הבלוג שלנו

השוואה בין כלי ניהול האתרים של גוגל ושל בינג

'Gilad Sasson'
13 בינואר 2013
זמן קריאה: 10 דקות

גוגל וובמסטר טולס הוא כלי התקן לניהול אתרים, אבל גם לכלי ניהול האתרים של בינג יש לא מעט פיצ'רים שימושיים שיכולים לסייע למנהלי אתרים למצוא כשלים באתר ולהבין מה מעכב את אינדוקס האתר בבינג ואולי גם במנוע החיפוש המפורסם יותר. בינג וובמסטר טולס אף מציע מספר כלים לחקר מתחרים שנגישים רק לבעלי חשבון בכלי.

להלן השוואה בין שני כלי הניהול של מנועי החיפוש הגדולים: Google Webmaster Tool ו-Bing Webmaster Tool. מסיבות ברורות, החלקים המרכיבים את כלי הניהול של בינג יתוארו כאן בפירוט רב יותר, אולם מי שמוצא את תיאורי הפיצ'רים של גוגל לוקים בחסר יוכל להרחיב את ידיעותיו באמצעות המדריך לגוגל וובמסטר טולס שהועלה כאן באתר.

שפות

כלי מנהלי האתרים של גוגל ומרכז העזרה מתורגמים לעברית ולעוד כ-50 שפות. דוברי עברית (או שפות אחרות שאינן אנגלית) שירצו להשתמש בכלי ניהול האתרים של בינג בשפתם יצטרכו להסתפק בתרגום האוטומטי של Microsoft Translate.

אימות אתר

גוגל מציעים ארבע דרכים לאימות אתר:

  • מטא תג
  • העלאת קובץ html
  • אימות דרך ספק שם הדומיין
  • הוספת קוד גוגל אנליטיקס

בינג מציעים שלוש אפשרויות:

  • אימות קובץ xml (בדומה להעלאת קובץ html של גוגל, לשמור קובץ xml עם קוד האימות האישי ואח"כ להעלות לתיקייה הראשית של האתר).
  • מטא תג
  • הוספת CNAME record ל-DNS

Dashboard                                                                                                                    

לוח הבקרה של גוגל מצומצם יחסית, הוא מציג הודעות, שגיאות סריקה, שאילתות חיפוש ומפות אתר.

לוח הבקרה של בינג וובמסטר טולס מפורט יותר בהשוואה לזה של גוגל ואפשר לקבל ממנו את רוב המידע:

  • פעילות האתר – סיכום פעילות האתר במנוע החיפוש בתקופה הנבחרת (ברירת המחדל – החודש האחרון)  בהשוואה לתקופה הנבחרת הקודמת (עד שלושה חודשים אחורה, החל ממועד רישום האתר בבינג וובמסטרטולס).
  • מפות אתר – עדכון על מפות אתר שהוגשו או הגשת מפתח
  • מילות חיפוש (מקביל לשאילתות חיפוש של גוגל) – שלוש מילות החיפוש המובילות במנוע החיפוש.
  • קישורים נכנסים – שלושת הקישורים הפנימיים או החיצוניים שמובילים לאתר
  • כלים ודיאגנוסטיקה – קישור מהיר לכלים של בינג וובמסטר טולס: Fetch as Bingbot (מקביל לאחזר כמו גוגל), Markup Validator (מקביל לכלי לבדיקת נתונים מובנים), ושני כלים ייחודיים לבינג – SEO Analyzer ו-Link Explorer, שהפירוט עליהם יבוא בהמשך.

תצורה: גוגל Configuration מול Configure my Site של בינג

חלק התצורה בכלי ניהול של גוגל כולל חמישה חלקים:

הגדרות – מיקוד גאוגרפי, דומיין מועדף וקצב סריקה. בקצב הסריקה אפשר להגביל את קצב הסריקה המקסימלי של הגוגלבוט ולהגדיר את מספר הבקשות הרצוי לשנייה או את מספר השניות בין בקשות.

