הבלוג שלנו

גרף החיפוש החדש של פייסבוק

'Gilad Sasson'
16 בינואר 2013
זמן קריאה: 2 דקות

פייסבוק השיקו לציבור ביום שלישי את גרסת הבטא החדשה של כלי חיפוש חדש (Graph Search). הכלי נפתח לשימוש בגרסת נסיון לציבור האמריקאי דובר האנגלית בלבד, כאשר ישנה אפשרות להרשם לרשימת המתנה כדי לנסות את הכלי כאשר יורחב השימוש שלו לאזורים נוספים.

מאז הנפקת החברה לבורסה בשנה שעברה הופעל על פייסבוק לחץ רב להציג כלים חדשים שיוכלו לתמוך במחיר המניה המקרטע שלה, ולדברי מנכ"ל פייסבוק מרק צוקרברג, "זה אחד הדברים המגניבים ביותר שעשינו בזמן האחרון".

עד היום החיפוש בפייסבוק היה מוגבל למדי, וניתן היה לחפש בו שמות של אנשים ודפים בלבד. גרף החיפוש החדש מציע אפשרות לדלות מידע באופן אינטואיטיבי מתוך מאגר הידע העצום הקיים כבר בתוך פייסבוק, המכיל מיליארד חשבונות, 24 מיליארד תמונות, וטריליון קשרים.

בכלי ניתן יהיה לבצע חיפושים בשפה חופשית, באותו אופן בו השאלה הייתה מנוסחת במהלך שיחה טבעית. לדוגמה: "אנשים שגרים בקליפורניה", "אנשים שגרים בקליפורניה ואוהבים ג'וגינג", או למשל "תמונות מברלין לפני 1990".

גרף חיפוש חדש מבית פייסבוק Image by www.freedigitalphotos.net

בשאילתות ניתן יהיה לחפש על פי מאגרים של חברים משותפים, על פי תכונות, מקומות, העדפות וזמנים. השאילתה יכולה להיות מותאמת במדויק לרצון הגולש בהתאם למטרה, אם מדובר במציאת אדם ספציפי, תמונה ספציפית, או פילוח של קבוצת אנשים או מקומות על פי קריטריון מסוים כגון "מסעדות שחברים שלי ביקרו בהן", או "חברים של חברים פנויים באיזור קליפורניה", וכן הלאה.

לשאילתות שאינן כלולות בגרף החיפוש, פייסבוק יספקו מידע מתוך מנוע החיפוש "בינג" של מייקרוסופט. בעבר עבדו יחד החברות על שילוב אלמנטים חברתיים במנוע החיפוש "בינג".

נכון להיום, לא נראה כי כלי החיפוש החדש מהווה איום על גוגל. כמו כן, לא נראה שיתקיים שיתוף פעולה בין החברות בנושאי החיפוש. לדברי צוקרברג, גוגל אינה מסוגלת לעבד את עדכוני המידע בפייסבוק במהירות הרצויה על ידי המשתמשים, לדוגמה, כאשר משתמש מסיר משתמש אחר מרשימת החברים שלו, הוא מצפה כי חלוקת המידע ביניהם תפסק באופן מיידי, דבר שלטענת צוקרברג ייקח זמן רב יותר במנועי חיפוש המונעים על ידי גוגל.