הבלוג שלנו

איך לחשוף את מילות המפתח שמסתתרות ב-Not Provided בגוגל אנליטיקס

'Gilad Sasson'
4 בדצמבר 2013
זמן קריאה: 3 דקות

גוגל הודיעו לאחרונה על הצפנת כל פעילות החיפוש האורגני, והמשמעות היא שהכלים האנליטיים לא ידווחו עוד על מילות מפתח שמביאות תנועה אורגנית ממנוע החיפוש גוגל, וכל מילות החיפוש יסומנו כ"not provided".

באתר Search Engine Land הציעו דרך אחת לעקוף את ההצפנה ולחשוף את המידע שגוגל מסתירים מאחורי אחוזי ה-not provided הגבוהים.

דו"חות דפי נחיתה

דרך אחת לעקוף את התוצאות המוצפנות היא לחפש בגוגל אנליטיקס מידע נוסף שעשוי להאיר לגבי המבקרים והתנהגותם באתר. לשם כך, בשלב הראשון יש לשלוף את נתוני התנועה של דפי הנחיתה מהחודש הקודם דרך התנהגות>תוכן האתר>דפי נחיתה. כאן יש להגדיר את טווח התאריכים לחודש שעבר ולראות את כל דפי הנחיתה שהביאו תנועה בחודש שעבר, את כמות התנועה, ולבסוף לייצא את הדו"ח.

בשלב השני יש לבנות רשימה מוכחת של מילות מפתח שמובילות תנועה לדפי נחיתה ממוקדים, להוסיף לרשימה גם את מיקומי מילות המפתח לפי דפי נחיתה ספציפיים באמצעות כלי כמו SEMRush (שהנתונים בו מתעדכנים אחת לחודש, אבל אפשר למצוא כלים שמעדכנים אחת לשבוע), ולייצא את הרשימה.

כדי לנתח את התנועה של דפי אתר ותיקים כדאי לבנות את הרשימה באמצעות האנליטיקס ולהשלים אותה בעזרת נתונים על תנועה ממומנת, ונתונים מבינג ומיאהו. לדפים חדשים כדאי להתחיל לבנות את הרשימה מ-SEMRush ולהשלים אותה בעזרת עוד כלים לזיהוי מיקומים.

בשלב השלישי יש להפיק דו"ח על נפחי החיפוש של מילות המפתח שבהן מדורגים דפי הנחיתה באמצעות ה-Keyword Planner של גוגל. כלי מילות המפתח של גוגל התעדכן לאחרונה, ועכשיו אפשר להעלות קובץ או רשימה של מילות מפתח ולקבל את אומדני התנועה שלהם (האפשרות השלישית בכלי).

בשלב הרביעי יש למדוד את יחס שיעורי ההקלקה (CTR) של כל המילים (מילות המפתח והמילים שדפי הנחיתה מדורגים עליהם), בעזרת כלים כמו BrightEdge. אחר-כך להכפיל את נפח החיפוש החודשי של מילות המפתח בהתאמה מדויקת (מהשלב הקודם) ב-CTR של מילת המפתח. התוצאה תראה את התנועה המשוערת לכל מילת מפתח.

לשיעור הקלקה למונחים ארוכי זנב (Long tail CTR) יש יתרונות רבים והוא עוזר להבין את סך התנועה לדף נחיתה. תנועה ארוכת זנב לרוב יוצרת את מרב התנועה לדף, ובמילים אחרות – 5% מנפח חיפוש לביטוי שמדורג בראש תוצאות החיפוש יניב הרבה יותר תנועה מ-18% מנפח חיפוש מדויק באותן תוצאות חיפוש. לכן רצוי לחשב גם את שיעור ההקלקה למונחים ארוכי זנב כשמנסים לחשוף את נתוני Not provided – ובאותו אופן כשמנסים לנבא הערכת תנועה באמצעות כלים אנליטיים.

בשלב החמישי יש לחשב את נפח התנועה האורגנית לפי מילת מפתח ספציפית:

לחבר את כל תוצאות התנועה מהשלב הקודם, לחלק את התנועה של כל מילת מפתח בתנועה הכללית כדי לקבל את היחס של מילת המפתח מסך התנועה הכללית, להשוות את סך התנועה לדו"ח התנועה לפי דפי נחיתה של גוגל אנליטיקס (משלב 1). צפוי שיהיה הבדל כי תוצאות ה-CTR הן נקודות מידוד, וביצועי האתר יכולים להיות גבוהים או נמוכים בהשוואה אליו.

כדי להגיע מכאן אל התנועה הממשית של כל מילת מפתח יש להכפיל את סך התנועה לדפי הנחיתה באחוזים של כל מילות המפתח מהתנועה הכללית. וזהו – נחשף המידע שמסתתר מאחורי not provided בדרגות הדיוק המקובלות בתעשייה. כדי להגיע לתוצאות מדויקות יותר אפשר להיעזר בעוד כלי מחקר מילים וליצור רשימת מילות מפתח מהודקת יותר, ולעקוב אחרי תוצאות החיפוש ושיעורי ההקלקה מדי יום.

לסיכום:

1. רשימת דפי נחיתה מגוגל אנליטיקס

2. רשימת מילות מפתח ומיקומיהם בתוצאות החיפוש

3. נפחי החיפוש של מילות המפתח

4. שיעורי ההקלקה של מילות המפתח בהתאמה מדויקת ולביטוי X נפח החיפוש המדויק ולביטוי = התנועה המשוערת לכל מילת מפתח

5. התנועה של מילת מפתח ספציפית / סך התנועה של כל מילות מפתח = not provided

ב-Search Engine Land מבטיחים ללטש את השיטה ולהציג דוגמאות אמתיות בהמשך. המטרה הסופית לדבריהם היא לייצר כלי שיספק את נתוני מילות המפתח החסרים אוטומטית ותקופתית לפי דו"חות דפי הנחיתה.