קישורי אתר (Sitelinks) – קישורים פנימיים שמופיעים מתחת לתוצאות החיפוש ומאפשרים למשתמש לנווט ישירות לדפי אתר פנימיים.

פרמטרים של כתובת אתר

משתמשים – הרשאות ניהול של בעלים של האתר, משתמש מלא או משתמש חלקי

משתמשים משויכים – נציגים מאושרים של האתר שרשאים לייצג אותו במוצרים אחרים של גוגל (יוטיוב או חנות האינטרנט של הדפדפן כרום).

בינג

מפות אתר – תאריך הגשה, מספר הדפים, תאריך הסריקה האחרון, סטטוס. אפשר להגיש, למחוק או להגיש מחדש מפות אתר.

Submitted URL – רישום דפים ישירות לאינדקס של בינג וכן עדכון לגבי דפי אתר שנרשמו (הרישום מוגבל ל-10 דפים ביום ו-50 בחודש לדומיין)

Ignore URL Parameters – רישום פרמטרים מיוחדים שמנוע החיפוש צריך להתעלם מהם.

Crawl Control – התאמת קצב הסריקה של הרובוט – אפשר להגדיר בדיוק כמה פעמים ביום ובאיזה שעות האתר ייסרק.

באמצעות הכלי Verify Bingbot Tool שנמצא בחלק של Diagnostics & Tools יכולים מנהלי אתר שאינם מרוצים מקצב הסריקה של הבינגבוט או מהיענותו לקובץ הרובוטס לאמת כתובת ה-IP חשודה ככתובתו של רובוט הסריקה של בינג. אם האימות הצליח, השלב הבא יהיה להגדיר את קצב הסריקה.

Blocked URLs – כלי שבאמצעותו אפשר לחסום דפי אתר או תיקיות שלמות מתוצאות החיפוש. החסימה תהיה תקפה ל-90 יום.

Deep Links – כלי שמציג קישורים עמוקים שבינג הקצה לאתר ומאפשרים למנהלי האתר להציע לבינג אילו קישורים להסיר, באיזה סדר עליהם להופיע וליידע את בינג מהו המבנה ההיררכי של האתר.

Disavow Links – מאפשר להגיש רשימת קישורים חיצוניים נכנסים להסרה לפי דף, תיקייה (directory) או דומיין.

Users – אפשר להוסיף ולהסיר משתמשים ולעדכן את תפקידיהם: מנהל, הרשאות קריאה ועריכה (read/modify)  או עריכה בלבד.

בבינג אי אפשר להגדיר מיקוד גאוגרפי או דומיין מועדף, ו­­- Sitelinks יש רק בתוצאות החיפוש הממומנות.

אחרי ענייני התצורה גוגל ובינג מתפצלים. גוגל מייחדים חלק נפרד לבריאות האתר וכוללים בו דוחות שגיאות סורק, נתונים סטטיסטיים של סריקה וססטוס אינדקס ו את הכלים אחזר כמו גוגל ותוכנות זדוניות. בינג מאחדים את הנתונים שקשורים בבריאות האתר עם אלו שקשורים בתנועה ובאופטימיזציה וכורכים יחד את המידע על כל שגיאות האתר האפשריות בפרק שנקרא Reports & Data.

דוחות שגיאות אתר

כאמור, גוגל וובמסטר טולס מציגים את כל דוחות השגיאה בחלק הבריאות ובמרכז השליטה.

דוחות שגיאות סורק כוללים דוחות על שגיאות אתר (DNS, שגיאות הקשורות לשרת, ושגיאות קובץ robots.txt) ושגיאות כתובת אתר (404, ללא מעקב וכו'). בגוגל אפשר להירשם  ולקבל התראות על שגיאות הסריקה ישירות למייל.

פירוט על דפי אתר שלא נסרקו כי נחסמו ב-robots.txt ידווחו בנתונים סטטיסיטיים של סריקה ובכתובות אתרים חסומות. מנתונים סטיסטיים של סריקות אפשר גם לקבל מידע על מספר הדפים שנסרקים ביום, משקל המידע שהורד מהאתר והזמן שהושקע בטעינת הדפים.

