמש בגוגל אדוורדס או בכלים אחרים בתשלום (SEMRush, Übersuggest), ולראות אילו מילות מפתח ותכנים קשורים לשם המותג. אפשר גם להיעזר בתיבת החיפוש הפנימית של האתר.

כדי לגלות מילות חיפוש חדשות, אפשר להשתמש במחקר מילים ולהשוות אותו עם נתוני הדירוגים בתוצאות החיפוש. עוד אפשרות שגוגל בוודאי יאהבו היא להשקיע בקמפיין פרסום בגוגל ולראות אילו מילים מביאות תנועה מתוצאות חיפוש ממומנות ולהשקיע בקידום האורגני בגוגל.