הבלוג שלנו

בחירות 2015 בפייסבוק ובאינטרנט

'Gilad Sasson'
9 בדצמבר 2014
זמן קריאה: 5 דקות

המירוץ לבחירות 2015 לכנסת ה-20 כבר התחיל, וזאת הזדמנות לבדוק את הפעילות של המועמדים המובילים באינטרנט וברשתות החברתיות. איך נראים דפי הפייסבוק ואתרי האינטרנט שלהם (אם יש להם), כמה אוהדים יש להם ומה היקף הפעילות שלהם ברשתות חברתיות אחרות?

בנימין נתניהו

לראש הממשלה הנוכחי יש אתר אינטרנט רשמי ומאובטח לעילא בדומיין הנושא את שמו (netanyahu.org.il). קטגוריית החדשות של האתר מתעדכנת כמעט מדי יום, והיא כוללת בעיקר תמלולים נאומים שנשא בישיבות ממשלה ובפורומים אחרים, ללא הרחבות, הסברים או תוכן מקורי כלשהו. נוסף על קטגוריית החדשות יש קטגוריית תמונות, וידאו ודף אודות הסוקר תחנות בחייו, מילדותו ועד כהונתו בתפקיד ראש הממשלה ב-2009.

נראה שלא נעשתה כל עבודת SEO באתר עצמו, אף על פי כן האתר מופיע בתוצאה הראשונה בגוגל בחיפושים על בנימין נתניהו ועל נתניהו. אבל בחיפושים על ראש ממשלת ישראל או ביבי האתר יורד לתוצאה האחרונה בעמוד הראשון ואף למטה מזה.

נכון למועד כתיבת שורות אלה לדף הפייסבוק הרשמי של בנימין נתניהו (facebook.com/Netanyahu) יש קרוב ל-1.1 מיליון. כמצופה מתפקידו הבכיר, עדכוני הפייסבוק (היומיים) מובאים תמיד בגוף שלישי ("ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו…" היא הפתיחה הקבועה). בדומה לאתר, עיקר העדכונים הם תקצירים של נאומים שנישאו בפורומים אחרים, אבל במקביל יש כמה עדכונים אישיים כמו תמונות משפחתיות מגיוס הבן, ואלו זוכים למספר הלייקים הגבוה ביותר.

את הצדדים הלכאורה רשמיים פחות נתניהו חושף לעתים בערוץ היוטיוב (www.youtube.com/user/IsraeliPM). לערוץ מעל 18,000 מנויים נכון להיום, ונוסף על סרטונים רשמיים מופקים גם סרטוני אנימציה לציון חגיגות השנה לממשלות נתניהו, ועוד סרטונים קלילים יותר כמו הסרטון שבו נתניהו פשט על ארגז הכלים של בוב הבנאי כדי לתלות את דגל ישראל. הסרטון הנצפה ביותר היה ברכת ראש הממשלה ליום העצמאות ה-64 שלוותה בשירת "הנה מה טוב ומה נעים" של אפליקציית טום החתול.

דווקא הסרטונים שלא הועלו לדף היוטיוב הרשמי של נתניהו זכו לצפיות רבות. למשל הסרטון שבו נתניהו מתכוון לברך את תושבי ישראל הנוצרים לקראת חג המולד ולעודד אותם לגייס לצה"ל, אבל פולט את הצירוף מדינה יהודית, והסרטון שבו נתניהו פוצח בנאום אנטי-סמארטפונים וקורא לסובבים אותו להפסיק להשתעבד למכשירים הניידים ולהתחיל לחיות במקום לצלם. סרטונים אלו זכו לתגובות רבות ברשת וחיזקו את מעמדו של ביבי ככוכב ממים.

נתניהו מתחזק גם חשבונות טוויטר וגוגל פלוס פעילים למדי, אבל אלו מתעדכנים באנגלית ונראה שפונים למדיה הבינלאומית.

יאיר לפיד

ליאיר לפיד, ראש תנועת יש עתיד, המפלגה השנייה בגודלה בכנסת הנוכחית, אין אתר אינטרנט רשמי והוא מסתפק בבלוג שהוא מפעיל באתר המפלגה וכמובן בפעילותו הענפה בפייסבוק, פעילות שעוררה לא מעט שערוריות, ביקורות ופרודיות.