בבינג, שגיאות סורק (Crawl Information) ונתונים סטטיסטיים של סריקות (Site Activity) יופיעו בחלק Repots & Data ואפשר להגיע אליהם גם מה-dashboard.

Site Activity הוא גרף שמציג את סיכום פעילות האתר במנוע החיפוש: מספר הדפים שנסרקו, שגיאות סריקה ודפים שאונדקסו וגם מספר ההקלקות מתוצאות החיפוש וההופעות בתוצאות החיפוש.

Crawl Information מפרט את כל השגיאות שנסרקו על-ידי הבינגבוט במועד הסריקה האחרון: שגיאות סורק למיניהן, שגיאות URL או DNS, זיהוי של תוכנות זדוניות, חסימה באמצעות robots.txt וניתוקים.

בגוגל יש לשונית נפרדת לתוכנות זדוניות (malware) שבה אפשר לאתר קבצים מהסוג המזיק, ללמוד איך לנקות אתר שנפגע ואיך למנוע פגיעה עתידית, וכן להגיש בקשה מחודשת לסריקה של אתר שנפגע והוסר מהאינדקס של גוגל.

מידע על דפים שאונדקסו בגוגל נמצא בסטטוס אינדקס. המידע מוצג בשני גרפים: הבסיסי מראה את סך כל הדפים שנוספו לאינדקס בשנה האחרונה והמתקדם גם את סך כל הדפים שנסרקו בעבר על-ידי הרובוט של גוגל, את מספר הדפים שלא נבחרו להיכנס לאינדקס של גוגל (בגלל דמיון לדפים שנסרקו או הפניה לדפים אחרים), דפים שנחסמו באמצעות robots.txt או הוסרו מהאינדקס לבקשת מנהלי האתר.

בחלק בריאות האתר בגוגל יש גם את אחזר כמו גוגל, כלי שבאמצעותו אפשר לבדוק איך דפי אתר נבחרים נראים על-ידי רובוט הסריקה (למשל דפי תוכן עם מדיה עשירה, אתרי מובייל, אתרים שיש חשד שנפרצו) ולאתר גורמים לירידה בתוצאות החיפוש מסיבות לא ברורות.

הכלי המקביל של בינג, Fetch as Bingbot, מציג אף הוא את קוד האתר כמו שרובוט הסריקה רואה אותו והוא נמצא ב-Diagnostics & Tools.

תנועה נכנסת לאתר

חלק התנועה בגוגל וובמסטר טולס כולל שלושה דוחות:

שאילתות חיפוש, המציג את מונחי החיפוש והדפים המובילים בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל, מספר ההופעות, מספר הקליקים, שיעור הקליקים (CTR) ומיקום ממוצע.

קישורים נכנסים לאתר – סך כל הלינקים, האתרים או הדומיינים עם מספר הקישורים הרב ביותר לאתר, התוכן המקושר ביותר, וטקסט העוגן שמופיע בקישורים הטקסטואליים.

ודו"ח קישורים פנימיים.

גוגל מספקים מידע נוסף על התנועה הנכנסת לאתר באמצעות הכלי המשלים, גוגל אנליטיקס.

בבינג המידע על התנועה הנכנסת לאתר מרוכז ב-Reports & Data:

Page Traffic – דפי האתר שמופיעים בתוצאות החיפוש האורגניות של בינג ושל יאהו במשולב לפי סדר יורד, מספר הקליקים, המיקום בתוצאות החיפוש, CTR, המיקום בתוצאות החיפוש בשעת ההקלקה, המיקום הממוצע ושאילתות החיפוש.

Search Keywords – מילות המפתח העיקריות שמופיעות בתוצאות החיפוש והנתונים הסטטיסטיים הנוגעים אליהם – ראו Page Traffic לעיל והחליפו את שאילתות חיפוש בדפי אתר.

