הבלוג שלנו

המעבר מגוגל אנליטיקס אל יוניברסל אנליטיקס

'Gilad Sasson'
2 ביולי 2014
זמן קריאה: 4 דקות

בשנה האחרונה גוגל מקדמת את הגרסה המתקדמת של גוגל אנליטיקס, גוגל יוניברסל אנליטיקס או UA בקיצור. יוניברסל אנליטיקס היה בגרסת בטא במשך יותר משנה ובאפריל השנה עבר לשלב הייצור. באנליטיקס האוניברסלי יש כמה פיצ'רים וטכנולוגיות חדשות וגוגל מגדירים אותו "גוגל אנליטיקס כפי שלא דמיינתם". בחודשים האחרונים התחילה גוגל לעודד מנהלי אתרים לשדרג את חשבונות האנליטיקס ל-UA.

איך לשדרג ל-Universal Analytics

יוניברסל אנליטיקס לאתרי מסחר

כל מה שצריך לדעת על יוניברסל אנליטיקס

מאז יצאה גרסת הבטא של יוניברסל אנליטיקס, מנהלי אתרים יכלו לבחור בין קוד המעקב המקורי של גוגל אנליטיקס לקוד UA החדש. אבל מתחילת יוני 2014 רק הקוד החדש זמין. כלומר, זהו השלב האחרון לפני שכל משתמשי גוגל אנליטיקס יידרשו לשנות את קוד המעקב לזה של יוניברסל אנליטיקס. לפי ההערכות השינוי צפוי לקרות בעתיד הקרוב.

בינתיים קשה להבחין בהשפעה של המעבר ליוניברסל אנליטיקס על משתמשי גוגל אנליטיקס הנוכחי, אבל צפויים כמה שינויים. ראשית, לאתרים שעוברים עיצוב מחדש מומלץ לשמור עותק של קוד המעקב כדי להבטיח עקביות והמשכיות באיסוף המידע. שנית, מנהלי אתרים חדשים יצטרכו להטמיע את קוד האנליטיקס החדש. מכיוון שגוגל מחשבים כמה מהמדדים בדרך שונה, יהיה קשה יותר להשוות בין אתרים שונים.

כל המסננים והיעדים שהוגדרו באנליטיקס הישן יישארו תקפים, אבל כמה מהשינויים יכולים להשפיע על כמה מהנתונים על מדדי הביצוע המרכזיים (KPI).

קוד מעקב חדש

קוד המעקב החדש של גוגל ליוניברסל אנליטיקס אמור להחליף את הקוד הקודם בכל דפי האתר. מי ששינה או התאים אישית את הקוד הקודם יצטרך כנראה לשנות גם את הקוד החדש לפי השיטה החדשה כדי להבטיח שאיסוף הנתונים ימשיך לענות על הסיבות המקוריות להתאמה האישית של הקוד.

עדיין לא ידוע איך קוד האנליטיקס ישפיע על כלים חיצוניים לאיסוף נתונים סטטיסטיים, ולכן כדאי לעקוב ולבחון זאת אחרי שינוי הקוד.

שיטת מעקב חדשה אחרי ביקורים ומבקרים ייחודיים

גוגל שינו את הדרך שהם משתמשים בקוקיות (cookies) כדי לעקוב אחרי מבקרים ייחודיים באתר. יוניברסל אנליטיקס משתמש בפרוטוקול שנקרא Measurement Protocol  שמיועד למדוד פעילות משתמשים בפלטפורמות שונות, לקשר בין התנהגות משתמשים אונליין ואופליין ולשלוח מידע גם מהרשת וגם מהשרת.

לפי גוגל, המשמעות העיקרית של שיטת איסוף הנתונים החדשה היא שאפשר לאסוף נתונים על התנהגות הגולשים גם בלי להטמיע קוקיות, וכך אפשר לעקוב גם אחרי משתמשים שחסמו קוקיות ולהוסיף אותם לחישוב הכללי. בנוסף עוד כל מיני פעולות ברקע יכולות להשפיע על חישוב סך המבקרים באתר.

הבדלים בין גוגל אנליטיקס ויוניברסל אנליטיקס

מבדיקה מדגמית שפורסמה באתר Search Engine Land נמצא שהדיווח על מספר המבקרים (Sessions) נמוך יותר ביוניברסל אנליטיקס. בדיווח על מספר המבקרים הייחודיים (Unique Visitors) הפער בין שני אמצעי המעקב גדול יותר. גם חישוב שיעור היציאה מהעמוד הראשון (Bounce Rate) ומספר הצפיות בדפים (Pageviews) משתנה ביוניברסל אנליטיקס. עם זאת ייתכן שבאתרים אחרים השינויים יהיו בכיוון ההפוך.

תמונה: Search Engine Land

איך להתכונן ליוניברסל אנליטיקס

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המעבר היא להטמיע את יוניברסל אנליטיקס ובמקביל להמשיך להריץ את גוגל אנליטיקס. לשם כך צריך ליצור חשבון חדש ואז להוסיף את קוד ה-UA החדש בדפי האתר. כששני חשבונות האנליטיקס פועלים במקביל אפשר לראות איך יוניברסל אנליטיקס משפיע על איסוף הנתונים ולהתחיל ליצור קו בסיס חדש למדדים העיקריים. כשהאנליטיקס הישן יצא משימוש, תדעו לעבוד עם האנליטיקס האוניברסלי, לדעת באיזו מידה הוא משפיע על המדדים ולהתכונן להסביר ללקוחות על ירידה או עלייה פתאומית בפעילות.

כדי להקל על עבודת ההטמעה והמעקב אחרי שני הקודים, מומלץ להשתמש במנהל התגים של גוגל.

מנהל התגים של גוגל

מנהל התגים מחייב הוספה מינימלית של ג'אווה סקריפט לדפי האתר, וניהול התוכן של הסקריפט נעשה דרך מנהל התגים. קל יותר להוסיף קודים גם של גוגל אנליטיקס וגם של יוניברסל אנליטיקס דרך מנהל התגים של גוגל, וגם אפשר להגדיר בקלות יחסית מעקב אחרי הורדות של קובצי PDF, הקלקות על קישורים חיצוניים ואירועים אחרים.

החשיבות של מנהל התגים תגדל בשנים הקרובות כשגוגל יוסיפו עוד פיצ'רים ליוניברסל אנליטיקס, בעיקר כאלה הקשורים למעקב אחרי משתמשים בכמה מכשירים (אפשרות שקיימת עכשיו אבל מסובכת למדי).

לסיכום, זה הזמן להתכונן למעבר מגוגל אנליטיקס ליוניברסל אנליטיקס. מעבר הדרגתי יאפשר למדוד את ההבדלים בין שתי שיטות המעקב הסטטיסטי ויעזור להבין טוב יותר את הנתונים ההיסטוריים בעתיד.

אם אתם צריכים עזרה בהטמעת קוד אנליטיקס, בהגדרת יעדים ובהפקת דו"חות סטטיסטיים, צרו אתנו קשר ונסייע לכם בכל שלבי המעקב והניתוח הסטטיסטי.