נכון להיום לדף הפייסבוק הרשמי של יאיר לפיד יש מעל 361 אלף לייקים, והוא מרבה לפנות ישירות אל הציבור באמצעות הרשת החברתית ולייצר תוכן ייחודי עבור הפלטפורמה. לפיד משתמש בכל אפשרויות העדכון בפייסבוק, כולל העלאת סרטונים ומפגשי וידאו עם גולשים, תמונות, קישורים ופוסטים בהיקף הנע בין סטטוסים קצרים ("הולכים לבחירות – ומנצחים", 18,420 לייקים) למאמרים ארוכים כמו "תפילה (פרטית) לפסח", שהתפרסם דווקא בגלל חוסר הבקיאות בהיסטוריה שהתגלתה בו. שלא כמו נתניהו, לפיד מרבה לפנות בגוף ראשון, בעיקר רבים (אנחנו, ביקרנו וכו'), ובשבוע האחרון הוא אף הפגין הומור עצמי והעלה סרטון פארודי של נוי אלוש המכוון אליו.

הדף הרשמי של יאיר לפיד בפייסבוק מתחרה בכמה דפים פיקטיביים הנושאים את שמו ואת תמונתו של לפיד, וכן ובדפי מתנגדים בהם יאיר, כנראה שכן צריך להוציא תעודת בגרות (כ-8,500 לייקים) והדף של ריקי כהן – נציגת מעמד הביניים הישראלי (יותר מ-3,000 לייקים).

יאיר לפיד מתחזק גם פרופיל אישי באינסטגרם וערוץ מפלגתי ביוטיוב.

יצחק (בוז'י) הרצוג

לראש מפלגת העבודה אתר רשמי (herzog.co.il) מפורט מאוד, המציג את מצע התנועה ואת האני מאמין של המפלגה בצורה ברורה ונוחה לניווט. אבל האתר אינו מעודכן (עדכון החדשות האחרון הוא ממרץ 2014), רוב הקישורים היוצאים מהכפתורים החברתיים הם שבורים, והתמונות נמתחו באופן לא פרופורציונלי כדי להתאים לרוב האתר.

עד 2011 היה להרצוג גם בלוג אישי בתפוז, והוא הורכב בעיקר מהצהרות של תומכים ומצביעים. כיום עיקר פעילות האינטרנט הועברה לפייסבוק וליוטיוב. בדף הפייסבוק הרשמי (facebook.com/IsaacHerzogKneset) יש להרצוג כ-43 אלף עוקבים. הדף מתעדכן כמעט בכל יום, הוא כולל בעיקר תגובות והתייחסות למתרחש במדינה ומעט מאוד (אם בכלל) עדכונים אישיים. גם ערוץ היוטיוב מתעדכן לעתים קרובות והוא כולל בעיקר סרטונים של נאומים וראיונות בתקשורת.

נפתלי בנט

כמו האח יאיר לפיד, גם נפתלי בנט, ראש מפלגת הבית היהודי, פעיל מאוד בפייסבוק. במקרה או לא, דף הפייסבוק של בנט (facebook.com/NaftaliBennett) מופיע בקטגוריה כדמות ציבורית ולא פוליטיקאי. לדף הרשמי של בנט יש כ-350 אלף לייקים, והוא מתעדכן כמה פעמים ביום. דף הפייסבוק מתאפיין בפניות ישירות ולא פורמליות (אחיותיי ואחיי, חבר'ה) ובקריאות לפעולה (שתפו), והוא משלב בין עדכונים על פעילות המשרד, הופעות בטלוויזיה ופכים מחייו הפרטיים.

לנפתלי בנט אין אתר רשמי, ולמרות האזכורים התכופים שלו באתר המפלגה (baityehudi.org.il), אפילו דף התגיות של אתר הארץ על נפתלי בנט ממוקם גבוה יותר בחיפוש בגוגל.

נפתלי בנט מתחזק גם חשבון טוויטר, המסתנכרן אוטומטית עם עדכוני פייסבוק, וחשבון יוטיוב פעיל, שבו סרטוני הראיונות ברשתות זרות זוכים לצפיות רבות.

סיכום

  • הרשתות החברתיות הפופולריות בקרב הפוליטיקאים הישראלים הן פייסבוק ויוטיוב. טוויטר וגוגל פלוס משמשות לגיבוי (אם בכלל) או לקשר עם דוברי אנגלית.
  • הפוליטיקאים בישראל אימצו במהירות את פלטפורמת הווידאו של פייסבוק.
  • הפוליטיקאים מעדכנים את דפי הפייסבוק בתדירות גבוהה אבל מדיניות התגובה שלהם לוקה בחסר.
  • תמונות אישיות או משפחתיות מקבלות יותר לייקים מכל עדכון אחר.