אופטימיזציה למנוע החיפוש

נתונים ודוחות הנוגעים לאופטימיזציית האתר למנוע החיפוש מופיעים בגוגל וובמסטר טולס בפרק האופטימיזציה ואצל בינג הם נחלקים בין Reports & Data לבין Diagnostic Tools.

בכלי ניהול האתרים של גוגל אפשר להעלות מפות אתר xml ולעקוב אחר עדכונן; לבקש שיוסרו דפים מתוצאות החיפוש בדחיפות (הסרה רגילה של דפים נעשית באמצעות ה-robots.txt); לקבל מידע על שיפורי html מומלצים, כלומר לא שגיאות שמונעות מן האתר להיסרק אבל כאלה שטיפול בהן יכול לשפר את חוויית המשתמש ואת מיקומי האתר בתוצאות החיפוש. בחלק האופטימיזציה מוצג גם דו"ח מילות מפתח הנפוצות ביותר בתוכן האתר וכלי הנתונים המובנים המיועד לאתרים שמעוניינים להציג Rich Snippets בתוצאות החיפוש.

בבינג אפשר להעלות sitemaps ולעקוב אחריהן דרך ה-dashboard.

שיפורי html מומלצים מוצעים בבינג וובמסטר טולס דרך ה-SEO Reports שנמצא ב-Reports & Data וגם דרך ה-SEO Analyzer שב-Diagnostics & Tools.

SEO Reports הוא כלי שסורק את האתר פעם בשבועיים ומפנה את מנהל האתר לאזורים באתר שלא עומדים בנוהגי SEO מקובלים. הדו"ח כולל הצעת ייעול, דרגת חומרה מספר השגיאה והדפים שדרושים תיקון. SEO Analyzer הוא כלי שמציג שגיאות SEO נוספות על אלו שאותרו ב-SEO Reports כמו תגיות-מטא או תגיות אלט חסרות, שגיאות בהגדרות הכותרת ושאר תופעות שנוגדות את הנחיות האופטימיזציה המומלצות של בינג. הכלי מציג את השגיאה ואת דרגת חומרתה, מציע פעילות מומלצת לתיקונה ואף מנמק.

Markup Validator הוא מקביל לכלי לבדיקת נתונים מובנים של גוגל והוא גם נמצא ב-Diagnostics & Tools. הכלי שימושי לסימון נתונים שיופיעו בתוצאות החיפוש עם Rich Snippets.

כלים ייחודיים בבינג וובמסטר טולס

Keyword Research הוא כלי שמציג את נפח החיפוש של מילות מפתח בתוצאות החיפוש האורגניות בבינג ומציע מילות מפתח רלוונטיות. כלי מחקר המילים של בינג וובמסטר טולס, שעוד נמצא בגרסת הבטא שלו, הוא שילוב בין כלי מילות המפתח של גוגל אדוורדס וגוגל טרנדס. הוא מציג את מספר ההופעות של עד 20 מילות חיפוש בתוצאות האורגניות של בינג לפי תקופה, שפה וארץ ומציע מילות מפתח רלוונטיות נוספות.

Link Explorer הוא כלי לבדיקת קישורים נכנסים (פנימיים וחיצוניים) של כל אתר – כולל אתרי מתחרים. הכלי מציג קישורים נכנסים לכל URL שמוזן בשורת החיפוש. הכלי מציג רק את מקור הקישור ואת כותרת האתר המקשר אבל אפשר לצמצם את החיפוש לפי שם האתר, טקסט העוגן או להגביל את החיפוש לקישורים חיצוניים או לפנימיים בלבד.

בהשוואה לחיפוש קישורים נכנסים במנוע החיפוש גוגל (באמצעות הוספת הפונקציה link: לפני שם האתר) הלינק אקספולרר של בינג מציג תמונה מלאה ומגוונת יותר.

להלן טבלה המציגה באופן הפשוט והנוח ביותר את ההשוואה בין שני הכלים:

לחצו כאן להורדת הטבלה כקובץ PDF

השוואה כלי ניהול האתרים גוגל בינג

השוואה בין כלי פיתוח אתרים של גוגל ובינג